3

تشکیل انجمن ناشران حوزه ارتباطات و رسانه

  • کد خبر : 119496
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰

در دومین نشست هم‌اندیشی راهکارهای توسعه سواد رسانه‌ای عنوان بر تشکیل انجمن ناشران حوزه ارتباطات و رسانه تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل مزبور در این نشست گفت: با توجه به نشست پیشین به این نتیجه رسیدیم  یکی از بزرگترین مشکلات ناشران حوزه رسانه، این است که کتاب هایشان چاپ می شود ولی به خوبی توزیع نمی شود و موزعان از این کتاب ها استقبال نمی کنند. در همین راستا اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران موظف شد برنامه ای برای حل این مشکل ارائه دهد.

محمدصادق افراسیابی ادامه داد: همچنین قرار شد که یک برنامه جامع برای همکاری با شبکه های رادیویی و تلویزیونی برای تبلیغات در حوزه کتاب های رسانه ای داشته باشیم که جناب آقای نقره کار به عنوان نماینده شبکه های رادیویی، مسئول تدوین این برنامه شد.

وی با بیان این که تدوین نظام اطلاع رسانی برای در دسترس قرار دادن بهتر کتاب یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی است، گفت: راه اندازی پرتال جامع برای تمام کتاب ها و نشریات حوزه رسانه و ارتباطات موجب می شود که آثار این حوزه راحت تر در دسترس مخاطبان قرار گیرد و امیدواریم بتوانیم این کار را با حمایت یکی از بخش های ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیری کنیم.

افراسیابی تاکید کرد: گسترش بحث سواد رسانه ای موجب جلوگیری از تحریف واقعیت ها توسط رسانه ها می شود و نوجوانان و جوانان می توانند سطح دانش و آگاهی خود را ارتقا دهند.

امیر لعلی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در ادامه با اشاره به لزوم تببین زیرساخت های سواد رسانه ای، گفت: تجربه نشان داده است یکی از موضوعات مهم در بحث توسعه جوامع، سپردن کارها به دست نهادهای مدنی است و معتقدم که می توانیم در حوزه ناشران رسانه و ارتباطات انجمنی خصوصی تشکیل دهیم.

لعلی با بیان این مطلب افزود: اکنون اغلب ناشران تخصصی مانند ناشران کودک و نوجوان و ناشران کتاب های دانشگاهی انجمن های خصوصی تشکیل داده اند و فعالیت ها و اهداف خود را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: با تشکیل انجمن های صنفی زمینه فعالیت تخصصی ناشران به راحتی فراهم می شود و آن ها توانسته اند در سایه این فعالیت صنفی، بازار خوبی را در سایه رقابت ایجاد کنند.

لعلی با بیان این که راه اندازی انجمن یا اتحادیه تولیدکنندگان محتوا و انتشارات حوزه رسانه، حرکتی نوین در زمینه انتشار محتوای مکتوب به شمار می آید، عنوان کرد: با این انجمن خیلی از کارها راحت تر و بهتر سازماندهی می شود و در سایه آن می توان اقدامات مناسب و کاربردی تری را انجام داد.

وی تاکید کرد: انجمن می تواند زمینه انتشار نشریه، کتاب های تخصصی و آموزشی در حوزه سواد رسانه ای را به عنوان یک تشکل صنفی دنبال کند.

در ادامه این مراسم، دبیر انجمن روابط عمومی ایران نیز در سخنانی گفت: بحث سواد رسانه ای اکنون از اهمیت بالایی در کشور ما برخوردار است. زیرا رسانه ها فعالیت خود را به صورت گسترده انجام می دهند و پیام های خود را به مخاطبانشان می رسانند و این پیام ها گاهی زندگی ها را تغییر می دهند.

امیرعباس تقی پور ادامه داد: اگر خانواده ای حتی تمام اصول را در زندگی خود رعایت کند تحت تاثیر پیام رسانه ها قرار می گیرد و اگر در این میان از سواد رسانه ای برخوردار نباشد به راحتی این پیام ها در زندگی او اثر می گذارد.

وی با بیان این که ما در بحث سواد رسانه ای در کشور خود تمامی مبانی و ارزش های لازم را داریم، عنوان کرد: مساله اینجا است که اطلاعات ما در حوزه سواد رسانه ای تحت تاثیر رسانه های غربی است و سرعت تغییر تکنولوژی در ۴۰ سال اخیر به گونه ای بوده است که پیام ها گاهی به صورت زیرپوستی به مخاطبان منتقل شده است.

تقی پور با بیان این که ما در حوزه تولید محتوا خیلی عقب هستیم، اظهار کرد: معتقدم با توجه به عقب ماندگی هایی که در این زمینه وجود دارد، تشکیل انجمن تخصصی ناشران این حوزه و استفاده از آرا و نظرات استادان و بزرگان علم رسانه برای این آثار می تواند به افزایش حوزه تولید محتوا کمک کند و تاثیر فوق العاده ای در این زمینه دارد.

وی تاکید کرد: کمبود آثار این حوزه در کشور ما در حالی است که ما محتوا و مبانی مورد نیاز سواد رسانه ای را در کتاب های دینی خود داریم و می توانیم با استناد به آن ها نسبت به تولید محتوا اقدام کنیم اما متاسفانه اکنون اروپائیان برای ما در این زمینه الگوسازی می کنند و در کشورمان به الگوهای بومی نیاز داریم.

در پایان این نشست قرار شد برای جلسه آتی هر یک از اعضای نشست، تعریف جامع و کاملی از سواد رسانه ای ارایه کرده و گزارشی از فعالیتهای خود را در زمینه ی توسعه ی سواد رسانه ای در استان تهران ارائه نمایند. در همین زمینه پژوشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات موظف شد گزارشی از پژوهشهای صورت گرفته در حوزه ی سواد رسانه ای را ارائه نماید. همچنین مصوب شد پیش نویس اساسنامه انجمن تخصصی ناشران ارتباطات و رسانه توسط دبیر انجمن روابط عمومی ایران آماده شود.

در این نشست نمایندگانی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، انتشارات موسسه ی همشهری، انتشارات خبرگزاری ایرنا، انتشارات کارگزار روابط عمومی، ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات و خبرگاری ایبنا حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=119496

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر