1

تولید لباس هوشمند چهارفصل

  • کد خبر : 14222
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید لباس هوشمند چهارفصل شدند که به صورت هوشمند در هوای گرم خنک و در هوای سرد گرم می‌شود. اکبر خدامی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، طراح این لباس که دانش‌آموخته رشته نساجی است درباره این لباس به خبرنگار فناوری ایسنا گفت: در ساخت این لباس از […]

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید لباس هوشمند چهارفصل شدند که به صورت هوشمند در هوای گرم خنک و در هوای سرد گرم می‌شود.

اکبر خدامی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، طراح این لباس که دانش‌آموخته رشته نساجی است درباره این لباس به خبرنگار فناوری ایسنا گفت: در ساخت این لباس از مواد تغییر فازدهنده مانند انواع پارافین‌ها و اسیدهای چرب، کاتالیزورها و مواد شیمیایی کمی استفاده شده است.

وی افزود: استفاده از این لباس در دمای بالای ۲۹ درجه سانتی گراد باعث می‌شود که فرد احساس خنکی کند و در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد گرمای جذب شده را پس می‌دهد و به طور کلی، فرد را حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در مقابل شوک‌های حرارتی گرما و سرما حفظ می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: روکش پارچه‌ای این محصول از جنس الیاف پلی پروپیلن است که مواد آن برای بدن ضرری ندارد و به گونه‌ای تطبیق داده شده که ثبات لازم را در مقابل شست‌وشو حفظ می‌کند و در مقابل شرایط آب و هوایی سرد هم نیازی به پوشیدن لباسهای زیاد نیست.

وی با بیان این که این محصول برای نیروهای هلال احمر، نیروهای انتظامی و حتی کارگرانی که با کوره سر و کار دارند، قابل استفاده است، خاطرنشان کرد: لباس هوشمند ساخته شده، فعلا در صنایع پوشاک قابل بهره‌برداری است اما در آینده می‌تواند در صنایع پزشکی، خانگی، خودرو و … قابل استفاده باشد.

خدامی درباره دیگر ویژگی‌های لباس هوشمند ساخته شده گفت: این لباس در مقابل سایش، مقاوم بوده و چون مواد داخل آن از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است، جذب رطوبت را افزایش می‌دهد و نیز در مقابل ۵۰ بار شست‌وشوی خانگی اثرش حفظ می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این طرح که هم اکنون در مرحله نیمه صنعتی قرار دارد، ثبت اختراع داخلی شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14222

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر