3

خاورمیانه بعد از بیداری اسلامی از غرب فاصله بیشتری می‌گیرد

  • کد خبر : 18473
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳

علی‌اکبر ولایتی امروز در نشست “بیداری اسلامی” که در سرای روزنامه‌نگاران ایران برگزار شد با اشاره به شاخصه‌های بیداری اسلامی و بیان مرز‌بندی بیداری اسلامی با بهار عربی اظهار داشت: موضوع بیداری اسلامی مسئله اصلی جهان اسلام است و برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز بیداری اسلامی، این مسئله از اولویت اول برخوردار است. […]

علی‌اکبر ولایتی امروز در نشست “بیداری اسلامی” که در سرای روزنامه‌نگاران ایران برگزار شد با اشاره به شاخصه‌های بیداری اسلامی و بیان مرز‌بندی بیداری اسلامی با بهار عربی اظهار داشت: موضوع بیداری اسلامی مسئله اصلی جهان اسلام است و برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز بیداری اسلامی، این مسئله از اولویت اول برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: معنای بیداری اسلامی بازگشت به ارزش‌های اسلامی است و در جهان اسلام به طور عام و در جهان عرب به طور خاص، خواسته اصلی مردم پس از سرخوردگی از نحله‌های مختلف این است که به ارزش‌های اسلامی و خویشتن اسلامی خود باز گردند.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری تصریح کرد: البته مفهوم بیداری اسلامی به آن معنا نیست که ملت‌های منطقه قبلا در خواب بودند و الان بیدار شده‌اند بلکه یک غفلت از اسلام به مردم تحمیل شده بود و این بیداری اسلامی حالت یقضه در سیر و سلوک اسلامی دارد.

ولایتی با تاکید بر این نکته که مردم کشورهای اسلامی در اظهار‌نظرهای خود و در آراء خود به اسلام و معتقدین به اسلام رای داده‌اند، یادآور شد: در کشور مصر برای انجام اصلاحات در قانون اساسی یک همه‌پرسی در جهت اسلامی‌کردن قانون اساسی انجام شد و زمانی که قصد داشتند آن را به همه‌پرسی بگذارند، عده‌ای که با بازگشت به ارزش‌های اسلامی مخالف بودند با این همه‌پرسی مخالفت کردند اما در نهایت پس از انجام همه‌پرسی، ۷۷ درصد از مردم به این اصلاحات قانون اساسی رای مثبت دادند.

وی با اشاره به تحرک کشورهای غربی در مصادره به مطلوب کردن حرکت‌های بیداری اسلامی و انتخاب عناوینی مانند “موج دموکراسی‌خواهی” و یا “بهار عربی” اظهار داشت: هر نظامی در منطقه می‌خواهد این حرکت‌ها را به نفع خود مصادره کند اما اگر بخواهیم در خصوص این موج حرکت قضاوت کنیم باید ببینیم در صحنه چه اتفاقی رخ داده است؛ باید ببینیم در میدان التحریر مصر چه کسانی در صحنه بودند و چه شعارهایی داشتند.

ولایتی متذکر شد: اینکه الگوی حرکت‌های منطقه، انقلاب اسلامی ایران است تردیدی در آن نیست و اساس این حرکت‌ها بازگشت به اسلام است اما در عین حال شرایط بومی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است؛ مردم در ایران به جمهوری اسلامی ایران رأی داده‌اند و ۳۲ سال از انقلاب ایران می‌گذرد و این انقلاب در طول این سال‌ها به پیش رفته لذا طبیعی است که کشورهای مسلمان منطقه می‌گویند که ما کشوری را در پیش داریم که چنین انقلابی کرده و در مقابل استکبار ایستاده و پیش هم رفته است و این طبیعی است که چنین انقلابی برای کشورهای منطقه الگو باشد.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با یادآوری این نکته که انقلاب‌های منطقه از کشور تونس آغاز شد و در انتخابات اخیر این کشور نیز اسلام‌گرایان اکثریت آراء را از آن خود کردند، یادآور شد: آنچه که در صحنه بین‌الملل تبلیغ می‌شود، منعکس‌کننده واقعیت‌های صحنه در منطقه نیست.

ولایتی در پیش‌بینی خود از آینده حرکت‌های بیداری اسلامی منطقه گفت: در سیاست پیش‌بینی مانند ریاضی نیست؛ متغیرهای مختلفی ممکن است در این تحولات تاثیر بگذارد، برخی از این عوامل معلومند و برخی دیگر معلوم نیستند اما به طور اجمالی می‌توان پیش‌بینی کرد که این امواج بیداری اسلامی متوقف نخواهد شد و ادامه آن به اراده یک شخص یا یک جناح نیست و نه کسی می‌تواند جلوی آن را بگیرد چرا که اعتقاد مشترک همه مردم منطقه اسلام است.

ولایتی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره تحولات سوریه خاطر‌نشان کرد: آن چه از اخبار بر می‌آید و براساس شناختی که از سوریه و صحنه بین‌الملل داریم این است که در سوریه حتما نیاز به اصلاحاتی بوده که البته اخبار حکایت از آن دارد که حکومت سوریه در پی آن است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ماهیت حکومت سوریه با ماهیت حکومت‌های مانند مصر، تونس و لیبی متفاوت است؛ سوریه در سال‌های گذشته و از سال ۱۹۶۷ در خط مقدم ایستادگی در مقابل اسرائیل قرار داشته است و این ویژگی را تاکنون حفظ کرده است.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه جهان اسلام در بیداری اسلامی یک سری خواسته‌های ملی و خواسته‌های بین‌المللی دارند، اظهار داشت: در رابطه با منافع جهان اسلام، محوری‌ترین مطلب در کل جهان اسلام پس از جنگ جهانی دوم مسئله “فلسطین” بوده است چرا که فلسطین بخش مهمی از جهان اسلام و نخستین قبله مسلمانان است.

وی ادامه داد: در کشور فلسطین، رژیمی کاشته شد که بعد از جنگ جهانی تمام جهان غرب از این موجود عجیب‌الخلقه حمایت می‌کنند و غرض از ایجاد این غده سرطانی در بین کشورهای اسلامی، سلطه بر کل جهان اسلام بوده است و فلسفه نیل تا فرات توسط آنها مطرح شده است.

ولایتی با تاکید بر این نکته که تاسیس رژیم صهیونیستی خطری برای کل جهان اسلام است، متذکر شد: حتی اگر کسی ملی هم فکر کند و به اسلام نگاهی نداشته باشد نیز باید بداند که اگر در مقابل اسرائیل مقاومت وجود نداشته باشد این رژیم به سراغ تک‌تک کشورهای اسلامی خواهد آمد.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با یادآوری این نکته که در طول سال‌های پس از جنگ ‌جهانی دوم، کشور سوریه تنها کشوری بوده است که در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی قرار داشته و در این مدت هیچ سازشی نیز نکرده است، تصریح کرد: غربی‌هایی که مخالف ساقط شدن حکومت‌هایی مانند حکومت حسنی مبارک و رژیم قذافی بودند اما در خصوص سوریه موافق ساقط شدن نظام حاکم بر سوریه بودند و در این مسیر سوریه را محاصره می‌کنند و از لبنان به دست مخالفین سوریه اسلحه می‌رسانند.

وی یادآور شد: هدف غربی‌ها در خصوص سوریه، شکستن خط مقاومت در مقابل رژیم اسرائیل است.

ولایتی با بیان اینکه تحولات کشورهای منطقه برای آمریکایی‌ها غیرقابل پیش‌بینی بود و در مورد کشور لیبی تصور نمی‌کردند که طرابلس به دست انقلابیون بیفتد، اظهار داشت: ناتو در بمباران‌های خود در لیبی هر دو طرف را بمباران می‌کرد و وقتی سمت انقلابیون را بمباران می‌کردند، می‌گفتند که ببخشید اشتباه شده است.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با تذکر این نکته که غربی‌ها قصد موج‌سواری بر حرکت‌های بیداری اسلامی منطقه را دارند، تصریح کرد: آنها تاسیسات زیربنایی کشور لیبی را کنفیکون کردند تا فردا به جای نفتی که از لیبی می‌برند تاسیسات برای آنها ایجاد کند.

وی افزود: اما حکومت آینده لیبی، حکومتی بر اساس معیارهای اسلامی خواهد بود و خاورمیانه بعد از بیداری اسلامی از غرب فاصله بیشتری می‌گیرد و به منافع امت اسلامی نزدیک‌تر می‌شود.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤالی درباره تحرک ضعیف سیاست ‌خارجی و فعالیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کشورمان به موازات بیداری اسلامی منطقه و برخی اظهارنظر‌های سوال‌برانگیز برخی از مسئولان ارشد دولت اظهار داشت: دوستان در وزارت خارجه فعالیت و تلاش خود را دارند و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل جهانی توسط مقام معظم رهبری اعلام شده و روشن است.

ولایتی در ادامه درباره تاثیر پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات اخیر تونس بر سایر کشور‌های اسلامی و حرکت بیداری اسلامی خاطر‌نشان کرد: همان‌گونه که شروع قیام از کشور تونس بود و نخستین حکومتی که ساقط شد حکومت بن‌علی بود حتما کسب رای توسط اسلامگرایان در این کشور در انتخابات سایر کشورهای اسلامی تاثیرگذار خواهد بود.

وی اتهام مطرح شده توسط آمریکایی‌ها در خصوص ادعای ترور سفیر عربستان در آمریکا را نشانه مواضع منفعلانه آنها در مقابل نقشی که جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی برعهده داشته دانست و گفت: برگزاری کنفرانس بیداری اسلامی در ۲۷ و ۲۸ شهریور ‌ماه که در آن از ۸۰۰ نفر از متفکران و چهره‌های سرشناس کشورهای اسلامی دعوت شده بودند حکایت از نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در این حرکت دارد.

ولایتی ادامه داد: یکی از این مهمانان،‌ برهان‌الدین ربانی بود که آمریکا‌یی‌ها به او گفته بودند که نباید برای شرکت در این کنفرانس به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و در نهایت نیز اصرار کردند که اگر او به ایران می‌آید حتما باید سه‌شنبه بازگردد و سه‌شنبه همان روزی بود که برهان‌الدین ربانی را ترور کردند؛ در این حرکت جمهوری اسلامی ایران ایستاده و می‌گوید که نه بهار عربی و نه موج دموکراسی‌خواهی بلکه بیداری اسلامی.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران، نام این اجلاس را بیداری اسلامی نامید تا هر کسی در این خصوص تحفظی دارد در این اجلاس شرکت نکند اما از ۸۰۰ نفری که از کشورهای اسلامی دعوت شدند، ۷۱۰ نفر این دعوت را اجابت کردند و مقام معظم رهبری در همان ابتدا اعلام کردند که این حرکتی که در کشورهای منطقه آغاز شده، حرکت بیداری اسلامی است و جالب اینکه ۷۰ درصد از مدعوین اجلاس بیداری اسلامی از برادران اهل تسنن بودند و تنها ۳۰ درصد از شیعیان در این اجلاس حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر