3

امام جمعه مشهد گفت: نباید مسوولان در برابر توسعه بی‌حجابی و بدحجابی بی‌تفاوت باشند.

  • کد خبر : 1223
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۹

افق: امام جمعه مشهد گفت: نباید مسوولان در برابر توسعه بی‌حجابی و بدحجابی بی‌تفاوت باشند. آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد در محل رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر افزود: مسوولان نباید در برابر توسعه بی‌حجابی و بدحجابی بی‌تفاوت باشند؛ الان هر روز که می‌گذرد در خیابان‌های این شهر و سایر […]

افق: امام جمعه مشهد گفت: نباید مسوولان در برابر توسعه بی‌حجابی و بدحجابی بی‌تفاوت باشند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد در محل رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر افزود: مسوولان نباید در برابر توسعه بی‌حجابی و بدحجابی بی‌تفاوت باشند؛ الان هر روز که می‌گذرد در خیابان‌های این شهر و سایر شهرها، توسعه بی‌حجابی می بینیم و در عین حال همه بی‌تفاوتند، جریان‌های مدیریتی بی‌تفاوتند، مردم هم بی‌تفاوتند.

افق – مهر:وی ادامه داد: برادرم! خواهرم! اگر در کوچه و محله شما، یک درنده یا گزنده پیدا شود، شما نمی‌گذاری بچه‌ات از خانه بیرون برود که نکند این گزنده و درنده به او آسیب بزند. عزیز من! این زن و دختر جوانی که در آن کوچه همسایه شماست و هر روز و هر ساعت روسری‌اش عقب‌تر می‌رود و مویش پریشان‌تر و لباسش تنگ‌تر می‌شود، از هر درنده‌ای و از هر گزنده‌ای برای ناموس و جوان تو آسیبش بیشتر است؛ چرا بی تفاوتی؟ این‌ها توهین نیست، این‌ها بیان واقعیت است و این واقعیت‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: دختر خانمی که یاد گرفته در کوچه و خیابان سوار دوچرخه شود، این دوچرخه را که با لباس گشاد و مقنعه که سوار نمی‌شود، او با لباس کوتاه و تنگ سوار این دوچرخه می‌شود و لباس کوتاه و تنگ این دختر روی زین دوچرخه با ایمان پسر جوان تو چه می‌کند؟ اصلا در خیابان و کوچه شهر امام رضا(ع) چه کسی اجازه داده زن‌ها و دخترها سوار دوچرخه شوند؟ این دوچرخه‎سواری را چه کسی راه انداخته است؟ چرا مردم و مسوولان و دستگاه‌های امنیت اجتماعی و پیشگیری از جرم در مقابل دوچرخه‌سواری زن‌ها و دخترها بی‌تفاوتند؟ آخر این دوچرخه سواری دختر و زن عارضه دارد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: نشستن روی دوچرخه برای دختر و زن حرام نیست. یک دختر خانم در خانه خودش، در را ببندد و توی حیاط خانه‌اش ۱۰ ساعت هم دوچرخه‌سواری کند حرام نیست، اما وقتی این دختر خانم بیاید توی کوچه و با لباس دوچرخه‌سواری، سوار دوچرخه شود، آن لباس و آن حرکت، عارضه فساد و منکر و فحشا برای جامعه دارد. چطور دستگاه‌ها بی‌تفاوتند و اصلا چه کسی اجازه داده است؟ چرا جلوی این را نمی‌گیرند؟ حالا در هر خرابه‌ای، هر کثافتی صورت می‌گیرد، ولی چرا در شهر امام‌رضا (ع)؟ برادران! خواهران! مدیران! مسوولان! شب اول قبر امام(ره) گریبان شما را می‌گیرد و می‌گوید من آمدم، یک عده هم به پیروی من آمدند، خون دادند، جان دادند، بچه دادند و این مکتب را تاسیس کردند و این نظام را به وجود آوردند ولی شما در مقابل بعد معنویت این نظام بی‌تفاوت بودید. مسوولیت را گردن گرفتید اما انجام ندادید، مدیریت عهده‌دار شدید ولی در مقابل پیغمبر اسلام و قرآن به تکلیفتان عمل نکردید.

وی ادامه داد: در ابتدای هفته، در مراسم باشکوه یاد امام بزرگوارمان در مرقد مطهر آن امام راحل، مقام معظم رهبری نکاتی را بیان کردند. نکاتی که در موقعیت‌های گوناگون در بیانات مقام معظم رهبری گفته می‌شود، نکاتی جامع و گسترده است و در تحلیل و بازخوانی، باید از درون کلام خط ساز این بزرگوار استخراج شده و مورد بحث قرار بگیرد. در ابتدای سخن در تحلیل شخصیت امام فرمودند که “امام خمینی(ره) صاحب مکتب بود و مهم مکتب امام است”؛ دقیقا نکته‌ای که بنده هم به همین مناسبت در هفته گذشته عرض کردم، برای ما شخصیت جریانی امام(ره) مطرح است.

وی با بیان اینکه بنا بر صحبت‌های مقام معظم رهبری مکتب امام دارای سه بعد اللهیت، معنویت و عدالت بود، افزود: بعد الّلهیت مکتب امام، تاسیس نظام جمهوری اسلامی است و تفهیم استقلال و خودکفایی برای مردم و مردم را به خودشان باوراندن.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: بعد معنویت مکتب امام، از معنویت شخص امام سرچشمه گرفته است. معنویت امام با آن تقوا و زهد، با آن اخلاص و خداباوری و با آن عشق و دلداگی به حق. تمام مسائل شخصی و معنوی امام در تمام آموزه‌های امام رنگ دارد. امام خمینی(ره) معلم اخلاص بود، معلم معنویت بود، معلم عبودیت حق بود، معلم تقوا و اخلاق بود. آموزه اخلاقی و معنوی امام، بالاتر از شخصیت آموزشی امام در ابعاد تخصصی فقه و فلسفه امام بوده و این بعد معنویت در مکتب متجلی است.

وی در خصوص بعد عدالت مکتب امام افزود: امام در تمام رهنمودها، برنامه‌ها و حرکت‌ها جامعه مستضعف، قشر آسیب پذیر و انسان‌های محروم را نشانه می‌گرفتند تا محرومان به حقوقشان برسند، از فرصت‌ها استفاده کنند و قدرتمندترها در عرصه بهره‌برداری از امکانات عمومی و فرصت‌های کشور، از فقرا و محرومان جلوتر نیفتند.

امام جمعه مشهد گفت: آن چیزی که در تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است ما بدانیم، این است که امام(ره) از دنیا رفت، مکتب امام هم در صحیفه امام و آثار و نوشته‌ها و گفته‌های امام که به صورت نوشتار درآمده است، یک شخصیت کتبی دارد و این شخصیت کتبی امام در این نوشته‌ها و آثار موجود است، اما آیا واقعا مقام معظم رهبری که فرمودند نباید بگذاریم مکتب امام(ره) دچار انحراف شود، منظورشان این بود که صحیفه امام دست نخورده بماند، آثار امام را کسی تصرف نکند، فرمایشات و نوشته‌های امام را کسی تحریف نکند؟ نه! مکتب امام یک وجود عینی وخارجی دارد و این وجود عملکرد این نظام است.

وی ادامه داد: یعنی تمام مستضعفان و مسلمانان دنیا وقتی می‌خواهند شخصیت امام را ببینند و تحلیل کنند در عملکرد نظام ما می‌بینند و تحلیل می‌کنند. اگر کار به جایی رسید که در عرصه اقتصاد میدان باز شد برای گردن کلفت‌ها و قدرتمندان که ببرند و بچاپند و رانت خواری کنند، مکتب امام در بعد عدالت دچار انحراف شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر در عملکرد نظام در جامعه ما قرار شد خدا و مردم در طرح‌ها و برنامه‌ها رعایت نشوند، دین و شریعت در برنامه‌ها و عملکرد نظام مورد توجه قرار نگیرد، بعد عقلانیت مکتب امام ضربه می‌بیند.

وی تصریح کرد: اولویت اول در مکتب امام خمینی(ره) و عملکرد نظام دین خدا، شریعت مقدسه و حلال و حرام و مکروه و مستحب این دین است. در این مملکت، خیلی چیزها لازم است و با خیلی مسائل باید مردم جذب شوند، اما نه به قیمت فعل حرام، نه به قیمت ترویج فاحشه و منکرات
و خلاف شرع. در مملکت ما تفریح و تفرج لازم است، در این ماه آخر فصل بهار و تابستان، وجود تفریحگاه‌ها، مخصوصا در ییلاقات خوش آب و هوا برای مرد و زن و خانواده‌های ما لازم است، اما نه به قیمت لاابالی‌گری‌ها، نه به قیمت باز بودن فضا برای اباحه‌گری‌ها و بی‌بند و باری‌های یک مشت دختر و پسر جوان.

آیت‌الهه علم‌الهدی اضافه کرد: یک تفرجگاه برای مردم ما لازم است، باید مردم، خانواده‎ها و جوان‌های ما به این تفریحات بروند، تا آرامش پیدا کنند و خوش بگذرانند اما نه به این قیمت که هرزه‌گی یک مشت پسر و دختر جوان باعث شود دلواپسی برای خانواده‌ها نسبت به جوانانشان به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه جذب مردم باید با مطالبات دینی‌شان باشد، عنوان کرد: یک مشکلی که ما امروز در برابر بعضی از عزیزان کوتاه فکرمان داریم، این است که ما می‌‎گوییم عزیزان این برنامه چرا دارد اجرا می‌شود؟ این بی بند و باری چرا جلوگیری نمی‌شود؟ می‌گویند آقا! ما باید جذب کنیم و استناد می‌کنند به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جذب حداکثری. آخر چه را می‌خواهید جذب کنید؟ جذب و در کنارش دفع؟ شما مسوولیتتان جذب چه کسانی است؟ شما مسوول جذب بی‌دین‌های این مملکت هستید یا مسوول جذب متدینین آن هستید؟

امام جمعه مشهد تصریح کرد: جامعه ما جامعه دینی و ولایی است و اکثریت آن متدینند و مطالبات دینی دارند. شمایی که می‌خواهید جذب کنید، آیا می‌خواهید اکثریت متدین را با مطالبات دینی‌شان جذب کنید، یا اقلیت لائیک جدا از دین را به قیمت دفع این اکثریت جذب کنید؟ این جذبتان باید منطقی باشد. جذب اقلیت و دفع اکثریت؟!

وی ادامه داد: بعد اللّهیت مکتب امام که تجسمش در عملکرد نظام هست، اول رعایت دین و حلال و حرام خداست و بعد رعایت مردم. ما باید مردم را در این مملکت جدی بگیریم؛ مردمی که وفادارند، مردمی که پای انقلاب ایستاده‌اند، مردمی که ایثارگرند، مردمی که امام بزرگوار فرمودند “مردم ما در وفاداری در جامعه جهانی بی‌نظیرند.”

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای یک طرح و برنامه و صرف مالیات و عوارض، ببینید در مردم چه می‌گذرد؟ اجرای یک طرح عمرانی که باعث زیبایی و عوض شدن چهره شهر شود و مبلمان شهری را بالا ببرد خوب است، اما به چه قیمت؟ مردم چه می‌شوند؟ گاهی اوقات بی‌توجهی به ترافیک یک خیابان مردم را مستاصل و آن‌ها را در زندگی دچار مشکل می‌کند. ما باید برای تحقق بعد الّلهیت مکتب امام، آرامش مردم را در نظر بگیریم.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه اظهار داشت: برادران! خوهران! خوشبختانه ما امروز در کشورمان با یک سرمایه عظیمی روبه‌رو هستیم و آن جوانان متدین ما هستند. هفته دیگر مراسم اعتکاف برگزار می‌شود و ببینید که ۸۰ درصد شرکت کنندگان آن را دختر و پسر جوان تشکیل می‌دهند، ما با چنین جامعه جوانی روبه‌رو هستیم. آن‌هایی که مسن هستند آیا پیش از انقلاب یادشان هست که در همین مسجد گوهرشاد مراسم اعتکاف برگزار شود؟

وی افزود: این‌ها برکت و پرورش و رهنمود و خطسازی مکتب امام و انقلاب است که به اینجا رسیده و مدیران و مسوولان و مردم ما موظفند، جلوی آسیب‌های این بعد معنویت مکتب امام(ره) را بگیرند. برادران! خواهران! اگر در جامعه ما هرزه‌گی رایج شد، اگر در جامعه ما بی‌حجابی و ول انگاری زن و دختر جوان متداول شد، اگر در جامعه ما منکرات و ناهنجاری‌ها در مظاهر اجتماع ظاهر شد، به این جوان مومنی که به این شکل دنبال معنویت است، آسیب می‌زند و این معنویت را از نسل جوان ما می‌‎گیرد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: برادران! خواهران! مدیران! مسوولان! بدانید مساله بی‌حجابی و بدحجابی و ول انگاری زن‌ها و دختر ها در این کشور آتش سوزنده‌ای است که ایمان نسل جوان ما را خاکستر می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر