2

هنر مسئول در قبال اقتصاد مقاومتی رسالت خود را ایفا کند

  • کد خبر : 125510
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه هنر متعهد در مباحثی مثل حقوق بشر که دشمن آنها را به ناحق مصادره کرده، مدعی است، گفت: هنر مسئول چه زمانی می‌خواهد رسالت خود را در این زمینه‌ها ایفا کند.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز یکشنبه با حضور در مراسم رونمایی و افتتاح نمایشگاه نهضت مردمی پوستر انقلاب ایران جوان با موضوع ازدیاد نسل که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، اظهار داشت: برای امثال ما که حرف و آرمانی داریم چیزی دلنشین‌تر از این نیست که افرادی را پیدا کنیم که این حرف‌ها را به مؤثرترین شکل بیان کنند.

جلیلی با بیان اینکه هنر، توانایی است که بتواند در بیان یک آرمان و یک مطلب به رساتر شکل ممکن عمل کند، افزود: تفاوت هنرمند و غیر هنرمند در همین نکته است که هنرمند می‌تواند یک مطلب پیچیده را به گونه‌ای بیان کند که خیلی‌ها به خوبی متوجه آن بشوند.

فارس/عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه هنر در چه جهتی بکار گرفته شود، مهم است؛ یک وقت هنرمند و هنر با مضامین متعالی نسبتی برقرار می‌کند و به همان نسبت نیز این هنر متعالی می‌شود. اما اگر همین ابزار در جنبه دیگری استفاده شود، آن هنر غیر ارزشی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر این هنر در جهت تلنگر و انذار و توجه دادن باشد، هنر رحمانی خواهد بود، تصریح کرد: این هنر می‌تواند غبارهای فطرت انسانی را کنار بزند، اما اگر هنر در اختیار کسانی قرار بگیرد که به هوس‌های انسانی بپردازند، هنر شیطانی خواهد بود.

جلیلی خاطرنشان کرد: سهم بنده این است که هنر رحمانی می‌تواند انسان‌ها را به فطرت خود توجه دهد و آنها را متوجه مسئولیت خود بکند، لذا این هنر می‌تواند در اشکال مختلف از جمله داستان،‌ نقاشی و سینما ظهور یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هنرمند متعهد و غیر متعهد، گفت: بنده وقتی قرار بوده در عرصه‌هایی صحبت کنم، در این زمینه کاریکاتوری دیده‌ام که با پیام یک ساعت سخنرانی برابری می‌کرده است؛ خیلی از بچه‌های جنگ در سال‌های پس از دفاع مقدس می‌خواستند که از مظلومیت رزمندگان بگویند و مباحث مختلفی مطرح می‌شد، اما گاهی این حرف‌ها در قالب هنری مثل آژانس شیشه‌ای خود را نشان می‌دهد که افراد را متوجه یک حقیقت می‌کند.

وی با بیان اینکه شاید حرکتی چنین هنری نداشته باشد به هنر شعر و ادبیات اشاره و تصریح کرد: در شعر کلمات به گونه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند که یک مفهوم متعالی را در شکل هنری و به صورت ساده و روان بیان می‌کند که تا چندین قرن همچون اشعار شعر فارسی می‌ماند.

جلیلی با بیان اینکه هنری که محدودیت زبان هم نداشته باشد، بسیار ارزشمند است، افزود: خوشبختانه در اندیشه متعالی که امروز ما مدعی پیروی از آن هستیم، آنقدر مفاهیم ارزشمند وجود دارد که هنرمند می‌تواند آنها را به کار گیرد و از سوی دیگر در معارف، قرآن و سیره اهل بیت نیز چنین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هنر متعالی را هنری دانست که در عین توجه به هستی و طبیعت در عرصه اجتماعی نیز بیان دقیقی دارد و اضافه کرد: در موضوعات اجتماعی گزاره‌های مختلفی وجود دارد که اگر ظهور یابد، مفاهیم زیادی منتقل خواهد شد؛ در عرصه اجتماعی همین موضوع ازدیاد نسل قابل توجه است که قرآن نیز فرموده ما روزی شما را می‌دهیم، لذا اگر این امر به تصویر کشیده شود، پیام بزرگی را منتقل می‌کند.

وی تاکید کرد: هنر متعهد آن چیزی است که از معضلات و موضوعات اجتماعی گره باز کند و وارد عرصه‌های واقعی زندگی انسان شده و درباره معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حرف بزند.

جلیلی حداقل انتظار از هنر مسئول را طرح سؤال عنوان کرد و افزود: این هنر مسئول می‌تواند با ایجاد سؤال موجب حرکت جامعه شده و مسیر ایجابی و سازنده‌ای را هموار کند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز مفهوم اقتصاد مقاومتی یک امر انتزاعی نیست و کاملا عینی است و رویکرد آن در جهت اهداف متعالی انقلاب است که اگر مفاهیم آن را منتقل نکنیم، هنر متعهد چه زمانی می‌‌خواهد رسالت خود را ایفا کند.

وی در همین زمینه به نقش هنر متعهد در زمینه توجه به استکبارستیزی و مقاومت اشاره کرد و یادآور شد: مباحثی که دشمن به فکر ناحق آنها را مصادره کرده و باید مدعی باشیم، چرا که ما در مفاهیمی همچون صلح، حقوق بشر و حقوق زنان نه تنها متهم نیستیم، بلکه مدعی هستیم.

جلیلی اظهار داشت: اگر اندیشه ما مدعی است، هنر نیز در این زمینه باید مدعی باشد و در این عرصه‌ها به موازات اندیشه‌ها نقش لازم خود را ایفا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تاکید کرد: اگر ما در این عرصه‌ها زبان هنر را فعال کنیم و نقش هجومی در بیان خواسته‌های خود داشته باشیم، موفق خواهیم بود بویژه اینکه امروز شاهد تشنگی جهان برای چنین اهدافی هستیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125510

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر