4

وقتی دین در متن زندگی باشد نه به اقتصاد آسیب می رسد نه روزه ترک می شود

  • کد خبر : 132961
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

آیت الله شبیری زنجانی می گوید: «اگر دین در متن زندگی باشد به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که نه به اقتصاد آسیبی برسد و نه روزه متروک شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی، این مرجع تقلید درباره اهمیت روزه گرفتن و مواجه با شرایط روزه در فصل گرما و نظریه ایجاد آسیب های اقتصادی به نکات زیر اشاره کرده است:

* اگر دین در متن زندگی باشد به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که نه به اقتصاد آسیبی برسد و نه روزه متروک شود.

*اوایل انقلاب علما بلاد مختلف، از یکی از مراجع بزرگ وقت پرسیده بودند که در برخی از نقاط آفریقا مردم اگر بخواهند کار کنند دیگر نمی توانند روزه بگیرند. یا باید اقتصاد کشور تعطیل شود و به مشکل اقتصادی مواجه شوند و یا اینکه روزه نگیرند. این مرجع این گونه جواب داد که منشاء این سوال ها این است که ما دین را در حاشیه زندگی می بینیم نه در متن زندگی. می گوییم زندگی به روال عادی خود بگذرد و اگر اضافه ای آمد آن را صرف دین کنیم ولی اگر دین را در متن زندگی قرار دهیم این مشکلات حل می شود.

* آن مرجع شیعی بعد چند پیشنهاد می دهند و می گویند چه اشکال دارد که در ماه مبارک رمضان روزها تعطیل باشند و شب ها کار کنند؟! ما می خواهیم به روال عادی زندگی کنیم اما چه مانعی دارد که ما به خاطر ماه رمضان دو ساعت یا یک ساعت در طول سال اضافه کار کنیم و ماه رمضان تعطیل شود؟! الان برخی از کشورهایی که زمستان سختی دارند در طول سال آن کارها را جبران می کنند.

* بنابراین اگر به این پیشنهادات عمل شود کشور بدون روزه و یا بدون اقتصاد نمی شود. بله گاهی شرایط شخصی اشخاص طوری است که نمی تواند روزه بگیرد که در اینجا شرع حکم را برداشته است.

* با نوجه به شرایط دشوار کارگران در ماه رمضان، دولت ها هم می توانند به قشر کارگر از بیت المال سوبسید بپردازند. دولت ها اموالی را در اختیار دارند که باید بر اساس مصالح هزینه کنند و حفظ شان ماه رمضان یکی از همین مصالح است. شایسته است که صاحبان مشاغل هم به گونه ای عمل کنند که به روزه کارگان آسیبی نرسد که در این صورت همه نزد خداوند متعال ماجورند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=132961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر