1

برخی مسئولان منافقانه با اقتصاد مقاومتی مخالفت دارند

  • کد خبر : 186979
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید از ابزارهای رفع وابستگی و رسیدن به خودکفایی استفاده کرد، اظهار داشت: مصادیق پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مجزای مذاکرات دیپلماتیک است.

 محمد خوش چهره استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تولید ملی به عنوان محوریت و گوهره اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر درک صحیحی از تولید ملی نباشد رونق اقتصادی، شکوفایی اقتصادی و  نگرش و بینش بنیادی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: علت فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها بی‌توجهی به تولید ملی است که دولت‌ها ضعف خود را با افزایش اتکا به درآمدهای نفتی جبران می‌کنند.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با  اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهارکرد: از سال ۸۹ که رهبر معظم انقلاب از اقتصاد مقاومتی سخن گفتند، تاکنون شاید قریب به ۴۲ یا ۴۳ سخنرانی درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی، چالش‌های پیش روی آن و ضرورت عملیاتی شدن آن سخن گفته ولی از سوی مسئولین مورد غفلت واقع شده است.

خوش چهره با بیان اینکه مقام معظم رهبری در صحبت‌های مکرر خود بیاناتی را برای تکمیل مفهوم اقتصاد مقاومتی عنوان و شفافیت لازم را مطرح کردند، تصریح کرد: عدم درک درست از مفهوم اقتصاد مقاومتی در طول این سال‌ها باعث گردیده دستگاه‌های مختلف سیاست گذاری در کشور از جمله مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام موثری را در این زمینه انجام ندهند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم با اشاره به اینکه سه علت عمده در مغفول ماندن سیاست های اقتصاد مقاومتی در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد، گفت: عدم درک صحیح و گفتمان‌سازی به منظور آماده‌سازی فضا برای تحقق اقتصاد مقاومتی باعث شد رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعددشان بارها بر این رویکرد تاکید کردند که عذر و بهانه‌ای برای درک نکردن این موضوع برای مسئولان باقی نگذارند.

وی باور نداشتن اقتصاد مقاومتی که در سطوحی از سیاستگذاری وجود دارد را نگران کننده دانست و اظهار کرد: به گونه ای مواجهه غیرصادقانه و منافقانه با این موضوع است؛ به این معنا که فلان مسئول حاضر نیست با شهامت بگوید من به این نوع اقتصاد باور ندارم یا راهکار جایگزین دارم یا از پس کار برنمی‌آیم؛ بلکه همه در حرف و کلام این راهبرد را تعیین کرده، اما در عمل برخی به گونه‌ای دیگر حرکت می‌کنند.

این مدرس دانشگاهی با انتقاد از اینکه اقتصاد مقاومتی را نباید در مفاهیمی از جمله ریاضت وجنگ تنزل داد، افزود: اقتصاد مقاومتی یک نگرش است، نگرشی که در قالب ماهیت انقلاب اسلامی و اهداف کشور صورت می گیرد.
خوش چهره با اشاره به اینکه نظام تصمیم‌گیر به اضافه فعالان اقتصادی و مردم قطعا باید در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی توام با یکدیگر وظایف خود را انجام دهند، تصریح کرد: دولت می‌تواند با تثبیت نقاط آسیب‌پذیر سیاست‌های کارآمدی را برای حمایت از تولید و تامین منابع مورد نیاز کشور انجام دهد که برهمین اساس باید بازارهای عرضه کننده کالاهای خود را مورد تقویت قرار دهیم.

این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از اینکه برخی از استادان دانشگاه واژه اقتصاد مقاومتی را در ادبیات اقتصادی نامانوس دانسته و برداشت‌های مختلفی از آن کرده اند، بیان کرد: باید از مفهوم اقتصاد مقاومتی تعریف و تبیین مناسبی صورت گیرد تا سوءتفاهم‌ها برطرف و هدفگذاری برای تحقق آن درکشور اتفاق بیفتد.

وی در راستای شفاف‌سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی به بیان ویژگی اقتصاد حاکم در کشورهای اروپایی پرداخت و افزود: مقطعی از اقتصاد این کشورها رقابتی است به نحوی که رقبا در این فضا شعار رقابتی را عنوان می‌کنند برای تحقق اهداف خود حداکثر استفاده را ابزارها کرده و حتی مفهوم اقتصاد رقابتی را نیز با چالش‌های زیادی روبرو ساخته‌اند.

کارشناس اقتصادی یادآور شد: مطالعات تجربی و شواهد تاریخی در این ادبیات نشان از آن دارد که بعد از اقتصاد رقابتی، اقتصاد تقابلی قرار می‌گیرد که در آن فعالان این اقتصاد با تقابل با یکدیگر درصدد کسب اهداف خود هستند.

خوش چهره تاکید کرد: شرحِ شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ما را به این نتیجه مشخص می‌رساند که مردم دغدغه‌های جدی معیشتی دارند که باید هر چه زود‌تر درصدد برطرف کردنشان آمد تا بتوان به آرمان شهری که هدف نهایی و بزرگ هر جامعه‌ای می باشد، رسید.

وی با اشاره به اینکه باید برای تحقق اقتصادی مقاوم نقاط ضعف خود را شناسایی و درصدد کاهش وابستگی‌ها باشیم، تصریح کرد: این امر به هیچ عنوان به معنای لاک دفاعی و انزوا رفتن کشور نیست بلکه در صحنه بودن و پویا بودن با تشخیص نقاط ضعف و رفع وابستگی‌ها به معنای خودکفایی و خوداتکایی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: به عنوان نمونه در طی این سالها کشور وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی داشت که این امر نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود. البته وابستگی‌ درآمدهای نفتی در حالی در این سالها پررنگ‌تر شده است که مقام معظم رهبری، قوانین اساسی و برنامه پنجم توسعه در راستای رفع این وابستگی‌ها بسیار تاکید کردند.

خوش‌چهره با بیان این مطلب که ما باید به سمت کاهش وابستگی ناشی از درآمدهای نفتی رفته و از آن طریق از فشارهای وارده بر کشور را کاهش دهیم، گفت: دشمن با شناسایی نقاط ضعف ما تمرکز زیادی به تحریم‌های نفتی نمود که باید آسیب‌پذیری این بخش را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به خود کفایی کشور به گندم اظهار کرد: گندم حرف اول را در سبد غذایی کشور می‌زند که باید درصدد خرید ارزان آن از کشورهای مختلف نبوده و با خودکفای ۹۰ درصد نیاز کشور را خود تامین نماییم.

خوش چهره ضمن اشاره به مذاکرات هسته ای، افزود: نمی‌توان از طریق مناسبات خارجی اقتصاد مقاومتی را ایجاد نمود حال هر کس مذاکره را راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند باید بگویم که اشتباه محض را انجام می‌دهد.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه جمهوی اسلامی ایران با منافع دنیای سلطه در تقابل است، عنوان کرد: مذاکره زمانی به تحقق اقتصاد مقاومتی منتهی می‌شود که سلطه‌گران رویکرد خود را تغییر داده باشند.

خوش‌چهره با بیان این مطلب که امام خمینی(ره) تاکیدات زیادی بر روحیه سلطه استکبارگران داشته و آنان را مصداق میش و گرگ عنوان نموده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند از هر ادبیاتی برای حفظ منافع خود استفاده کند زیرا همین امر توانمندی فوق العاده این نظام را نشان خواهد داد.

وی بیان کرد: به اعتقاد بنده مذاکره فقط می‌تواند به عنوان تاکتیک و یا ابزار در دست سیاستگذاران قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید از ابزارهای رفع وابستگی و رسیدن به خودکفایی استفاده کرد، اظهار کرد: مصادیق پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مجزای مذاکرات دیپلماتیک است.

خوش چهره با تأکید براینکه در شرایط فعلی تحریم های بین الملی نوعی تهدید برای کشور محسوب می شوند، تصریح کرد: برای مقابله با تحریم باید مدیریت تهدید از سوی مسئولین انجام شود تا در استای آن کمترین اثر گذاری تحریم در کشور صورت گیرد.

به اعتقاد وی، علیرغم توصیه های رهبری در توجه بیش از اندازه به حوزه اقتصاد متأسفانه در تصمیم گیری مسئولین کمتر راهکاری برای مقابله با تحریم های بین المللی دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه ضعف مدیریتی باعث گردید تا کشور در مقابل تحریم ها مصون نبوده و این امر تأثیرات بیش ازحد خود را بر پیکره اقتصاد کشورایجاد کند، خاطر نشان کرد:  هم اکنون باید دلایل ایجاد تحریم های بین المللی را بررسی و شیوه های اعمال و پیامدهای آن را در قالب یک مدیریت منسجم مورد ارزیابی قرار دهیم.

منبع:سایت هرمزپرس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=186979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر