2

ارائه سبد کالا در تعارض با کرامت مردم است

  • کد خبر : 116791
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۹:۲۰

یک کارشناس اقتصادی می گوید: دولت عامل ایجاد شرایط کنونی اقتصاد نیست بلکه وارث تصمیمات دولت قبل است.

محمد خوش چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با نامه نیوز، در مورد برنامه دولت یازدهم برای توزیع سبد کالا در میان برخی از اقشار جامعه با بیان این که مطالعات تجربی نشان می‌دهد که در دنیا چنین اقداماتی تحت عنوان حمایت از اقشار آسیب پذیر معمول است، تصریح کرد: درصد محدودی از اقشار جامعه در حدود ۵ درصد که دچار آسیب‎هایی اعم از اقتصادی، فیزیکی و غیره تحت عنوان اقشار آسیب پذیر مورد حمایت‌های معیشتی و یا نظایر آن می شوند.

وی افزود: دولت یازدهم در خصوص پرداخته یارانه نقدی با میراثی از دولت قبل مواجه است اما به جای رفع اساسی این مشکل مانند بازسازی قدرت خرید و ایجاد فرصت های شغلی از طریق ارتقای تولید ملی به ویژه بخش کشاورزی و صنعت مخصوصا صنعت کارگاهی و بخش خدمات مولد و امثالهم، به دنبال ارائه روش‌های تسکینی همچون ارائه سبد کالا است.

خوش‌چهره با بیان اینکه تصمیم اخیر درباره توزیع سبد کالا بدعتی برای دولت خواهد بود، گفت: آنچه که عجیب است آن است که به جای تقویت قدرت خرید مردم از طریق ارائه مُسکن‌هایی از جمله توزیع سبد غذایی آن هم در مقیاس وسیع، به ویژه از طریق شیوه های نامناسب اعلام و تبلیغات که در تعارض با کرامت مردم است به اعلام چند قلمی غذایی مبادرت می کنند.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه می‌دانم که دولت عامل ایجاد چنین شرایطی نیست بلکه وارث تصمیمات دولت قبل است، تصریح کرد: دولت با وجود چنین شرایطی باید تصمیم‌های عقلایی بگیرد نه اینکه صرفا به راهکارهای تسکینی توجه کند.

این اقتصاددان تاکید کرد: پرداخت یارانه‌ها به سبکی که در گذشته تجربه شد، اشتباه بود و دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند، هرچند که به نظر می رسد دولت بی دلیل نگران واکنش افکار عمومی نسبت به این اجراست.

خوش‌چهره تصریح کرد: به نظر بنده دولت اکنون می‌تواند ۴۰ درصد از یارانه بگیرها را بدون اینکه در معیشت آنها مشکلی ایجاد شود، حذف کند و برای ۶۰ درصد دیگر نیز در یک مدت زمان ۶ ماه تا یکسال برنامه ریزی برای پرداخت یارانه داشته باشد تا به تدریج برای این موضوع تدبیر مناسب اتخاذ شود.

این نماینده پیشین مجلس افزود: اینکه دولت بخواهد برای پرداخت یارانه قیمت حامل های انرژی را دو برابر کند جمع بندی عقلایی نیست. این دولت باید متوجه باشد که اجازه اشتباه ندارد و با هر تصمیم اشتباه هزینه‌های زیادی برای خود و مردم ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=116791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر