4

جبهه پایداری را به رسمیت نمی‌شناسم

  • کد خبر : 10467
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۶:۲۳

امام جمعه شمیرانات گفت: معیار من برای سنجش اصولگرایی و اصلاح‌طلبی افراد در حوزه ملی میثاق ملی و در حوزه دین علاوه بر میثاق ملی، اسلام، خط امام و رهبری و وحدت و امنیت ملی است. فضای سیاسی کشور آرام ولی همراه با نگرانی است حجت‌الاسلام والمسلمین محسن دعاگو در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی […]

امام جمعه شمیرانات گفت: معیار من برای سنجش اصولگرایی و اصلاح‌طلبی افراد در حوزه ملی میثاق ملی و در حوزه دین علاوه بر میثاق ملی، اسلام، خط امام و رهبری و وحدت و امنیت ملی است.

فضای سیاسی کشور آرام ولی همراه با نگرانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن دعاگو در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از فضای سیاسی کشور گفت: فضای سیاسی کشور آرام است همراه با نگرانی؛ علت نگرانی هم ناآگاهی سیاستمداران از آینده جریان‌های سیاسی و انتخابات پیش‌رو است. افکار عمومی از سرنوشت جریان‌های موسوم به اصولگرا و موسوم به اصلاح‌طلب خبر چندانی ندارند.

وی در توضیح استفاده از کلمه “موسوم” قبل از عنوان‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اظهار کرد: به این خاطر می‌گویم “موسوم به اصلاح‌طلبی” و “موسوم به اصولگرایی” چرا که در بین هر دو جریان کسانی هستند که واقعا اصلاح‌طلب و اصولگرایند و کسانی نیز در هر دو جریان که مدعی اصولگرایی‌اند ولی هیچ اندازه‌ای از اصولگرایی در اندیشه و دل‌شان نیست و کسانی مدعی اصلاح‌طلبی‌اند اما هیچ اندازه‌ای از اصلاح‌طلبی در جان و اندیشه آنان نیست.

دعاگو ادامه داد: سه موضوع برای افکار عمومی جامعه نگران کننده است، یکی وضعیت جریان اصولگرایی است، دیگر وضعیت جریان اصلاح‌طلب و سومی نیز جریان فتنه جدید است که کسی نمی‌داند که طراحان آن با مردم و رهبری همراه می‌شوند یا زاویه می‌گیرند و مواضع‌شان در انتخابات نیز نامعلوم است.

وی با بیان این‌که ” آرم‌هایی که یک جریان سیاسی یا تشکل ویژه‌ای را معین می‌کند ارزشی نمی‌دانم” افزود: در مقیاس ملی اگر بخواهیم تعریف کنیم کسانی که به قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی وفادارند هر عقیده‌ای که داشته باشند هم می‌توان گفت اصولگرایند و هم اصلاح‌طلب، در حوزه ارزش‌های اعتقادی نیز کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، منافع ملی و خط امام و رهبری معتقد و پایبندند هم چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب عنوان شوند درست است.

نا‌م‌ها و عناوین هیچ ارزشی به جریان‌های سیاسی نمی‌دهد

وی خاطرنشان کرد: نا‌م‌ها و عناوین هیچ ارزشی به جریان‌های سیاسی نمی‌دهد بلکه این پایبندی به ارزش‌هاست که عیار آن‌ها را تعیین می‌کند. معیار من برای سنجش اصولگرایی و اصلاح‌طلبی افراد در حوزه ملی میثاق ملی و در حوزه دین علاوه بر میثاق ملی، اسلام، خط امام و رهبری و وحدت و امنیت ملی است و کسانی که به این‌ها پایبند باشند هم اصولگرا هستند و هم اصلاح‌طلب و می‌شود آن‌ها را اصولگرایان اصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلبان اصولگرا نامید.

وی تصریح کرد: به جریان‌های سیاسی که از هم جدا شوند اعتقادی ندارم؛ برای کار سیاسی خوب است اما این موضوع به این معنا نیست که جریان اصولگرایی ضد جریان اصلاح‌طلبی باشد و یا بالعکس، اصلا این‌طور نیست.

مقابل اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیستم

امام جمعه شمیرانات در پاسخ به این‌که آیا این‌ مطلب که به عنوان چهره اصولگرا شناخته می‌شود را می‌پذیرد یا نه؟ گفت: این‌که عضو جریان سیاسی اصولگرا به این عنوان که در مقابل جریان اصلاح‌طلبی باشم، نه نیستم. من در مقابل اصلاح‌طلبی نیستم، مقابل اصولگرایی هم نیستم، من اصولگرایی هستم که اصلاح‌طلب نیز هستم و اصلاح‌طلبی هستم که اصولگرا نیز هست.

دعاگو در ادامه در مورد وضعیت اصولگرایان اظهار کرد: جبهه موسوم به اصولگرایی از دیرباز مشغول سازماندهی تحولات سیاسی در انتخابات است و می‌توانم بگویم که اصولگرایان در این زمینه از دیگر جریان‌ها جلوترند. آن‌ها سازماندهی‌های مهم را انجام دادند. منشور اصولگرایی را تدوین کردند و حداقل بخش عمده‌ای از این جریان با هم متحد و هماهنگ شدند.

جبهه پایداری را به رسمیت نمی‌شناسم

این عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به کمیته ۸+۷ اصولگرایان افزود: من چیزی به عنوان جبهه پایداری را به رسمیت نمی‌شناسم. برخی افراد شاخص این چهره افراد افراطی هستند که نه تحت عنوان اصولگرایی و نه اصلاح‌طلبی نمی‌توان آن‌ها را جمع کرد؛ بر اساس آنچه من اطلاع دارم نتیجه کار این‌ها شکست قطعی است مگر آن‌که رویکرد دیگری غیر از آنچه من اطلاع دارم داشته باشند.

دعاگو همچنین گفت: برخورد حذفی آن هم بدون یک معیار شفاف و روشن خیلی نتیجه‌بخش نخواهد بود، به دوستانی که در جبهه پایداری هستند نصیحت می‌کنم جریان جدید راه‌اندازی نکنند، در کشور ما از این جریان‌های خرده پا فراوان راه‌اندازی شده است و بعد از چند روزی متلاشی گشته‌اند.

جبهه پایداری با اصولگرایان همراه شوند

وی با بیان این‌که «چندان امیدوار نیستم که این جریان پا بگیرد، آن هم در جمع روحانیت»، ادامه داد: مگر آن‌که جریان دیگری حداقل در حیثیت روحانیت باشد و حرف نویی داشته باشد ولی من حرف نویی از این‌ها سراغ ندارم و آن را موفق نمی‌دانم، معتقدم در جمع اصولگرایان بمانند و با آن همراه و هماهنگ شوند؛ چراکه ایجاد جریان جدید جاذبه ایجاد نخواهد کرد و پایانش شکست تلخ است.

سهم‌خواهی سیاسی معقول نیست

وی خاطرنشان کرد: سهم‌خواهی سیاسی معقول نیست و تعیین سهم نیز لازم نیست، اگر کسی پایگاه مردمی داشته باشد تنها هم بیاید مردم به او رای می‌دهند. آنچه رای مردم را می‌سازد تشکل‌ها نیستند بلکه نوع رفتار و سوابق کسانی است که کاندید می‌شوند و ذهنیتی که مردم از ‌آن‌ها دارند سرنوشت‌ساز است. افراد متکی به سهم‌خواهی نشوند بلکه به معرفی خود و اعتمادسازی میان مردم بپردازند.

لازم نیست جریانی از جریان دیگر برای شرکت در انتخابات دعوت کند

این فعال سیاسی در مورد دعوت برخی اصولگرایان از جریان اصلاح‌طلب برای شرکت در انتخابات اظهار کرد: لازم نیست جریانی جریان دیگر را برای شرکت در انتخابات دعوت کند، قانون اساسی از همه استقبال کرده است. قانون این حق را به همه داده است و کسی نمی‌تواند آن را محدود کند، مشارکت در تعیین سرنوشت حق هر کسی است.

وی در واکنش به شروط مطرح شده از سوی جناح اصلاح‌طلب برای شرکت در انتخابات گفت: اگر شرایطی مغایر با قانون اساسی برای شرکت در انتخابات مطرح شود معقول نیست، اما اگر مطابق قانون باشد باید قبل از آن‌که کسی بگوید این حق اعطاء شود. برای نمایندگی مجلس شرایطی در قانون وجود دارد که کسانی که واجد شرایط نباشند نمی‌توانند نامزد شوند ولی حق رای آن‌ها محفوظ است.

دعاگو با تاکید بر این‌که « فعال شدن در انتخابات از حقوق شخصی کسی نیست که بخواهد آن را به کس دیگر اعطاء یا سلب کند» خاطرنشان کرد: شرایطی که مطرح شده است اگر در قانون اساسی لحاظ شده باشد، نیازی به تعیین نیست و باید اعطاء شود اما اگر در قانون اساسی نیست و مازاد است اصلا نباید تعیین شود، مگر این‌که این ادعا شود که در شرایط کنونی حقوق انتخاباتی و سیاسی درج شده در قانون اساسی تحقق پیدا نمی‌کند.

وی افزود: اگر کسی بر اساس قانون دارای مشکلی است و من بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونی بگویم، این مشکل باید حل شود تا من در صحنه انتخابات حاضر شوم معقول نیست اما اگر مشکل این است که اصلا آزادی‌های تصریح شده در قانون مانند آزادی قلم، آزادی اندیشه و آزادی بیان تحقق پیدا نکرده یا محدود شد و بنابراین جاذبه شرکت در انتخابات نیز کاهش پیدا کرده است، این حقوق باید شکل گیرد.

وی تاکید کرد: اگر حقوق مردم در بستر خاصی قابل تحقق است، مسوولان باید حتما موضوع را پیگیری کنند تا حقوق مردم برقرار شود. اگر شروط مطرح شده این باشد که قانون زیر پا گذاشته شود تا حضور پیدا کنند نظام نباید آن‌ها را بپذیرد.

وی در مورد نگرانی‌های مطرح شده از سوی هر دو جریان مطرح کشور درباره انتخابات اظهار کرد: تاریخ برگزاری انتخابات در ایران و نیز همه نقاط جهان همواره با نگرانی و سوال همراه بوده و هست. وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود، همیشه در مورد سالم بودن یا نبودن آن ادعاهایی مطرح می‌شود ولی ادعای بی‌سند قابل قبول نیست.

برخی روش‌ها اعتمادسوزی کرد

دعاگو ادامه داد: معتقدم در انتخابات گذشته، یک جریان با بکار بردن برخی روش‌ها برای جلب آراء مردم اعتمادسوزی کرد؛ منشاء نگرانی جریان‌های مختلف نیز همین است. در این انتخابات روش‌هایی به کار رفت که برخی از آن‌ها با قانون، شرع و اخلاق همراه نبود.

وی با انتقاد از روند مناظره‌های انجام شده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و با بیان این‌که «لاپوشانی برخی موضوعات مشکلی را حل نمی‌کند» بر اجرای عدالت تاکید و ابراز عقیده کرد: استارت فتنه ۸۸ در مناظرات تلویزیونی زده شد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت انتخابات گفت: مردم به کسانی که بخواهند با قهرمان‌نمایی و با تعرض به شخصیت‌های ملی رای جمع کنند اعتماد نخواهند کرد.

نقش روحانیت در تحولات سیاسی کشور غیرقابل انکار است

این عضو جامعه روحانیت مبارز در توصیف نقش روحانیت در تحولات سیاسی کشور اظهار کرد: نقش روحانیت در تحولات سیاسی کشور آشکار و غیرقابل انکار است. اساسا در راس برنامه‌های اجرایی فتنه جدید پرداختن به مساله روحانیت و رهبری بوده و تضعیف این دو و کمرنگ کردن نقش آن‌ها در تحولات سیاسی جزء اهداف آن‌هاست.

تضعیف روحانیت و رهبری از قضیه پالیز‌دار کلید خورد

دعاگو ادامه داد: معتقدم برنامه تضعیف روحانیت و رهبری از قضیه پالیز‌دار کلید خورد و ایشان در یک سخنرانی با هدف قرار دادن تمام روحانی‌های مهم پیرامون قدرت آن را استارت زد. کسانی را که هر کدام یک امکان اقتصادی داشتند برای موسسه خیریه، دانشگاه یا مدرسه، به فساد مالی متهم کرد و مقامات عالی‌رتبه را هم به اهمال در برخورد با آن‌ها متهم ساخت.

وی تصریح کرد: هدف این بود که شخصیت‌های پیرامون رهبری را بزنند، وقتی این اتفاق بیفتد رهبری بی‌دفاع می‌شد و پس از آن می‌توانستند راحت رهبری را مورد هدف قرار دهند. هدف‌شان این بود که ولایت و روحانیت را از صحنه سیاسی حذف و اگر نشد نقش آن‌ها را کمرنگ کنند.

وی توضیح داد: دو شماره از نشریه‌ای به نام همت منتشر شد، در یکی از شماره‌های آن عکس تعدادی را به عنوان یاران رهبری و عده‌ای دیگر را به عنوان یاران هاشمی زده بودند تا در افکار عمومی القا کنند که مجموعه‌ای که یاران هاشمی‌اند در مقابل رهبری قرار دارند. می‌خواستند یاران رهبری را به دو گروه تقسیم کنند و مخالفان رهبری را با فردی که محور است یعنی هاشمی و روحانیون همراه او و مردمی که با ایشانند را جدا کنند و دیگران را نیز از طرق دیگری جذب کنند و در مقابل رهبری قرار دهند.

جریان موسوم به فتنه جدید باید کنترل شود

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که «جریان موسوم به فتنه جدید که ضد روحانیت و رهبری است باید کنترل شود و کلیه بسترهایی که آن‌ها می‌توانند در آن فعال شوند در اختیار نیروهای اطلاعاتی قرار گیرد» افزود: طراحان فتنه جدید، فتنه ۸۸ را ساختند و موتور محرکه آن بودند. آن‌ها توانستند رقبای خود را به عنوان فتنه‌گر معرفی کنند تا در پشت آن جریان خود را پنهان کنند و بعد این دو فتنه با هم همکاری کردند و متحد شدند.

دعاگو در مورد سرانجام این جریان گفت: جریان فتنه کاملا شکست می‌خورد؛ چراکه این‌ها تحمل اجرای قانون را ندارند، اگر بخواهند در انتخابات جاری قانون اجرا شود و با سرشاخه‌های فتنه جدید برخورد شود آن‌ها تحمل نمی‌کنند و تحمل نکردن‌شان منجر به حذف آن‌ها خواهد شد و کشور نجات پیدا می‌کند.اگر هم این جریان دست به تحرکی نزند و نظام بتواند اوضاع را کنترل کند و یک صورت آرام به آن داده شود همراه با کنترل شدید تحرکات فتنه جدید، کار ایده‌آلی شده است و هزینه‌ای نیز پرداخت نمی‌شود. در این صورت خود به خود حذف می‌شوند، با این پیش فرض که با همه سرشاخه‌های آن برخورد شود.

جامعه روحانیت مبارز در بین گروه‌های سیاسی مقبولیت بالایی دارد

دعاگو در بخش دیگری از سخنانش درباره جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه روحانیت مبارز تنها تشکلی است که در بین گروه‌های سیاسی مختلف بالاترین مقبولیت را دارد نمی‌گویم از این بیشتر نمی‌شود ولی از مقبولیت کافی برخوردار است.

از مواضعم عقب‌نشینی نمی‌کنم

دعاگو که به انتقادهای تند و صریح شهرت دارد در پاسخ به سوالی در مورد واکنش‌هایی که نسبت به این موضوع دریافت کرده است، اظهار کرد: من با اعتراضات و تهدیدهای لفظی و کتبی مواجه شده‌ام و در بعضی موارد نیز فضای نماز جمعه را بر هم زده‌اند و حتی به نفاق و ضدیت با ولایت متهم شده‌ام، اما من با این مسائل از راه به در نمی‌شوم و عقب‌نشینی نمی‌کنم.

وی گفت: پس از قضیه پالیزدار، جریان علیه روحانیت و ولایت برایم قطعی شد و در یک مصاحبه با روزنامه کارگزاران نسبت به این موضوع هشدار دادم و پای مواضعم ایستادم.

وی به موضوع دیگری درباره واکنش‌ها به انتقاداتش اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای پیرامون موضوع وحدت سخنرانی می‌کردم که یک طلبه‌ای از من خواست که موضعت را درباره آقای هاشمی روشن کن که ایشان را از سران فتنه می‌دانید یا نه، من گفتم موضع من درباره آقای هاشمی موضع رهبری است، رهبری ایشان را از سران فتنه نمی‌دانند من هم نمی‌دانم.

وی ادامه داد: یک خبرگزاری نیز خبری تحت عنوان “اعتراض جمعی از طلاب به مواضع دوپهلوی دعاگو در دفاع از سران فتنه” کار کرد که من جواب دادم و آن‌ها نیز به جوابیه من جواب دادند سپس شکایت کردم؛ چراکه آن‌چه نوشته بودند صددرصد دروغ بود و دادستان سه عنوان مجرمانه نشر اکاذیب، توهین و تهمت را به آن‌ها تفهیم کرد.

در برابر نقد تحملی نمی‌بینم

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که « نقد به معنای دیدن نقاط مثبت و منفی هر دو با هم است»‌گفت: شرایط فعلی را برای تحمل نقد مناسب نمی بینم. سیاست برخی حذف منتقدین و مخالفین از عرصه است و آن‌جا که نتوانند حذف کنند سیاست محدودسازی را در پیش می‌گیرند.اگر راست می‌گویند که تحمل‌شان بالاست؛ چرا اجازه نمی‌دهند برخی انتقادات در روزنامه‌های دولتی چاپ شود، اصلا اجازه نمی‌دهند که اندیشه مخالف به افکار عمومی متصل شود چه رسد به نقد آن‌ها.

وی در بخشی از این گفت‌وگو برای مناظره با رییس‌جمهور اعلام آمادگی کرد و با بیان این‌که «من کروبی نیستم که با دو کلمه کنارم بزنم» اظهار کرد: مگر نمی‌گویند که با قانون رفتار کنید، مگر نمی‌خواهند که اسامی مفسدان را از جیب‌شان در بیاورند، پس چرا وقتی که قوه قضائیه می‌خواهد به برخی پرونده‌ها رسیدگی کند، اجازه نمی‌دهند محاکمه شود. اگر با فساد اقتصادی مخالفند چرا از برخی افراد دفاع می‌کنند و آن‌ها را به قانون واگذار نمی‌کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=10467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر