3

آل‌سعود “ترمیناتور” زیرساخت‌های یمن+ تصاویر

  • کد خبر : 171560
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۸:۵۹

اخیرا اظهاراتی از سوی وزیر خارجه عربستان مطرح شده که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

سناریوی لفاظی و تهمت زدن مقامات سعودی به جمهوری اسلامی ایران تمامی ندارد و آن‌ها به دنبال ضربه زدن به منافع امت‌های اسلامی هستند.

مقامات سعودی که امروز با بی‌تدبیری و بی‌کفایتی کنگره عظیم حج را ملتهب کرده و هزاران حاجی را (عمدی یا غیرعمدی) کشتند، امروز جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات منطقه متهم می‌کنند.

اخیرا “عادل الجبیر” در دو مصاحبه اظهاراتی را مطرح کرده که قابل تامل به نظر می‌رسد که محور اینها دخالت جمهوری اسلامی ایران در عربستان، تهدید به اقدام نظامی علیه سوریه و توجیه جنگ یمن است که در رسانه‌‌های مختلف در ابعاد مختلف به آن پرداخته شده است.

*** بازخوانی اظهارات عادل الجبیر

محور اول ادعای عادل الجبیر سیاسی کاری عظیم حج است که در این زمینه می‌توان گفت “فاجعه منا” اتفاق بزرگی است که در آن هزاران حاجی جان باختند و چیزی جز بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آل‌سعود نیست.

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بایستی از قدرت کنار برورد یا با گزینه تقابل نظامی روبرو شود. وزیر خارجه عربستان با رد درخواست‌های روسیه برای تشکیل ائتلافی جهانی جهت کمک به بشار اسد برای مقابله با گروه تروریستی داعش که ریاض از جمله عوامل حمایت و تغذیه‌کننده آن به شمار می‌رود، گفت: «آینده‌ای برای اسد در سوریه وجود ندارد.»

آل‌سعود

الجبیر گفت: «دو گزینه برای حل و فصل امور در سوریه وجود دارد؛ یکی فرایند سیاسی است که در آن یک شورای انتقالی تشکیل خواهد شد. گزینه دیگر، نظامی است که به عزل بشار اسد از قدرت منجر خواهد شد.»

وزیر خارجه عربستان درباره گزینه نظامی گفت: «این، فرایندی طولانی‌تر و مخرب‌تر خواهد بود، اما انتخاب با بشار اسد است» . الجبیر از ارائه توضیحات بیشتر درباره گزینه نظامی خودداری اما خاطرنشان کرد ریاض در حال حاضر ار معارضان «میانه‌رو سوریه» حمایت می‌کند.

**سرلشکر صفوی: حادثه منا عمدی نبود، اما نشان از  بی‌کفایتی و سوء مدیریت سران آل‌سعود داشت

سردار سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز شکست حصر آبادان در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فاجعه منا اظهارداشت: حادثه منا عمدی نبود، اما نشان از بی لیاقتی، بی‌کفایتی و سوء مدیریت سران آل‌سعود داشت.

وی ادامه داد: سعودی‌ها حاضر نیستند حتی یک عذرخواهی از ملت‌های اسلامی کنند و به مسئولین و دولت ما اجازه دهند که مجروحین را نجات و وضعیت مفقودین را مشخص کنند.

دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا خاطرنشان کرد: آنها از کمترین اخلاق و رفتار انسانی و سیاسی برخوردار نیستند و این اقدامات سعودی‌ها این موضوع را نشان داد.

**سردار سلامی: آل سعود یک رژیم دارای روحیه استکباری است

سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه بااشاره به ویژگی‌های رژیم سعودی به عنوان یک رژیم استکباری و بلندپرواز و تجاوزگر به یمن عنوان کرد: این رژیم ملت سوریه را آواره کرده و اجازه برقراری امنیت در عراق را نمی‌دهد و مدیریت نفرت‌انگیزی در واقعه عظیم حج داشته است.

وی  یادآور شد: عربستان در مسیر سیاسی و اقتصادی دچار ضعف خواهد شد و به زودی فرو می‌پاشد و نقطه عطف آن فاجعه منا است.

*** جمهوری اسلامی در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند

امروز جمهوری اسلامی ایران به گفته مقامات ارشد کشورمان هیچگاه در امور داخلی هیچ کشور دخالت نمی‌کند، اما گویی مقامات سعودی به یاد ندارند که صدها تن از هموطنان کشورمان در فاجعه منا جان باختند یا زخمی شدند و این در حالی بود که شرطه‌های سعودی تنها نظاره‌گر بودند و این چیزی جز بی‌کفایتی و سوء مدیریت مقامات سعودی نیست.

آل‌سعود

*** آل‌سعود از “فاجعه منا” درس می‌گیرد

نکته دیگری که باید به وزیر خارجه سعودی متذکر شد این است که “آل‌سعود” هیچگاه از “فاجعه منا” درس نخواهد گرفت، همچنانکه از ده‌ها حادثه مختلف کوچک و بزرگ در زمان حج درس نگرفته و این دخالت در امور داخلی کشورها نیست، بلکه حفاظت از اتباع کشور مقصد است.

دومین محوری که در سخنان عادل الجبیر دیده می‌شود تهدید به اقدام نظامی ضد سوریه و کوبیدن بر طبل جنگ ملت دولت بشار اسد است و این در حالی بوده که سعودی‌ها در تجاوز به یمن با مشکلات بسیاری مواجهند.

“آل‌سعود” به نظر نمی‌رسد توانایی به راه انداختن جنگ دیگری در منطقه آن هم با یکی از ارکان محور مقاومت داشته باشد؛ زیرا در صورت به راه افتادن چنین جنگی، عربستان خسران زده بزرگ خواهد بود و امروز پادشاهی سعودی در باتلاق یمن دست و پا می‌زند.

ارتش سوریه با وجود اینکه ۵ سال است درگیر تروریسم ساخته آمریکا، عربستان، اسرائیل و همپیمانان آنها است، اما همچنان توانمندی مقابله و دفاع از کشورش را دارد. پادشاهی عربستان با گماردن شاهزاده “بندر بن سلطان” سوریه شکست را متقبل شد و  شاهزاده بندر از ریاست دستگاه اطلاعات عربستان برکنار شد، اما نظام سوریه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

*** نابودی زیرساخت‌های یمن به دست عربستان

از روز ششم فروردین ۹۴ جنگنده‌های کلاس فانتوم، عربستان سعودی استان‌های مختلف اعم از تغر، عدن، صعده، حضرالموت، اسبف مارب، ابین و … را بمباران کرده و میلیاردها دلار هم زیرساخت های یمن آسیب زده و امروز آل‌سعود “ترمیناتور” زیرساخت‌های یمن و حامی برزگ داعش است.

آل‌سعود

آل‌سعود

 

آل‌سعود

 

آل‌سعود

البته “عادل‌الجبیر” باید روی لحن دیپلماتیک خود بیشتر کار کند؛ زیرا هم اکنون هر انتقادی را با لفاظی دیپلماتیک پاسخ می‌دهند حال آنکه باید درباره فاجعه عربستان پاسخگو باشند. جنگ یمن مصداق بارز و آشکار برادر کشی و مسلمان کشی ائتلاف سعودی در مقابل مردم مظلومی است که هیچ پناهی ندارند و مورد هجمه شدید عده ای سرمایه دار قرار گرفته اند که از سوی امپریالیسم برای این جنگ تحریک و تشویق شده اند. ائتلاف سعودی که متشکل از چند کشور وابسته است تلاش می‌کنند تا یمن را اشغال کنند که البته با تلفات سنگینی مواجه شده اند.

گزارش از محمد زرچینی/ باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر