4

شرایط بحرانی تر می شود / وزارت نیرو به جای حرف عمل کند

  • کد خبر : 157257
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: طبق اطلاعات موجود در سال ۹۳ قریب به ۳۰ درصد از متوسط بارش سالانه کاسته شد و این به دلیل شرایط خشکسالی کشور است که از حدود ۱۴ سال پیش آغاز شده و طبق پیش بینی ها احتمال میرود این وضعیت تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

عباس پاپی زاده بالگان در مصاحبه با خبرنگار افق گفت: برای تأمین آب خانگی و مصرف جمعیت انسانی در وهله اول باید منابع آبی موجود را مدیریت کرد با این وجود دولت در برنامه های مختلف و به خصوص برنامه سال ۹۴ نگاه مناسبی به مسئله بحران و کمبود آب نداشته است.
وی با بیان اینکه در رابطه با بحران آب در کشور برنامه ای جامع و مدون طراحی نشده است هشدار داد: در حال حاضرچندین شهر بزرگ کشور به خط قرمز بحران آب نزدیک شده اند و در تابستان آینده نیز با بدتر شدن شرایط چند شهر کشور وارد منطقه بحرانی خواهند شد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بهبود وضعیت بحرانی کنونی نیازمند نیازمند مدیریتی کارآمد در بخش منابع آبی کشور است ادامه داد: استفاده از سیستم های نوین آبیاری و بالا بردن بازده آبی در روش های آبیاری از جمله روش هایی است که می توان با استفاده از آنها در ۹۲ درصد میزان مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی کرد تا درصد قابل توجهی از مصرف آب این بخش را برای مصرف خانگی و آب صنعتی استفاده و کمبود در این بخش ها را جبران کنیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بازدهی آبی بخش کشاورزی حدودا ۳۰ تا ۳۵ درصد است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته دو برابر کمتر است. در این کشورها با سرمایه گذاری مناسب در حوزه آب، زیر ساخت های مدیریت منابع آب کشاورزی را توسعه داده و با استفاده از روش های آبیاری جدید تحت فشار مانند روش های بارانی و قطره ای و همینطور روش های کشت مدرن مانند کشت در محیط های بسته و قابل مدیریت، گلخانه ها را توسعه داده اند و از این طریق از مزیت فضای گلخانه ای (که مصرف آب آن نزدیک به یک دهم شرایط کشت در فضای باز است) بهره مند شده اند.
پاپی زاده با بیان اینکه برای عبور از کشاورزی سنتی به سمت آبیاری با روش ها و تکنولوژی های نوین دولت باید اعتباری مناسب را در این زمینه اختصاص بدهد گفت: مجلس به این منظور هم طرح و هم لایحه ای را در دستور کار دارد ولی با توجه به اینکه در طرح که نمایندگان مجلس پیشنهاد دهنده هستند مجلس محدودیت اعتبارات دارد و طبق اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس نمی تواند طرحی را ارائه دهد که برای دولت بار مالی داشته باشد بنابراین در موضوعاتی که نیازمند اعتبار است بهتر است دولت طرحی را ارائه کرده و پیشگام شود و مطمئنا مجلس نیز برای مصوب کردن آن کمک خواهد کرد.
پاپی زاده ادامه داد: در حال حاضر مجلس قانون جامع آب را تدوین کرده ولی با توجه به الویت بررسی بودجه سال ۹۴ ، بعد از تعطیلات نوروز این لایحه را بررسی خواهیم کرد. ضمن اینکه به علت جدیت این موضوع برای مجلس، نمایندگان در بودجه سال ۹۳ ، ۲۴۴ میلیارد تومان بودجه آبیاری تحت فشار پیشنهاد دولت را به ۱۳۰۰ میلیارد افزایش داده و امسال نیز در بودجه سال ۹۴ بیش از هزار میلیارد تومان را برای سال آینده مصوب کرده اند.
وی در پایان اضافه کرد: مجلس انتظار دارد که وزارت نیرو این مسئله را مدیریت و به جای گفتار به سمت عمل حرکت کند ولی فعلا در تقسیم اعتبارات وزارت نیرو حرکتی جدی را برای مقابله با بحران کم آبی شاهد نیستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=157257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر