2

محمود سریع القلم: طوری صحبت می کنیم انگار در دوران جنگ سرد هستیم

  • کد خبر : 134691
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰

برای اینکه یک کشور قابل ‌اعتنا در خاورمیانه باشیم به ثروت نیاز داریم. امروز اگر عربستان برای بسیاری از کشورها تعیین تکلیف می‌کند، یک دلیل عمده‌اش ثروت این کشور است.

 شماره نود و چهارم هفته‌نامه اقتصادی «تجارت فردا» منتشر شد. این شماره از نشریه با عکس روی جلد محمود سریع‌القلم و تیتر یک «حسرت توسعه» به کیوسک‌های روزنامه‌فروشی سراسر کشور آمده است.

خلاصه ای از گفتار دکتر محمود سریع القلم را که هفته نامه تجارت فردا انعکاس داده است را می خوانیم:

این اصل یک موضوع پیشرفت همگانی است. یک کارخانه یا یک شرکت، یک نویسنده، یک خبرنگار، یک نماینده مجلس، یک سیاستمدار و به‌طور خلاصه هرکسی در هر حرفه و صنعتی که هست در شرایطی می‌تواند ارزیابی منطقی و صحیحی از عملکردش داشته باشد که در مدارهای بین‌المللی فعال باشد. از این‌رو اگر کشور ما می‌خواهد پیشرفت کند باید این اصل محک‌خورده و آزمایش‌شده بین‌المللی را به کار گیرد.

اصول توسعه‌یافتگی به زعم من جهانی هستند، جهان‌شمول‌اند و تابع جغرافیا، فرهنگ و تاریخ و ادبیات نیستند. اما الگوهای پیشرفت تابع شرایط بومی و محلی کشورها هستند. بنابراین، اصول توسعه‌یافتگی با الگوهای توسعه‌یافتگی متفاوت هستند.

۹۵ درصد کشورهای جهان امروز اصول مشترک و اهداف ملی مورد اجماع دارند و اگر استراتژی کلان توسعه ملی کشوری مانند آفریقای جنوبی مورد مطالعه قرار گیرد، مشاهده می‌شود این کشور همان کارهایی را انجام می‌دهد که کره جنوبی ۴۰ سال پیش انجام داده بود. برزیل امروز همان کارهایی را انجام می‌دهد که ۱۲۵ سال پیش آلمانی‌ها انجام می‌دادند.

برای اینکه یک کشور قابل ‌اعتنا در خاورمیانه باشیم به ثروت نیاز داریم. امروز اگر عربستان برای بسیاری از کشورها تعیین تکلیف می‌کند، یک دلیل عمده‌اش ثروت این کشور است.

اولین شرط توسعه ملی پذیرفتن تولید ثروت است. ثروت در میان بخشی از اقشار جامعه ما یک واژه منفی است. به همین دلیل در ابتدا باید کار فرهنگی انجام شود تا جامعه برای این واژه معنای مثبتی قائل شود.

کدام کشور علاقمند است ایران پیشرفت کند؟ کدام کشور در همسایگی ایران علاقه‌مند است که درآمد سرانه ایرانی‌ها به ۲۵ هزار دلار در سال برسد؟ خارج از تعارفات، ایران حتی یک همسایه هم ندارد که علاقه‌مند به پیشرفت این کشور باشد.

امروز عربستان ۷۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که در فعالیت‌های اقتصادی دنیا سرمایه‌گذاری شده و سالانه نزدیک به ۷۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برای این کشور سودآوری دارد

امارات متحده ۷۷۳ میلیارد دلار ذخایر ارزی خارج از بودجه کشورش دارد.

کویت  ۴۱۰ میلیارد دلار در دنیا سرمایه‌گذاری کرده و سالانه ۸۰ میلیارد دلار سود کسب می‌کند.

قطر نزدیک به ۹۰۰ میلیارد دلار در دنیا سرمایه‌گذاری کرده است.

دانشجوی مالزیایی بعد از فارغ‌التحصیلی در آمریکا نمی‌ماند و به مالزی برمی‌گردد. چون در این کشور انواع و اقسام فرصت‌ها برای شهروندان خودش فراهم شده است

نرخ رشد اقتصادی کره جنوبی در نیم‌قرن اخیر حداقل ۷ درصد بوده و درآمد سرانه‌اش ۲۳ هزار دلار است. ارزش صادرات و واردات این کشور نیز تقریباً ۲/۱ تریلیون دلار است.

ترکیه در سال ۲۰۱۲، حدود ۳۶ میلیون توریست داشت و تا پنج سال پیش رتبه ۱۲ را در صنعت گردشگری به خود اختصاص داده بود، اما امروز رتبه چهارم را بعد از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا دارد.

امروز ۴۶ درصد از تولید ناخالص داخلی لهستان صادر می‌شود و اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای این کشور کرده است. حداقل نرخ رشد اقتصادی این کشور سالانه چهار درصد بوده است

بیست سال پیش ۷۵ درصد صادرات مکزیک نفت خام بود و امروز ۷۵ درصد صادرات مکزیک کالا و خدمات است.

سهم چینی‌ها از نرخ رشد اقتصادی دنیا ۱۰ درصد بوده که امروز به ۳۴ درصد رسیده است.

سهم هند نیز در نرخ رشد اقتصادی دنیا از ۸/۳ درصد به ۴/۹ درصد رسیده است.

هر شرکت قابل تصوری در اتحادیه اروپا حداقل ۵/۲ درصد از مالکیتش به صندوق ذخیره نفتی نروژ برمی‌گردد.

نرخ رشد اقتصادی جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از همسایگان شمالی ایران ۲۸ درصد است.

عربستان صدها هکتار زمین در آفریقا اجاره کرده و در آنها غله تولید می‌کند.

امارات متحده غربی با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری قصد دارد سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر از طریق فرودگاه دوبی جابه‌جا کند.

اگر ایران در پنج سال آینده سیاست خارجی خود را در مدارهای بین‌المللی قرار ندهد و از محیط بین‌المللی نهایت استفاده علمی، فنی، تجاری و مالی نکند، در مسیری قرار خواهد گرفت که با یک افول پایدار مواجه می‌شود.

مساله تولید ثروت در کانون استراتژی توسعه اقتصادی و امنیت ملی ایران است.

اگر در ۱۰ سال آینده تحولی در آموزش عالی کشور ایجاد نشود، باید در انتظار بحران‌های جدی در آموزش‌های عالی بود. چون دانشگاه‌های ما ارتباط جهانی ندارند.

سیاستمداران ایران باید اطلاعات‌شان را نسبت به دنیا به‌روز کنند. بسیاری از ادبیات ما، ادبیات دوران جنگ سرد است. ما طوری صحبت می‌کنیم که انگار هنوز رقابت آمریکا و شوروی در دنیا برقرار است. در حالی که دنیا متحول شده است. هر چند نقش آمریکا در جهان کم شده، اما این کشور در منطقه خاورمیانه همچنان نقش اول را دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=134691

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر