به نقل از ماهستیم، هر سال از غروب آخرین روز اکتبر (۳۱ اکتبر) تا سحرگاه اول نوامبر، مراسم ویژه*ای موسوم به هالووین (Halloween party) در برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا برگزار می*شود.رسم بر این بود که پس از این دورهم جمع شدن، کشیش*ها در شب زنده*داری این شب، وقایع آینده را پیشگویی کرده و با نماز و دعا، ارواح مقدس را از جهنم به بهشت هدایت می*کردند.قرن*ها گذشت و تاریخ سرزمین*های غربی دستخوش جنگ*ها و تحولاتی شد که طی آن، عقاید و سنت*های دین مسیحیت نیز دگرگون گردید، در این میان، سنت «هالووین» نیز تغییر ماهیت داد و نه تنها شکل برپایی این مراسم، بلکه فلسفه آن هم رنگ و بوی دیگری گرفت.

نوع نگاه ضددینی و شیطان*پرستانه جشن*های هالووین، انزجار و مخالفت کلیسا، صاحبان ادیان گوناگون و اخلاق*مداران را برانگیخته است. اسقف اعظم، “ولفگانگ هوبر” (Wolfgang Huber) رئیس شورای ایالتی کلیساهای پروتستان آلمان، *آداب و رسوم هالووین را “بسیار پوچ” دانسته و می*گوید: «هالووین، مثل ویروسی خطرناک از آمریکا آمد و به ما تحمیل شد. بعید می*دانم که به این زودی*ها بتوان به این سرگرمی بی*محتوا پایان داد.»(۱)
بی بی سی فارسی برای آنکه نشان دهد برگزاری جشن هالووین در ایران نیز مشتری های بسیاری دارد اقدام به پخش یک کلیپ تصویری می نماید، کلیپی که در آن یک فرد با پوشش به ظاهر هالووینی در حال انجام حرکات مختلف است. نکته جالب در این گزارش، اصرار گوینده بی بی سی فارسی [علی همدانی] در برگزاری جشن هالووین توسط ایرانیان داخل کشور است. البته بی بی سی فارسی برای آن که نشان دهد این جشن چقدر با اهمیت است به اجرای مجری برنامه نیوز نایت [از مهم ترین برنامه های داخلی بی بی سی] در شب هالووین اشاره کرد!





با مشاهده یک چنین گزارش هایی از شبکه بی بی سی فارسی این سوال مطرح می شود که آیا اقدام یک فرد یا یک گروه در انجام یک فعل دلیلی بر انجام آن فعل توسط یک جامعه به وسعت ایران است!!؟
گفتنی است «زیگرید کیکینگردر» [Sigrid Kickingereder]، رئیس مرکز کاتولیک*های جوان اتریش (KJS) القای ترس*های سهمگین هالووینی در کودکان را بسیار آسیب*زننده خواند و ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳ در مصاحبه*ای که به مناسبت “هالووین پارتی” منتشر شده اظهار داشته است: «این مدل سرگرمی که از آمریکا به کشور ما وارد شده، به قیمت آسیب به سلامت جسمی و روحی فرزندان ما تمام می*شود. در این شب، داستان*های ترسناک تعریف و فیلم*های وحشتناک و مشمئزکننده تماشا می*کنند، در حالی که کودکان و نوجوانان هم در بین بزرگسالان هستند. مرز میان هیجان ترس با وحشت واقعی اغلب بسیار باریک است. به جای وحشت*ها و تمسخرهایی که در هالووین اتریش انجام می*شود، باید به مرگ و برخورد مسئولانه با رستاخیز پرداخت. یعنی مثلاً پیشنهاد می*شود که والدین به همراه کودکان به آرامگاه*ها بروند و درباره جهان پس از مرگ صحبت کنند.»




«کیکینگردر» ضمن مخالفت تند با رسم “نیمه*شب کوبیدن در خانه*ها برای گرفتن خوراکی”، گفت: «من از والدین می*خواهم که جلوی حمله فرزندانشان به دیگران را بگیرند و نگذارند آن*ها بخاطر گرفتن شکلات و خوراکی با غریبه*ها بحث و درگیری ایجاد کنند. این رفتار، با آموزش احترام به انسان*ها در تناقض است.

انجام بازی*هایی که آدمکشی، آشامیدن خون مقتول و مومیایی شدن را تمرین می*دهد، یعنی که نوجوانان به قیمت تزریق هیجان، به اعمال مشمئزکننده*ای دست بزنند.»