3

وزیر بهداشت: با افزایش قیمت شیر مخالفیم

  • کد خبر : 136867
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

وزیر بهداشت درباره افزایش اخیر قیمت شیر گفت: ما با افزایش قیمت‌ها مخالف هستیم زیرا شیر جزو غذاهای اصلی است و هرچه دولت در این زمینه هزینه کند، در درازمدت به نفع آن است.

وزیر بهداشت در حاشیه همایش شیر مادر در جمع خبرنگاران درباره تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت، گفت: چیزی از این اعتبارات به ما تحویل داده نشده است و همچنان منتظر نظر نوبخت درخصوص این یک درصد هستیم.

 

وی افزود: ریز برنامه‌هایمان را برای هزینه‌کرد این اعتبار به دولت داده‌ایم که براساس آن می‌بایست بیش از ۹۵ درصد مناطق محروم دارای پزشک شوند.

 

وی با بیان اینکه ۸۰ میلیارد تومان از این اعتبارات صرف تأمین ۵۱ قلم داروی رایگان برای ۲۲ منطقه روستایی می‌شود، گفت: توزیع مکمل‌های رایگان برای زنان باردار و تزریق واکسن تنتاوالان جزو این برنامه‌هاست. در حال حاضر در تمامی مطب‌ها در جهان واکسن تنتاوالان به کودکان تزریق می‌شود در حالی که این اتفاق در ایران نمی‌افتد.

 

هاشمی افزود: امیدواریم امسال تغییرات جدی در محل سکونت پزشکان و ساخت و بازسازی ۲۰۰ هزار خانه بهداشت صورت بگیرد.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: از دیگر هزینه‌هایی که با این تخصیص اعتبار هزینه می‌شود، سفارش‌هایی است که برای زنان باردار داشته‌ایم و به این ترتیب توزیع آن از مهر یا زودتر آغاز خواهد شد.

 

وی همچنین درباره برنامه‌های شیردهی در بستر طرح تحول نظام سلامت در زمینه بهداشت گفت: این برنامه‌ها در طرح تحول دیده شده است.

 

هاشمی درباره اجرای بسته‌های بهداشت طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تلاش‌های زیادی برای اجرای این بسته‌ها در دو ماه گذشته داشته‌ایم اجرای آنها به بعد از ماه رمضان موکول شد و دیروز تصمیمات اولیه برای اجرای این بسته‌ها گرفته شده است.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اجرای بسته‌های بهداشتی طرح تحول باید منتظر ماند، تاکید کرد: ما را به درمان‌نگری متهم می‌کنند در حالی که هر انسانی می‌داند پیشگیری مقدم بر درمان است و ما برنامه‌های جدی در این زمینه داریم.

 

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت و مجلس، شبکه‌های اجتماعی در کشور تکمیل شود و افزود: در نیمه دوم سال عقب‌ماندگی نیمه اول سال را جبران خواهیم کرد.

 

هاشمی همچنین با تایید استفاده از روغن پالت در شیر گفت: رییس جمهور گزارش‌های مربوط به این موضوع را ارائه کرده‌ایم و در صحبت‌هایی که با وزیر جهاد و کشاورزی داشته‌ایم، به دستور او استفاده از روغن پالت در شیر از ۵۰ درصد، ۳۰ درصد کاهش یافت.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: بسیاری از شیرهای پرچرب به خاطر چربی روغن چرب هستند، سازمان غذا و دارو این موضوع را پیگیری می‌کند اما مردم نیز باید دقت کنند که بابت چه چیزی هزینه بالاتری پرداخت می‌کنند.

 

هاشمی همچنین درباره اهمیت ترویج تغذیه با شیر مادر تاکید کرد: در ایران در این زمینه کارهای خوب و مفیدی انجام شده است اما افت و خیزهایی در دوره‌های مختلف داشته‌ایم.

 

وی با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر در سلامت نوزادان تاثیر مستقیم می‌گذارد، افزود: شاخص سلامت نوزادان خوب است اما عالی نیست. زمانی ایران رتبه اول منطقه را در این شاخص دارا بود در حالی که امروز نزدیک به ۲ رقم است.

 

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد با برنامه‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شود و با کمک مجلس و دولت، شاهد بهبود در این شاخص باشیم.

 

هاشمی با بیان اینکه شیر مادر در شش ماهه اول تولد نوزاد حرف اول را در تغذیه می‌زند، گفت: در سال نخست غذای اصلی نوزاد شیر مادر است و در سال دوم حداقل ۳۰ درصد به شیر مادر نیاز است و در کنار آن مکمل‌هایی باید مصرف شود.

 

وی با بیان اینکه کودکی که شیر مادر مصرف می‌کند، یک عمر سلامت خواهد بود، گفت: از نظر اقتصادی برای دولت مقرون به صرفه است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پیگیری وضعیت مصدومان حادثه سردشت گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شده است، قرار است ظرف دو هفته آینده مدیریت خدمت‌رسانی به مصدومان سردشت یک‌جانبه شود و معلوم شود که وزارت بهداشت یا بنیاد شهید کدام یک این مسوولیت را برعهده گیرند.

 

هاشمی با بیان اینکه پس از مشخص شدن این موضوع اعتبارات در اختیار دستگاه مسوول قرار داده می‌شود، افزود: با این کار سرگردانی مردم و مسوولان برای خدمت‌رسانی به مصدومان سردشت برطرف می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه اکنون ۱۴۰۰ نفر مصدومان شیمیایی سردشت هستند، گفت: در حالی که در آن زمان سردشت ۱۲ هزار نفر جمعیت داشت به همین لحاظ رییس بنیاد شهید قول داد که امکانی را فراهم کند تا افراد ذی‌حق در دولت ما هم مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه این وزارتخانه با افزایش قیمت شیر مخالف است،گفت: شیر جزو غذاهای اصلی به ویژه در دوران شیردهی باید حداقل مادر در هر روز سه تا چهار لیتر شیر مصرف کند.

 

هاشمی همچنین تاکید کرد: کمبود ویتامین B در همه ایرانیان وجود دارد و کمبود کلسیم باعث شده مشکلات زیادی برای مردم به وجود بیاید.

 

وی همچنین درباره جایگزین شدن شیر خشک با شیر مادر در بین شاغلان گفت: شاغل بودن سخت است اما این مساله بهانه است و والدین باید توجه‌شان به فرزندانشان باشد.

 

وزیر بهداشت همچنین درباره آخرین وضعیت شیر خشک رژیمی در کشور تاکید کرد: علی‌رغم پیش‌بینی‌ها طی چند ماه گذشته نتوانستیم در این زمینه خوب عمل کنیم. در ۱۰ روز گذشته شیر خشک‌های رژیمی وارد کشور شده است و در این زمینه مشکلی نداریم امیدواریم همه مناطق کشور بتوانند شیرخشک رژیمی در اختیار داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=136867

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر