3

تجاری سازی و صدور کالاهای نفتی ایران به بازارهای جهانی

  • کد خبر : 11102
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۹:۵۷

معاون وزیر نفت با تشریح برنامه‌های جدید وزیر نفت برای توسعه ساخت داخلی کالاها و تجهیزات نفتی از صدور بیمه نامه و پروانه کیفیت کالاهای ساخت داخل خبر داد و گفت: تجاری سازی و صدور کالاهای نفتی ایران به بازارهای جهانی در دستور کار قرار دارد. به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مقدم در نشست مشترک […]

معاون وزیر نفت با تشریح برنامه‌های جدید وزیر نفت برای توسعه ساخت داخلی کالاها و تجهیزات نفتی از صدور بیمه نامه و پروانه کیفیت کالاهای ساخت داخل خبر داد و گفت: تجاری سازی و صدور کالاهای نفتی ایران به بازارهای جهانی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مقدم در نشست مشترک وزارت نفت و سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر اینکه حضور قاسمی به عنوان وزیر نفت می تواند کمک خوبی باشد تا در آینده بتوانیم از امکانات موجود در کشور در یک صنعت خودکفا و مستقل که متکی بر دانش و فناوری باشد استفاده کنیم، گفت: اصول کار پژوهش و فناوری با ساخت تجهیزات گره خورده است.

معاون پژوهش و فن آوری وزیر نفت با اعلام اینکه به دنبال این هستیم که تجهیزاتی که می سازیم متکی بر علم و فناوری باشد تا کالا و تجهیزاتی که برای صنعت نفت ساخته می شود کالا و تجهیزاتی باشد که توان رقابتی و صادرات داشته باشد، تصریح کرد: این اصل محقق نمی شود مگر اینکه بتوانیم از توانایی‌های علمی و فنی موجود در کشوراستفاده کنیم و مراکز تحقیقاتی را به بخش تولید محصول پیوند بزنیم تا محصولی تولید شود که متکی به علم و فناوری باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم یک واحد تولیدی صنعت نفت بسازیم راس این واحد را دانش فنی تشکیل می دهد اظهار داشت: دانش فنی، پایه و اساس مهندسی است که در نهایت منجر به ساخت واحد تولیدی خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: صنعت نفت به دلیل وابستگی فنی و مهندسی ساختاری پیش از انقلاب نتوانست از تولید کالاهای داخل به خوبی بهره ببرد چراکه مهندسی پایه وقتی توسط کشورهای خارجی انجام می شود تجهیز و تامین کالا نیز توسط مهندسین خارجی انجام می گیرد.

وی با یادآوری اینکه در بخش چرخه تامین، زیر ساختهایی از جمله استاندارد کالا شکل داده شده و با تشکیل آزمایشگاههای مرجع به سمت بومی سازی استانداردها حرکت خواهیم کرد، بیان کرد: باید استانداردهای بومی را با استاندارد های رایج دنیا تطبیق بدهیم تا بتوانیم شیب مناسبی را برای استفاده از تجهیزات داخلی ایجاد کنیم ضمن اینکه فشاری برای حصر کالاهای داخلی ایجاد نشود.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری با اشاره به اینکه ضعف اساسی تولید “صدور پروانه کیفیت”است، تاکید کرد: دلیل اینکه در داخل کشور ساختاری برای صدور پروانه کیفیت وجود نداشت بسیاری از تجهیزات ساخت داخل نمی توانستند وارد عرصه رقابت با دیگر تولیدات خارجی شوند.

وی افزود: با توجه به ساختار جدید پروانه صدور کیفیت را صادر می کنیم و وزیر نفت نیز احکام اعضای شورای عالی را صادر کردند و پیش بینی می شود با تشکیل شورای عالی صدور پروانه کیفیت این کار به خوبی اجرایی شود.

مقدم موضوع دیگری که مورد توجه وزارت نفت قرار دارد را تامین بیمه دانست و یادآور شد: تولید بسیاری از محصولات بومی صنعت نفت و گاز به دلیل نگرانی از مصرف آسیب می بینند که با ساز و کار جدید بیمه محصولات داخل، قطعا یک مانع بزرگ برداشته خواهد شد.

وی مرحله بعدی برنامه ریزی شده در وزارت نفت را “رقابتی شدن کالا و تجهیزات “عنوان کرد و ادامه داد: این مهم محقق نمی شود مگر اینکه از دانش فنی روز و نظریه‌های روز برخورد دار شویم و این رادر نظام پژوهش فناوری دیده ایم.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری با تاکید بر اینکه با اتکا به قطبهایی که در دانشگاهها هستند و مراکز فناوری مهندسی پایه، کالایی تولید خواهد شد که متکی به دانش و فناوری است، بیان کرد: اگر کالاهایی که وارد سامانه خرید و چرخه پیمانکاری و مصرف کننده می شوند بر مبنای دانش فنی روز نباشد، مجموعه کالا و کیفیت ساخت در یک سطح بسیار ضعیفی قرار می گیرد.

این مقام مسئول بر تنوع زدایی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت : این مشکلی است که ما در صنعت دچار آن شده ایم تنوع ما را به وابستگی بسیار گسترده ای برای سازگانی دچار کرد و اگر تنوع زدایی و در نتیجه آن تجمع کالا انجام شود و تجدید نظر در قرار دادها صورت گیرد کالا را می توان به راحتی وارد چرخه خرید کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11102

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر