2

رضا بدیعی کارگردان ایرانی‌ در امریکا درگذشت+تصاویر

  • کد خبر : 10250
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸

رضا بدیعی کارگردان ایرانی‌ که در تلویزیون آمریکا چهره‌ای شناخته‌شده‌ بود در ۸۱ سالگی درگذشت. به گزارش خبرآنلاین، بدیعی که برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا بود، شنبه ۲۰ اوت در خانه‌اش در لس‌آنجلس بر اثر کهولت سن درگذشت. او فعالیت خود در سینمای آمریکا را با فیلمبرداری آغاز کرد. او کار خود را از نیویورک شروع کرد و بعد به […]

کارگردان ایرانی در آمریکا درگذشت + عکس

رضا بدیعی کارگردان ایرانی‌ که در تلویزیون آمریکا چهره‌ای شناخته‌شده‌ بود در ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، بدیعی که برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا بود، شنبه ۲۰ اوت در خانه‌اش در لس‌آنجلس بر اثر کهولت سن درگذشت.

او فعالیت خود در سینمای آمریکا را با فیلمبرداری آغاز کرد. او کار خود را از نیویورک شروع کرد و بعد به کانزاس‌سیتی رفت و بعد هم از لس‌آنجلس سردرآورد. بدیعی با کارگردان‌های مشهوری چون رابرت آلتمن و سام پکین‌پا همکاری کرد و دوست صمیمی آلتمن بود.

این کارگردان از سال ۱۹۶۳ بیش از ۴۳۰ اپیزود از سریال‌های مختلف و فیلم سینمایی را کارگردانی کرد. بدیعی در اواخر دهه ۱۹۶۰ به یکی از کارگردان‌های همیشگی سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده بود.

کارگردانی قسمت‌هایی از سریال‌های «زرنگ باش»، «برنامه دوریس دی»، «ماموریت: غیرممکن» (پخش شده در ایران با نام «بالاتر از خطر»)، «مرد شش میلیون دلاری»، «منیکس»، «بارتا»، «تاج شاهین»، «جک و مرد چاق»، «در گرمای شب»، «سفر ستاره‌ای: فضای عمیق شماره ۹» و «گشت ساحلی» از جمله فعالیت‌های او بود.

بدیعی که به «پدرخوانده تلویزیون آمریکا» شهرت داشت در گفت‌وگویی با «ایران تایمز» در سال ۲۰۰۹ گفته بود: «سریال «ماموریت:غیرممکن» زمانی ساخته شد که شیوه بصری ما تغییر کرده بود. از فوکوس‌های عجیب و نماهای بسیار بسته برای القای حس و فکر و نمایش رفتارهای شخصیت استفاده می‌کردیم. از طرفی زمان شکوفایی استفاده از جلوه‌های ویژه بود، پس فرصت این را داشتم که کارهایی انجام دهم که قبلا انجام نداده بودم، عالی بود. می‌گذاشتم تخیلم به هرکجا می‌خواهد بروم.»

«مرد شش میلیون دلاری»

کارگردانی قسمت‌هایی از «زنی به نام نیکیتا» و «بافی، قاتل خون‌آشام» از آخرین فعالیت‌های بدیعی در تلویزیون بود.

بدیعی همچنین طراحی عنوان‌بندی سریال‌هایی چون «زرنگ باش»، «برنامه مری تایلر مور» و «هاوایی فایو-او» را برعهده داشت. گذشته از این بدیعی بیش از ۶۰ فیلم مستند ساخته بود. او در سال ۲۰۰۶ فیلم «راه برگشت به خانه» را با بازی جولی هریس و روبی دی ساخت.

او در آخرین فعالیت سینمایی خود مشاورفنی فیلم «بانوی گل‌های سرخ» محصول ۲۰۰۸ به کارگردانی مجتبی میرطهماسب بود.

بازیگران اصلی «ماموریت: غیرممکن»

بدیعی ۱۷ آوریل ۱۹۳۰ در اراک به دنیا آمد و از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد. او سال ۱۹۵۵ به دعوت دولت آمریکا به این کشور رفت و از دانشگاه سیراکیوز در رشته مطالعات صوتی-بصری فارغ‌التحصیل شد.

سال ۲۰۱۰ به مناسبت ۸۰ سالگی او تعدادی از بازیگران و عوامل فیلم‌هایش درسالن رویس دانشگاه کلمبیا برای او جشن تولد گرفتند.

رضا بدیعی پدرخوانده جنیفر جیسن لی بازیگر معروف هالیوود بود.

ترجمه: حسین عیدی‌زاده

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=10250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر