2

بررسی روند ۱۰ ساله آموزش عالی در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

  • کد خبر : 176765
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی با اشاره به مصوبات جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: روند ۱۰ ساله آموزش عالی در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران درباره مصوبات جلسه شب گذشته ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: موضوع آمایش آموزش عالی از مدتی قبل در دستور کار قرار گرفته بود که در این جلسه به عنوان موضوع اول مطرح شد و به دلیل اهمیت و گستردگی کار، بخش‌هایی از آن به جلسه آتی موکول شد، در این جلسه طرح آمایش آموزش عالی درچارچوب نقشه جامع علمی کشور توسط وزیر علوم و معاون آموزشی وزارت علوم در این جلسه ارائه شد.

وی افزود: براساس اطلاعات و آمارهای طرح آمایش، درحال حاضر حدود چهار میلیون و ۸۰۲ هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند که ۴۶ درصد آنها خانم‌ها هستند و به لحاظ تقسیم بندی موسسات و دانشگاه های دولتی وغیردولتی، طبق گزارش ۵۶ درصد دولتی و ۴۴ درصد از این موسسات غیردولتی هستند. در این گزارش همچنین درخصوص مناطق ۹ گانه کشور در ارتباط با آموزش عالی و وضعیت آموزش عالی در مناطق محروم و مناطق بیشتر توسعه یافته توضیحاتی داده شد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه ارائه وضعیت عرضه و تقاضای آموزش عالی موضوع مورد مطالبه اعضای ستاد بود و گزارشی در این زمینه ارائه شد، تصریح کرد: از آنجا که آمارهای متناقض و گوناگون درباره بیکاری فارغ التحصیلان ارائه می‌شود که بعضا اغراق آمیز است اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی تاکید کردند که این آمارها به دقت تحلیل شود تا بتوانیم نتایج آماری را به صورت گزارش رسمی منتشر کنیم.

کبگانیان گفت: با نگاه آمایشی، هر استان و شهرستانی مزیت نسبی خاص خودش را دارد که برخی استانها در کنار دریا یا کویر و یا جزو مناطق سردسیر هستند یا از استان‌های نفت خیز یا کشاورزی محسوب می‌شوند و در این جلسه، مدل شاخص مزیت مکانی فعالیت‌های اقتصادی در استان‌های مختلف ارائه شد، طراحی این مدل به نوبه خود، خوب و جدید است به عنوان مثال، در برخی رشته‌ها مزیت‌های خوبی وجود دارد که باید تقویت شود و در برخی شهرستان‌ها وضعیت برخی رشته‌ها به گونه‌ای است که آن رشته خاص در آن منطقه باید کنترل بیشتری شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به ارائه وضعیت مقایسه‌ای آموزش عالی در بین کشورهای منطقه و رقبای جمهوری اسلامی ایران در گزارش وزیرعلوم اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش، درصد هزینه کرد دولت از درآمد ناخالص ملی در آموزش عالی به بحث گذاشته شد و مقایسه‌ای بین آن و میزان بودجه‌ای که کشورهای منطقه همچون ترکیه، عربستان، رژیم اشغالگر قدس و مصر و برخی کشورهای دیگر در حوزه آموزش عالی هزینه می کنند صورت گرفت.

وی درباره پیشنهاداتی که توسط اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در این جلسه مطرح شد، نیز افزود: اعضای ستاد در جلسه شب گذشته  تاکید ویژه‌ای داشتند که سهم بخش غیردولتی و دولتی دیده شود و رئیس دانشگاه آزاد هم تاکید داشت که با توجه به محدودیت بودجه‌های دولتی، هزینه‌های راهبردی و کلیدی که هر کشوری برای رفع مشکلات خودش دارد با افزایش بخش غیردولتی دیده شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=176765

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر