3

سخنگوی شورای نگهبان: به اصولگرایان اطمینان تایید صلاحیت نمی‌دهم

  • کد خبر : 174827
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۷:۳۳

همه کسانی که با ملاک‌های قانونی شناخته شده، خود و وضعیت خود را منطبق بر آن می‌دانند باید امیدوار باشند که در این رقابت شرکت کنند

اعتماد در گفت و گو با نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نوشت: درباره احراز صلاحیت ها نمی‌توانم به اصلاح‌طلبان و حتی به اصولگرایان از قبل وعده دهم. چرا که ملاک‌های ما ملاک‌های قانونی است. همه کسانی که با ملاک‌های قانونی شناخته شده، خود و وضعیت خود را منطبق بر آن می‌دانند باید امیدوار باشند که در این رقابت شرکت کنند. ما هم به همه کسانی که این شرایط را دارند قول می‌دهیم که نهایت دقت را داشته باشیم تا حق کسی ضایع نشود. بنابراین وعده‌ای که به همه جناح‌های سیاسی می‌دهیم که فکر می‌کنم راضی هم باشند، این است که ما به عمل به قانون متعهدیم و در حد توان‌مان تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: مساله مربوط به تحقیقات در محل به موجب قانون انتخابات پیش‌بینی شده و خود هیات‌های اجرایی که باید صلاحیت‌ها را بررسی کنند خود از معتمدین مراجع تحقیق محلی هستند. یعنی عملا در ساختار قانون انتخابات برای شناسایی افراد به اطلاعات مردم و معتمدین محل عمل، اتکا و اعتماد می‌کنیم. وقتی در مقام ارزیابی، کنترل و نظارت هستیم باید از همان شیوه استفاده کنیم. مراجع چهارگانه اصل است منتها همه مواردی که در قانون اشاره شده از وظایف آن مراجع نیست که بررسی کنند. پس چاره‌ای نداریم جز اینکه اگر کسی اعتراض کرد و صلاحیت وی رد شده به شورای نگهبان آمده ما برای تایید یا بررسی صلاحیت او تنها باید سراغ طرقی برویم که قبلا مورد استفاده بوده است. یعنی تحقیق از مطلعین و اهالی محل که افراد مورد اعتماد هستند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نگرانی‌هایی که در این مورد وجود دارد این است که احتمال می‌رود اطلاعات غلط اعلام شود و جناح‌بندی‌ها و برخی دشمنی‌ها و سوءتفاهم‌ها باعث شود که گواهی ناحق در مورد کسی بدهند. این احتمال را صفر نمی‌دانم اما مطلع هستید که در مورد سند هم احتمال جعل وجود دارد اما هیچ کس سند را کنار نمی‌گذارد. در مورد شهادت هم دروغ وجود دارد اما کسی شهادت را به عنوان یک دلیل کنار نمی‌گذارد. اما باید مجموعه اوضاع و احوال را بسنجیم. پس اظهارات اشخاص و نامه‌های امضا‌شده را قبول نمی‌کنیم. تحقیق می‌کنیم مستندات را نگاه می‌کنیم و در فرصتی که قانون داده دلایل معارض کسی که معترض به صلاحیت است را می‌شنویم. از این حیث من به دوستان این خاطرجمعی را می‌دهم که به عنوان عضو شورای نگهبان به همراه همکاران خود در این نهاد کمال دقت را داریم و هرگز از یک نوشته یا شهادت بدون دلیل برای بررسی سرنوشت کاندیداها پیروی نمی‌کنیم. تحقیق کرده و مستندات را نگاه می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر