3

قرائتی: در ربیع‌الاول موج ازدواج راه بیندازید

  • کد خبر : 112706
  • ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هیئت‌های عزاداری که در محرم موج عزاداری راه می‌اندازند، در ربیع‌الاول موج ازدواج راه بیندازند.

به گزارش گروه فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم استاد علی‌اکبر پرورش در جمع عزاداران حسینی در حسینیه گلزار شهدای اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۴۳ سال با مرحوم پرورش مأنوس بوده است اظهار کرد: همه خاطرات سیاسی و فرهنگی را سایر دوستان گفته‌اند و من بیشتر می‌خواهم درباره زوایای تربیتی مرحوم سخن بگویم.

رئیس ستاد اقامه نماز در ابتدای سخن خود با اشاره به آیه‌ای از سوره فاطر گفت: در آیه‌ای از این سوره به بحر شیرین و شور اشاره داشته و مقایسه‌ای بین این دو شده است و در نهایت تفسیر آن این است که اگر صیاد باشیم در هر دو آن دریاها می‌توان صید کرد و همین طور کسب فیض الهی بسته به اینترنت و کتابخانه ندارد و گیر همه ما به آب نیست، و اگر نمازخوانی، نمازخوان باشد با برگ زرد درخت هم نماز می‌خواند و اگر هم کسی نمازخوان نباشد با بهترین سجاده هم نمازخوان نمی‌شود.

‌قرائتی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند ما سواد پول نداریم، ماشین نداریم، در صورتی که نزدیک شدن به خدا ماشین و آب شیرین و  امکانات نمی‌خواهد و سلوک الهی نیاز به مادیات ندارد.

مرحوم پرورش خیلی‌ها را از انحراف نجات داد

وی با اشاره به گوشه‌ای از شخصیت مرحوم پرورش ادامه داد: هنر پرورش این بود که توانست جمعی را از خطوط انحرافی نجات دهد و او مثل زنبور عسلی بود که روی گل‌های خوب می‌نشست و محصولی مثل عسل به جامعه تحویل می‌داد، حرف خوب را از خوبان می‌گرفت و به جامعه به خوبی باز پس می‌داد.

قرائتی با اشاره به اینکه برخی همیشه به دنبال شیطنت و بدگویی بوده و هستند ادامه داد: خیلی خوب است که همه قوطی بلندش که نکته خوب بگیرند و درعین‌حال حرف خوب هم به جامعه تزریق کنند.

انسان‌ها همیشه خود را در محضر الله ببینند

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه معنویت به درگاه الهی باعث می‌شود که انسان گناهان کوچک نیز در نظرش بزرگ جلوه کند ادامه داد: سرفه کردن در حرف زدن و پادراز کردن عمل بدی نیست، ولی وقتی در محضر دیگران باشی گناه  است و عذرخواهی می‌کنی و اگر برخی اوقات انسان خودش را در محضر خدا ببیند از خیلی از گناهان کوچک هم دوری می‌کند.

استمرار در کار تربیتی ضرورت دارد

قرائتی ادامه داد: نباید با دیدن برخی بداخلاقی‌ها از حرکت صحیح صرفه نظر کرد و باید در تربیت صرفه نظر کرد، در قرآن هم آمده است که تربیت صبر و مقاومت می‌خواهد و اینکه برخی‌ها می‌گویند ما دیگر مسئولیتی در مورد فلان مسئله نداریم، حرفی بی‌معناست و استمرار در حال تربیتی ضرورت دارد.

همه زوایای اسلام باید رعایت شود

وی با اشاره به گوشه‌ای از مناقب حضرت رضا(ع) گفت: برخی‌ها در دین اسلام واقفیه شدند و دیگر  اعتقادی به امام همام نداشتند، مثال این افراد همچون خیلی از افراد جامعه ماست که بخشی از اسلام را قبول دارند و بخشی را قبول ندارند، به عنوان مثال می‌گویند ما قمه می‌زنیم، اما نماز جمعه نمی‌رویم، روضه می‌گیریم اما حجاب را قبول نداریم و این‌ها آدم‌هایی هستند که یک گوشه اسلام را می‌گیرند و گوشه دیگر را رها می‌کنند.

خرافات باید از جامعه برچیده شود

رئیس ستاد اقامه نماز به تبیین ابعاد شخصیتی مرحوم پرورش پرداخت و گفت: مرحوم پرورش تعصب نداشت و گیر نمی‌کرد، در کشور ما یکسری مثال‌های غلطی هست که باید اصلاح شود، به عنوان مثال می‌گویند ۱۳ نحس است، در صورتی که حضرت علی(ع) در ۱۳ رجب به دنیا آمدند، مثلاً می‌گویند فردی از دنده چپ بلند شده، در صورتی که اخلاق چپ و راست ندارد و یا اینکه می‌گویند با یک گل بهار نمی‌شود، چطور است که حضرت زینب به تنهایی اسلام را احیا کرد.

وی ادامه داد: لنگه کفش پرتاب کردن یک خبرنگار به رئیس‌جمهور آمریکا هفت ثانیه طول کشید، اما هیمنه یک ابرقدرت را ریخت و  زینب کبری در دو سه روز در شام باعث شد اسلام همیشه ماندگار بماند و توانست کاری کند که بالاترین مدیریت بحران جهانی را در عصر عاشورا در روی کره زمین داشته باشد.

برخی‌ها اگر به جای چای آب جوش بخورند روانی می‌شوند

قرائتی افزود: مرحوم پرورش راحت بود و در مسئله‌ای گیر نمی‌کرد و من به یاد دارم زمانی که به ایشان در اول انقلاب گفتند که نامزد رئیس‌جمهوری شو، گفت که من پول ندارم و بعدها برای ما تعریف می‌کرد که برای کاندیدا شدن تنها ۶ عکس به دوستانش داده است و این نشان می‌داد که مرد بزرگی بود، همین الان برخی‌ها را داریم که اگر آب جوششان چای شود و یا چایی که می‌خورند آب جوش شود روانی می‌شوند و اگر کسی پایش در زنجیر توجه به مادیات باشد، نمی‌تواند زنجیر و گره از کار مردم باز کند.

وی با اشاره به اینکه همه باید گره‌های قید و بند دنیا را از خود بزدایند ادامه داد: اگر پزشکی، پزشک مسلمانی باشد باید اگر تخصص چیزی را نداشت صادقانه بگوید بلد نیستم، بعد هم پول را برگرداند و در نهایت مشخصات یک پزشک خوب را به بیمارش بدهد و آیا ما چقدر این شرایط را در کنار خودمان داریم؟

درگیر نفس بودن آفت کنونی جامه ماست

قرائتی گفت: نهضت سوادآموزی سالانه بیش از ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد تومان خرج می‌کند، به خاطر اینکه همه ما حاضر نیستیم هم خانه و عروس و خانواده خود را باسواد کنیم، تکبر داریم و حاضر نیستم برای تربیت دیگران، از خودمان بگذریم و این پیداست که ما همه درگیر نفس هستیم.

وی ادامه داد: مرحوم پرورش از این دست آدم‌ها نبود، وی بعضی وقت‌ها برای ۵۰ هزار نفر دعای ابوحمزه می‌خواند و اشکی می‌ریخت و برایش فرقی نمی‌کرد که دو نفر به دعا گوش می‌کند و یا هزار نفر و در گیرودار نفس خودش نبود.

قرائتی با اشاره به اینکه علم در جایی نور و در جایی حجاب برای مؤمنان است گفت: مثال علم مثال نور لامپی است که یک خانه را روشن می‌کند، ولی انسان را از دیدن ستاره‌ها محروم می‌کند و هر که خودش را ببیند  دیگر خودش را نمی‌بیند.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: یکی از هنرهای دیگر مرحوم پرورش این بود که قانع به شخص خودش نبود و با اینکه وزیر بود، با خیلی‌ها جلسه خصوصی داشت و در صدد اصلاح جامعه بر می‌آمد.

هیئت‌های عزاداری موج ازدواج ‌راه بیندازند

وی با اشاره به اینکه ما هر چه داریم از عزاداری بر اهل‌بیت داریم گفت:رسول اکرم که به رحمت خدا رفتند آن زمان حدود یک میلیون مسلمان داشتیم، ولی تنها ۵ نفر به دور حضرت علی جمع شدند و اگر الآن شیعه زنده است به خاطر همین عزاداری است، ولی به نظرم هیئت‌های مذهبی باید گام‌هایی هم برای اصلاح امور جامعه بردارند، چه اشکالی دارد که ما ۵۰۰ هیئت عزاداری داریم و رئیس‌های این هیئت‌ها که در محرم موج عزاداری راه می‌اندازند، در ربیع‌الاول موج ازدواج راه بیندازند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: مرحوم پرورش همراه مستضعفین بود، بیش از ۵۰ هزار بیت شعر از حفظ بود و اشک و سیاستش باهم همراه بود و همیشه همراه با حجت زمانه بود.

اطاعت از ولی‌فقیه حجت قیامت را بر ما تمام می‌کند

قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه ما نیازمند به حجت هستیم و آن دنیا از همه ما حجت می‌خواهند، اما اگر به حرف ولی‌فقیه عمل کنیم، حتی اگر اشتباه هم باشد، حجت بر ما تمام است و در آن دنیا مورد مواخذه قرا نمی‌گیریم.

وی در پایان خواستار ادامه راه مرحوم پرورش از سوی فرهنگی‌ها و معلمان اصفهان شد و گفت: فرهنگیان نباید بر سر کلاس‌ها قانع باشند و باید به بچه‌ها برسند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=112706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر