2

والیبالیست‌های ایرانی رُم را فتح کردند

  • کد خبر : 107097
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

تیم ملی والیبال ایران در یک بازی تماشایی با نتیجه ۳بر ۲ ایتالیا، نایب قهرمان قاره اروپا را شکست داد.

خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی ایران به تئوریسین والیبال مدرن معروف است. تئوری که بعدها با عنوان سیستم والیبال ایتالیایی شهرت یافت و تیم رویایی ایتالیا دهه ۹۰ با هدایت ولاسکو موفقیت‌های زیادی را به کمک این سیستم کسب کرد. حالا خولیو ولاسکو با تیم ملی ایران و بهره‌گیری از سیستم ایتالیایی به مصاف تیم ملی والیبال ایتالیا رفته است. دو تیمی که تقریبا تاکتیک‌های مشابهی را در زمین اجرا می‌کنند. رالی بازی در سیستم ایتالیایی والیبال تحت تاثیر دریافت اول است. نکته‌ای که سرمربی نامدار تیم ملی ایران کاملا به آن اشراف دارد و با شناخت کامل از حریف برابر ایتالیا به میدان می‌رود.

 

آخرین رویارویی والیبال ایران و ایتالیا به مسابقه‌های لیگ جهانی سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. جایی که ایران در ایتالیا موفق شد میزبانش را ۳ بر ۱ شکست دهد و در دومین رویارویی نیز در ست پنجم شکست را بپذیرد. حالا ایتالیایی‌های مغرور که یک بار در خانه طعم شکست را مقابل ایران چشیده‌اند انگیزه زیادی برای گرفتن انتقام دارند.

 

بعد از مصدومیت مچ پای امیر غفور پیش از بازی با ایتالیا، کادر فنی تیم ملی ایران اجازه بازی را به وی نداد. بدین ترتیب شهرام محمودی جایگزین او در قطر پاسور شد. ترکیب تیم ملی والیبال ایران را در شروع این دیدار بازیکنانی چون سعید معروف، محمد موسوی، حمزه زرینی، عادل غلامی، شهرام محمودی و فرهاد ظریف تشکیل می‌دادند.

 

 

*ست نخست: ۲۶- ۲۴ ایران

 

تیم ملی والیبال ایران کار را مقتدرانه آغاز کرد. بازی تماشایی شهرام محمودی در پشت خط و پاس‌های هوشمندانه سعید معروف کاملا دفاع روی تور حریف را مغلوب کرده بود. سرویس‌های تماشایی فرهاد قائمی در این مسابقه هم برگ برنده تیم ایران بود. ایتالیایی‌ها در شروع بازی نمایش خوبی نداشتند و خیلی زود پنج امتیاز از ایران عقب افتادند. مائورو بروتو که نمی‌خواست شکست سنگینی را در ست نخست بپذیرد سعی کرد با چند تعویض تیمش را به بازی برگرداند. بعد از وقت استراحت فی اول لانزا موفق شد چند امتیاز پیاپی بدست آورد و اختلاف را به عدد دو کاهش دهد. اما کار خوب سرعتی از عادل غلامی و دفاع بی نقص محمد موسوی اجازه نمی‌داد ایتالیا به گرد پای ایران برسد. ایوان زایتسف بازیکن رویایی ایتالیایی‌ها در این ست در برابر محمد موسوی حرفی برای گفتن نداشت. توپ‌گیری‌های بی‌نقص و سازنده فرهاد ظریف هم کار را برای اسپکرهای ایتالیا سخت می کرد. ایران با زدن سرویس‌های هدفمند و کسب امتیاز از دریافت های اول ایتالیا به جریان بازی مسلط بود. ایتالیا با دفاع روی تور خوب از کاپیتان بیرارلی در امتیازهای پایانی کار را به تساوی کشید اما دفاع روی تور خوب از موسوی در نهایت ایران را با امتیاز ۲۶ بر ۲۴ شکست داد.

 

 

*ست دوم: ۲۵-۱۶ ایتالیا

 

ایتالیایی‌ها می‌دانستند که دیگر نباید به بازیکنان باهوش ایران فرصت بدهند. آنها در ست دوم انتحاری ظاهر شدند. حالا ایران از همان جایی ضربه می‌دید که در ست اول ایتالیایی‌ها را آسیب پذیر کرده بود. دو تیم کاملا یکدیگر را می‌شناختند. چیزی نمی‌توانست مربیان را سوپرایز کند. هر تیمی بهتر سرویس می‌زد می‌توانست پیروز شود. در ست دوم دریافت‌های ایران قدری دچار مشکل شد. بعد از برخورد فرهاد قائمی و فرهاد ظریف، قائمی قدری احساس مصدومیت و ناراحتی کرد. ولاسکو او را از زمین بیرون کشید. رحمان داودی که در لیگ جهانی برگ برنده ایران برابر ایتالیا بود در خط دریافت ایران قرار گرفت. تیم ایران در ست دوم بازی، سرویس‌های زیادی را خراب کرد. هر اشتباه از ایران ایتالیا را جلو می‌انداخت. حریف هفت امتیاز از ایران جلو افتاده بود. شهرام محمودی در غیاب امیر غفور به تنهایی مجبور بود بار پشت خط را به دوش بکشد. به نظر می رسید در میانه ست دوم محمودی قدری خسته شده است. ولاسکو مجتبی میرزا جانپور بازیکن دو پسته ایران را به جای محمودی به میدان فرستاد. فاصله خیلی زیاد شده بود. به نظر نمی رسید ایران بتواند به میدان برگردد. موتور ایوان زاتسف تازه روشن شده بود. او با آبشارهای ویرانگر خود کاملا دریافت کننده های ایران را مقهور می کرد. ایتالیا در فاصله بین دو ست کاملا دریافت ایران را آنالیز کرده بود. آنها سرویس‌های هدفمند خود را در منطقه سه زمین ایران می‌زدند و نتیجه می گرفتند. در نهایت ایتالیا در ست دوم با امتیاز ۲۵- ۱۶ ایران را شکست داد.

 

 

ست سوم: ۲۵ – ۲۳ ایران

 

در ست سوم هر دو تیم محتاط بازی می‌کردند. سرویس‌های تماشایی فرهاد قائمی باز هم کابوس دریافت کننده‌های ایتالیا بود. در مقابل ایوان زایتسف در منطقه دو ویرانگر ظاهر شده بود. کاپیتان بیرارلی دست سعید معروف را برای پاس‌های سرعتی خوانده بود و اجازه کار را به موسوی نمی‌داد. ولاسکو که می‌خواست دریافت های اول تیم ایران را تقویت کند در ست سوم علی مباشری را به جای حمزه زرینی به میدان فرستاد. البته شهرام محمودی با اسپک‌های فنی خود خیلی راحت برای ایران امتیاز می گرفت. ایتالیایی‌ها سه امتیاز از ایران جلو افتادند. فیلیپ لانزا یکی از موثر‌ترین مهره‌های مربی جوان ایتالیا بود. با این حال هوشمندی سعید معروف در دفاع روی تور و سرویس‌های تماشایی قائمی بار دیگر بازی را به تساوی کشاند. ایتالیایی‌ها با تجربه و چشم باز کار می‌کردند. ولاسکو بار دیگر میرزاجانپور را به زمین فرستاد. این بار از او به عنوان یک دریافت کننده قدرتی استفاده کرد. تعویضی که خوب جواب داد و ایران را در دفاع روی تور تقویت کرد. موسوی در این دقایق با چند دفاع جانانه توانایی‌هایش را به رخ حریف کشید. بازی در امتیاز ۲۲ باز هم برابر شد. فرهاد قائمی به تنهایی تمام آبشارهای حریف را دریافت می‌کرد. به کمک بازی خوب او ایران در آستانه پیروزی در ست سوم بود. شهرام محمودی پشت خط زن توانای ایران آخرین امتیاز این ست را به نام خود رقم زد و به خوبی از پاس زیبای سعید معروف امتیاز ساخت. ایران ست سوم بازی را هم ۲۵ – ۲۳ به سود خود تمام کرد.

 

 

ست چهارم: ۲۵ – ۲۳ ایتالیا

 

ایتالیایی‌ها دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتند. هر اشتباه آنها می‌توانست ایران را به برد نزدیک کند. بازیکنان ایران در شروع ست چهارم کولاک کردند و چهار امتیاز از حریف جلو افتادند. محمود موسوی و مجتبی میرزاجانپور ترکیب فوق العاده‌ای را در دفاع روی تور پدید آورده بود. جیری کوار بازیکن بلند بالای ایتالیا موفق شد با گرفتن سه امتیاز سرویس پیاپی کار را به تساوی بکشاند. او در دفاع روی تور هم بازیکن موثری بود. مصاف شهرام محمودی و کوارگاه برای ایران و گاهی هم برای ایتالیا امتیاز می‌گرفت. زایتسف که زیاد با داور صحبت می‌کرد سعی داشت جو قضاوت مسابقه را تحت تاثیر قرار دهد. سعید معروف با حرفه‌ای‌گری از هم تیمی‌هایش می‌خواست وارد مشاجره لفظی با حریف نشوند. عادل غلامی مثل همیشه کارآمد بود. حضور او در پست سرعتی خیال ولاسکو را راحت می‌کرد. ایتالیایی‌ها از تاکتیک پایپ بهره می‌بردند و دفاع روی تور ایران از این جهت آسیب می‌دید. علی مباشری اما از کارهای ترکیبی تیم ایران نهایت بهره را می‌برد و با پرواز‌های تماشایی خود دریافت های حریف را می شکست. ولاسکو وقتی دید ایران سه امتیاز حساس را به حریف داد یک دو تعویضه جالب کرد. حمزه زرینی و مهدی مهدوی به میدان رفتند تا ایران در حمله و دفاع تقویت شود. تیم ایران به بازی برگشت تا همه چیز در امتیاز ۲۲ برابر شود. حساسیت به اوج خود رسیده بود. اشتباه از بازیکنان دو تیم کار را در امتیاز ۲۳ به تساوی رسید. در یک رالی رفت و برگشت کار به سود ایتالیا تمام شد. ایتالیایی‌ها با خوش شانسی امتیازهای پایانی به بازی برگردد و با امتیاز ۲۵- ۲۳ پیروز شود.

 

 

*ست پنجم: ۱۵- ۱۲ ایران

 

ایران خیلی زود دو امتیاز از حریف جلو افتاد. میرزاجانپور خوب آبشار می‌زد. ایتالیایی‌ها سر تسلیم شدن نداشتند. آنها در یک قدمی ایران را تعقیب می‌کردند. موسوی همچنان اسپک می‌زد و از پاس‌های سرعتی معروف امتیاز می‌گرفت. او یک امتیاز سرویس مستقیم گرفت تا ایران سه امتیاز از حریف جلو بیافتد. ایران در آستانه پیروزی بر تیم پرافتخار ایتالیا قرار داشت. به دلیل تشنجی که زیر تور پدید آمد داور به سعید معروف و بیرارلی کاپیتان های دو تیم کارت زرد داد. ایتالیایی‌ها هیچ شناختی از میرزاجانپور نداشتند و نمی‌توانستند او را مهار کنند. فرهاد قائمی همچنان با سرویس‌های مقتدرانه خود دریافت حریف را ویران می‌کرد. موسوی با دفاع دیدنی خود حتی ولاسکو را هم هیجان زده می‌کرد. او در ست پنج مسابقه بدون تردید ستاره این میدان بود. ولاسکو باز هم مهدوی را به میدان فرستاد. ایران به راحتی ست پنجم این دیدار با با امتیار ۱۵- ۱۲ به سود خود تمام کرد و پیروز شد.

 

تیم ملی والیبال ایران در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ و امتیاز های ۲۶-۲۴، ۱۶-۲۵، ۲۵-۲۳ ، ۲۳-۲۵ و ۱۵ – ۱۲مقابل ایتالیا پیروز شد. ملی پوشان والیبال ایران روز جمعه در سومین بازی خود در مسابقات قهرمان قاره های جهان باید به مصاف تیم قدرتمند روسیه بروند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107097

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر