2

حاشیه ای بر سفر «شولتز» به تهران/ چه کسی باید طلبکار باشد؟!

  • کد خبر : 174796
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

بدیهی است که شولتز یک مقام رسمی اروپایی است، اما نه تنها ملت ایران، بلکه سایر ملتهای مسلمان از نهاد متبوع وی بابت جنایاتی که در کشورمان و منطقه و نظام بین الملل صورت داده اند طلبکار هستند.

 رئیس پارلمان اروپا امروز به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به تهران آمده است تا علاوه بر علی لاریجانی، با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار کند. این نخستین دیدار رئیس پارلمان اروپا از ایران محسوب می شود، دیداری که از سوی رسانه های غربی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

پارلمان اروپا در بیانیه ای مطبوعاتی در خصوص این سفر اعلام کرده است که شولتز قصد دارد با نمایندگان جامعه مدنی ایران دیدار کند. همچنین یکی از مقامات پارلمان اروپایی که نامش فاش نشده، اعلام کرده است که شولتز در این دیدار تمرکز ویژه ای بر روی بحث حقوق بشر در ایران خواهد داشت. همچنین در این دیدار شولتز قصد دارد تهران را نسبت به پایبندی به تعهداتش در قبال برجام ترغیب کند تا بین پذیرش برجام و اجرای آن فاصله ای ایجاد نشود.

در خصوص اهداف اعلامی سفر رئیس پارلمان اروپا به تهران لازم است نکاتی را مدنظر قرار داد:

الف) مطابق اهداف اعلام شده از سوی پارلمان اروپا، بحث بر سر موضوع حقوق بشر و همچنین تشویق ایران نسبت به اجرای برجام دو هدف عمده سفر رئیس پارلمان اروپا به کشورمان را صورت می دهد. سوال اصلی اینجاست که آیا اساسا شولتز و دیگر مقامات اروپایی صلاحیت بحث در این دو حوزه مهم را دارا هستند؟ به عبارت بهتر، در اینجا قبل از اینکه وارد ماهیت موضوعات شویم، با مفهومی به نام «اصالت پرسشگر» و جایگاه وی رو به رو هستیم. حقوق بشر و برجام دو کلید واژه ای هستند که اتفاقا تمرکز بر روی آنها پاشنه آشیل غرب محسوب می شود نه جمهوری اسلامی ایران. از این رو طرح این دو هدف از سوی نهاد قانونگذاری اروپا بسی قابل تامل است.

ب) رئیس پارلمان اروپا در حالی بر روی مقوله حقوق بشر در ایران متمرکز شده است که حمایت مستقیم اکثریت اعضای اروپای واحد از گروههای تکفیری و تروریستی مانند داعش، النصره، احرارالشام و دیگر گروههای مسلح منجر به وقوع هزاران جنایت غیر قابل تصور در منطقه و آوارگی و کشتار ملتهای مسلمان شده است. اسفبارتر اینکه پناهندگان شوری و عراقی  که برای زنده ماندن و زندگی نامعلوم راهی کشورهای اروپایی شده اند هدف حملات روزمره گروههای فاشیستی و نژادپرست و اعضای گروههای راست افراطی در اروپا قرار می گیرند و آرامش روانی لازم را برای لحظه ای آرام زندگی کردن را ندارند. آیا زمان آن نرسیده است که شولتز و دیگر مقامات اروپایی بابت عملکرد اروپای واحد در سوریه و عراق (خصوصا طی سالهای ۲۰۱۱ تا کنون) پاسخگو باشند؟

ج) شابد بهتر باشد قبل از آنکه شولتز بخواهد مفاهیم تزیینی حقوق بشری را علیه کشورمان به کار ببرد، مسئولین کشورمان او را به آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان دوران هشت سال جنگ تحمیلی ببرند تا او محصول گاز خردل و امواج سلاح های سهمگینی را که راستگرایان و چپگرایان اروپا به صورت مشترک و برای کشتار غیورترین فرزندان مرز و بوم ما به صدام دادند را از نزدیک مشاهده کند. آری! جنگ تحمیلی سال ۱۳۶۷ به پایان رسیده است، اما زندگی جانبازان شیمیایی و جسمی و روانی قربانی سلاح های آلمانی و فرانسوی و انگلیسی همچنان باقی است. آیا زمان آن نرسیده است که مقامات اروپایی محصول عملکرد خود را از نزدیک مشاهده کنند؟

د) اظهارات مقامات اروپایی در قبال اجرایی شدن برجام و اعتماد سازی از سوی ایران گستاخی دیگری محسوب می شود که البته از سوی مقامات غربی مسبوق به سابقه بوده است. در حالی که اروپای واحد خود نیز به خوبی نسبت به پوچ بودن مطالعات ادعایی موجود در خصوص فعالیت های هسته ای ایران آگاه است، سخن از لزوم اعتمادسازی ایران در خصوص اجرایی شدن برجام به میان می آورد. بدیهی است که بر خلاف آنچه مقامات پارلمان اروپا می گویند، اجرایی شدن برجام متغیری وابسته به عمل کردن طرف مقابل به تعهداتش است. بدیهی است که هر گونه خبط و خطای عملی و گفتاری سران کشورهای غربی در این مسیر به ضرر اجرایی شدن برجام خواهد بود. در این پروسه، غرب مسیر دشواری را برای جلب اعتماد ملت ایران در پیش خواهد داشت.

ه) بدیهی است که شولتز یک مقام رسمی اروپایی است، اما نه تنها ملت ایران، بلکه سایر ملتهای مسلمان از نهاد متبوع وی بابت جنایاتی که در کشورمان و منطقه و نظام بین الملل صورت داده اند طلبکار هستند. از این منظر مسئولین سیاست خارجی ما و دعوت کنندگان از شولتز نباید به یک «بدهکار» اجازه دهند در کسوت یک «طلبکار» سخن به میان آورد. این خواسته ای است که ملت غیور ایران از مسئولین کشور دارند و در انتظار عملی شدن آن هستند. اعلام مواضع قاطعانه و توام با استدلال جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلفی مانند حقوق بشر، برجام و اقدامات غرب در منطقه باید به گونه ای به طرف مقابل تفهیم شود که او و دیگر نمایندگان پارلمان اروپا غیرت توام با نارضایتی ملت ایران نسبت به سیاستهای غرب در قبال کشورمان و منطقه و نظام بین الملل را حس کرده و در موضع گیری های بعدی خود به نسبت به این موضوع دقت داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174796

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر