4

خطر استفاده از استامینوفن برای کودکان مرگبار است

  • کد خبر : 126012
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

محققان دریافتند با وجود کاهش تجویز کدئین بازهم بسیاری از پزشکان این دارو را برای کودکان تجویز می‌کنند.

 

 کدئین برای درمان درد و سرفه استفاده می‌شود، اما آکادمی اطفال آمریکا (AAP ) در سال ۱۹۹۷ با صدور دستورالعملی تجویز کدئین را برای کودکان به دلیل اثرات مخرب و مرگبار آن، ممنوع کرد. در سال ۲۰۰۶ این دستوالعمل دوباره مورد تاکید قرار گرفت. کالج آمریکایی متخصصان قفسه سینه نیز تجویز کدئین را برای کودکان مناسب نمی‌دانند. در برخی از افراد سرعت سوخت‌و‌ساز کدئین بسیار بالاست که این امر می‌تواند خطرات جانبی مصرف این دارو مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی حاد را افزایش دهد و منجر به مرگ شود.

سونیتا قیصر، استادیار بالینی اطفال در بیمارستان کودکان UCSF Benioff و همکاران وی در تحقیقات خود تعداد دفعات تجویز کدئین را برای کودکان سه تا هفت سال در بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند با وجود کاهش تجویز کدئین بازهم بسیاری از پزشکان این دارو را برای کودکان تجویز می‌کنند. تجویز کدئین سالانه برای ۸۷۷ هزار نفر صورت پذیرفته است.

محققان به منظور کاهش تجویز کدئین برای کودکان چند راه حل ارائه کرده‌اند؛ از جمله تجویز هیدرو کرون به عنوان جایگزین کدئین و ایبوبروفن برای درمان دردهای ناشی از آسیب دیدگی. آنان همچنین ایجاد تغییرات در سیاست بازپرداخت بیمه و حذف این دارو را از بیمارستان‌ها پیشنهاد کرده‌اند. کدئین دارای اثرات مخرب و مرگباری برای بسیاری از کودکان است به خصوص در موقعیت‌هایی که کودکان آسیب پذیرتر هستند مانند پس از عمل جراحی لوزه. بنابراین تجویز داروهای جایگزین بسیار امن‌تر است.

مصرف این دارو برای بزذگسالان بی خطر نیست. علیرغم عوارض مصرف خودسرانه داروهای مسکن، اغلب دیدگاه عموم جامعه نسبت به استامینوفن، یک داروی مسکن ساده، بی‌خطر، ضد تب و ضد درد است. از آنجا که افراد نسبت به این دارو احساس خطر نمی‌کنند با احساس کوچک‌ترین درد به مصرف استامینوفن اقدام می‌کنند. این درحالی است که علیرغم آن که استامینوفن دارویی کم خطر به نظر می‌رسد اما از شایع‌ترین داروهایی است که در موارد مسمومیت می‌تواند نارسایی کبد و حتی پیوند کبد و در نهایت مرگ فرد را به دنبال داشته باشد.

عوارضی چون زردی پوست یا چشم ها، اسهال، بی‌اشتهایی، تهوع، یا استفراغ ، دردمعده ، درد، تورم یا حساسیت در بالای شکم، زخم های دهانی، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته را نشان دهد. مصرف خودسرانه و طولانی مدت (بیش از ده روز) استامینوفن علاوه بر عوارض بالای کبدی، عوارض کلیوی را نیز به دنبال دارد. از طرف دیگر مصرف مسکن‌ها از جمله استامینوفن ممکن است به صورت موقت درد را تسکین دهد اما علت درد همچنان باقی است و سیر پیشرفت بیماری ادامه دارد.

مصرف خودسرانه استامینوفن که دارای ترکیبات کدئین است و از آنجا که کدئین خود ماده‌ای مخدر است، مصرف طولانی مدت آن می‌تواند علاوه بر عوارض ناشی از دارو، وابستگی به این دارو را نیز در پی داشته باشد. ترکیب استامینوفن کدئین برای کاهش دردهای خفیف تا شدید به کار می‌رود. کدئین یک ماده مخدر است که برای تخفیف درد بر روی سیستم اعصاب مرکزی (مغز و طناب نخاعی) اثر کرده درد را کاهش می‌دهد.

جام نیوز
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=126012

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر