3

کشف نخستین ویروس وای فای هوازی مسری

  • کد خبر : 119586
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰

محققان دانشگاه لیورپول برای نخستین بار، نشان داده‌اند شبکه‌های وای‌فای می‌توانند به ویروسی آلوده شوند که در نواحی پرجمعیت، درست مانند شیوع سرماخوردگی در میان انسان‌ها، حرکت می‌کند.

این تیم تحقیقاتی حمله ویروسی موسوم به Chameleon را طراحی و شبیه‌سازی کرد و دریافت این ارگانیسم نه تنها می‌تواند به سرعت در بین منازل و سازمان‌ها گسترش یابد، بلکه قادر به گریز از شناسایی است. ویروس همچنین می‌تواند نقاطی را شناسایی کند که در آن‌ها محافظت از ورودی وای فای توسط رمزگذاری و گذرواژه‌ها در پایین‌ترین سطح است.

 

دانشمندان «مدرسه علوم رایانه و مهندسی برق و الکترونیک» دانشگاه لیورپول حمله به بلفست امریکا و لندن را در محیطی آزمایشگاهی شبیه‌سازی کردند و دریافتند Chameleon مانند یک ویروس هوازی رفتار می‌کند و از طریق «نقاط ورودی» (APها) که منازل و سازمان‌ها را به شبکه‌های وای فای متصل می‌کنند، حرکت می‌کند.

 

نواحی پرجمعیت‌تر دارای APهای بیشتر و نزدیک‌تر به یکدیگر هستند و این بدین معناست که ویروس مزبور به ویژه در شبکه‌های قابل‌ اتصال در شعاع ۱۰ تا ۵۰ متری، سریع‌تر منتقل می‌شود.

 

الن مارشال، پروفسور شبکه امنیتی دانشگاه لیورپول، گفت: در مطالعات انجام‌شده زمانی که Chameleon به یک AP حمله کرد، بر چگونگی عملکرد آن تاثیری نداشت، بلکه قادر به جمع‌آوری مولفه‌هایی از تمامی دیگر کاربران وای فای بود که به ‌آن متصل بودند. این ویروس سپس در صدد جستجوی دیگر نقاط ورودی وای فای که می‌توانست به آن‌ها متصل شود و آن‌ها را عفونی کند، برآمد.

 

ویروس مزبور قادر به گریز از شناسایی بود، زیرا سیستم‌های کنونی شناسایی ویروس به دنبال ویروس‌هایی هستند که روی اینترنت یا رایانه‌ها وجود دارند، اما ارگانیسم تحت‌تعقیب فقط در شبکه وای فای وجود دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=119586

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر