2

برخی در دوره قبل، سکوت کرده بودند، الان که انتخابات شده، شعار بهبود اقتصادی می دهند

  • کد خبر : 182215
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰

«فساد ساختاری که در دولت گذشته به وجود آمد، هنوز هم گریبان اقتصاد ایران را رها نکرده است . برای بهبود معیشت نیاز داریم که جلوی فساد ساختاری بایستیم. در دولت قبلی ما شاهد فساد ساده نبودیم بلکه یک غارت سازمان یافته به وجود آمده بود. »

«فساد ساختاری که در دولت گذشته به وجود آمد، هنوز هم گریبان اقتصاد ایران را رها نکرده است . برای بهبود معیشت نیاز داریم که جلوی فساد ساختاری بایستیم. در دولت قبلی ما شاهد فساد ساده نبودیم بلکه یک غارت سازمان یافته به وجود آمده بود. »
حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: در دولت گذشته نه تنها با  فساد برخورد نشد که  به نوعی تشویق  هم شد که فساد ها جدی تر شود.
وی تصریح کرد:  فساد در دولت گذشته ساختاری شد. یعنی این که دیگر با موراد استثنایی مواجه نبودیم بلکه که یک ساز و کار فاسد به وجود امد. به نوعی  می توان گفت که  فساد علت این وضعیت نیست بلکه خودش معلول این ساختارهای ناکارآمد است.
این اقتصاد دان افزود: البته باید ساختارها و قوانین ومقررات به نحوی تغییر کند که دیگر فرصت و اجازه بروز و ظهور هیچ نوع فسادی داده نشود. برای همین به یک مجلس قوی نیاز داریم. نه مجلسی که در سال های اخیر، برخی از نمایندگانش چشمشان را جلوی فساد ساختاری بستند. در مجلس های دو دوره گذشته هیچ قانون جدی در مبارزه با فساد اقتصادی نداشتیم.  اینکه برخی که در این مجلس  ها بوده اند و سکوت می کردند و اکنون که انتخابات شده شعار اقتصادی می دهند و ادعای مبارزه با فساد اقتصادی دارند تعجب بر انگیز است.
از نظر حسین راغفر بهترین دوره اقتصادی ایران پس از انقلاب و به خصوص  پس از جنگ مربوط به دوره اصلاحات است.  وی  در این مورد می گوید: فقط بیایید یک نمونه را بررسی بکنیم. ، درآمدهای ارزی که از فروش نفت به ایران می رسید، در دوران اصلاحات به‌شدت کاهش یافته بود، اما در زمان دولت  احمدی‌نژاد به صورت خیلی زیادی افزایش یافت. اما زندگی مردم در دوران احمدی نژاد خیلی بدتر شد. همین مورد را می توان در نظر داشت تا شعار ها و ادعاهای برخی را بررسی کرد.
راغفر بر این نظر است که  دوره دولت‌های نهم و دهم برای اقتصاد ایران یک  فاجعه تاریخی بود. این استاد دانشگاه در این زمینه توضیح می دهد: در حالی که در دولت احمدی نژاد ایران با  درآمدهای ارزی افسانه ای به خاطر گران شدن قیمت نفت روبرو بود اما عملکرد مدیریت اقتصادی این دولت فاجعه بار بود. از یک طرف وضعیت طبقه متوسط و طبقات فرودست جامعه بدتر شد و معیشت مردم بیشتر تحت فشار قرار گرفت. از طرف دیگر  در دوره دولت‌های نهم و دهم شاهد فساد فاجعه باری بودیم که اختلاف طبقاتی را افزایش داد حتی بر روی دیگر مسائل جامعه هم تاثیر منفی خودش را گذاشت.
این استاد اقتصاد در ادامه در مورد تورم شدید دوران احمدی نژاد گفت:  به دلیل عدم نظارت درست بر نحوه هزینه کرد منابع بانکی شاهد  تورم‌ فاجعه باری در ایران بودیم. همین موضوع باعث شد که  معضلات بسیار جدی و وحشتناکی را در اقتصاد ایران شاهد باشیم. وضعیت معیشتی مردم هم بسیار ضربه خورد. متاسفانه مجلس هم با دولت گذشته  در این کار ها مقصر بود.  در دولت احمدی نژاد با همراهی مجلس فعلی شاهد اتلاف منابع بزرگ بانکی بودیم. بعلاوه در سطح جهانی هم  بدهی‌های فراوانی برای دولت بعدی گذاشته شد.
راغفر در انتها تاکید می کند:  سیاست‌های نادرست دولت‌ احمدی نژاد با همراهی مجلس فعلی، مشکلاتی برای کشور و اقتصاد به وجود آورده است که سال ها درگیر آن خواهد بود.  بخش بزرگی از بحران گریبانگیر اقتصاد ما ب ه دلیل همان سیاست های نادرست قبلی است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=182215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر