4

نامه مطهری به مقام معظم رهبری برای سوال از رئیس​جمهور

  • کد خبر : 18932
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۳

اگر چه علی​مطهری از طراحان استیضاح شمس​الدین حسینی نیست اما محوری​ترین نماینده در طرح سوال از رئیس​جمهور است که برای به جریان انداختن آن، تا مرز استعفا نیز پیش رفت. استعفایی که هنوز پس گرفته نشده تا او اطمینان یابد که اینبار هیات رئیسه در بررسی آن جدی است. علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس […]

اگر چه علی​مطهری از طراحان استیضاح شمس​الدین حسینی نیست اما محوری​ترین نماینده در طرح سوال از رئیس​جمهور است که برای به جریان انداختن آن، تا مرز استعفا نیز پیش رفت. استعفایی که هنوز پس گرفته نشده تا او اطمینان یابد که اینبار هیات رئیسه در بررسی آن جدی است. علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس با این استعفا مخالف است و مطهری معتقد است که استعفایش رای نمی​آورد، اما تنها ابزار برای به جریان انداختن سوال از رئیس​جمهور است.

خبرآنلاین –  او از روح الله حسینیان نیز به عنوان یکی از مخالفین با استعفایش نام برد و در عین حال موضع کاربران خبرآنلاین، درباره اینکه دولت گرایان و اصولگرایان افراطی بیشترین بهره را از عدم حضور وی در مجلس می​برند، تایید کرد.

پیش بینی راجع به رای آوری استیضاح وزیر اقتصاد، انتقاد به گزارشات نظارتی کمیسیون اصل نود و نمره دهی به عملکرد مجلس، بخش​هایی از مصاحبه نیم ساعته خبرآنلاین با علی مطهری در نمایشگاه مطبوعات است که با شرح نامه وی به مقام معظم رهبری آغاز می​شود.

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

* درباره موضع مقام معظم رهبری، نسبت به طرح سؤال از رئیس‌جمهور اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شده است، شما شخصاً از موضع ایشان اطلاع دارید؟

بنده در نامه‌ای به ایشان از سؤالات نمایندگان از رئیس‌جمهور و ابهاماتی که وجود دارد نوشتم. ایشان اگرچه به نامه‌ بنده جواب ندادند، اما سخنرانی‌شان در جمع دانشگاهیان کرمانشاه که پس از نطق میان‌دستور من در مجلس بود، را می‌توان پاسخ به این نامه دانست. ظن قوی دارم که اظهارات ایشان پاسخی به نامه من بود، البته به یقین نمی‌توانم بگویم. اما از آنجا که من در نطق میان‌دستورم به نقل قول‌هایی که از جانب ایشان می‌شود اشاره کرده بودم، چنین تصوری دارم. ایشان در آن سخنرانی تأکید کردند که در اینگونه مسائل دخالتی ندارند و اختیار کار با نمایندگان و مجلس است.

* به نظر شما اظهارات ایشان سبب شد تا بالاخره هیأت‌رئیسه بپذیرد که این سؤال را به جریان بیاندازد؟

آنطور که آقای باهنر در جمع خبرنگاران اعلام کردند، سؤال از رئیس‌جمهور به کمیسیون‌های تخصص مجلس ارجاع شده‌ است که باید نماینده رئیس‌جمهور برای پاسخ به آن در جلسات این کمیسیون‌ها حضور یابد. امیدوارم که ظرف چند روز آینده تکلیف سؤال از رئیس‌جمهور روشن شود. البته برای آغاز بررسی سؤال از رئیس‌جمهور باید ابتدا متن این سؤال از سوی هیأت‌رئیسه چاپ شده و در جانامه‌ای نمایندگان قرار گیرد به این ترتیب انتظار می‌رود که در هفته بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌‌شان، نماینده رئیس‌جمهور برای پاسخ به سؤال در جلسات کمیسیون‌ها حاضر شود. هر کمیسیون فقط یک جلسه فرصت دارد تا با حضور نماینده رئیس‌جمهور به بررسی این موارد بپردازد و چنانچه ۷۲ نفر از سؤال‌کنندگان قانع نشوند، رئیس‌جمهور باید ظرف یک ماه آینده، در جلسه علنی مجلس حضور یابد.

* با توجه به گزارشات کمیسیون اصل ۹۰ از شکایت نمایندگان از رئیس‌جمهور که برخی آن را شیر بی‌ یال و دم و اشکن خوانده‌اند، فکر می‌کنید گزارشات کمیسیون‌های مجلس از سؤال از رئیس‌جمهور، نظر سؤال‌کنندگان را تأمین کند؟

در این زمینه گزارشات کمیسیون‌ها نقش چندانی ندارد، به عبارت دیگر امضاکنندگان سؤال هستند که باید اعلام کنند از پاسخ‌ها قانع شده‌اند یا نه؟ اگر قانع نشوند، گزارش کمیسیون‌ها هر چه که باشد، رئیس‌جمهور ملزم به حضور در مجلس خواهد بود.

* به نظرتان رئیس‌جمهور چه کسی را به عنوان نماینده خود برای پاسخ به سؤالات سیاسی نمایندگان، به مجلس می‌فرستد؟

نمی‌دانم، این از اختیارات ایشان است.

* ممکن است آقای مشایی را به عنوان مسئول دفترشان برای پاسخ به این سؤالات به مجلس بفرستند؟

بعید به نظر می‌رسد، اما شاید آقای صالحی وزیر امور خارجه را برای پاسخ به سؤالات سیاسی نمایندگان به مجلس بفرستند.

* تکلیف استعفایتان چه شد؟ هنوز آن را پس نگرفته‌اید؟

همانطور که آقای باهنر با عنوان یک عضو هیأت‌رئیسه در جمع خبرنگاران اعلام کردند که سؤال از رئیس‌جمهور نصاب لازم در امضای نمایندگان را دارد، من امیدوارم که واقعاً این موضوع به جریان افتاده باشد. استعفای من در دستور کار روز چهارشنبه مجلس است تا آن روز عملکرد هیأت‌رئیسه را ارزیابی می‌کنم که چقدر در بررسی سؤال از رئیس‌جمهور جدی است. اگر این جدیت ملموس باشد، استعفایم را پس می‌گیرم. اما اگر احساس کنم که باز روال گذشته ادامه دارد و بازی بازپس‌گیری امضاها از سوی هیأت‌رئیسه دنبال می‌شود، به مطرح شدن استعفایم اسرار خواهم کرد.

* آقای لاریجانی روز گذشته در مجلس اعلام کردند که از شما خواسته‌اند استعفایتان را پس بگیرید. مذاکراتتان با رئیس مجلس در این خصوص به کجا رسید؟

آقای لاریجانی کلاً موافق استعفای بنده نبودند و پس از سفری که اخیراً داشته‌اند در جلسه‌ای از من خواستند تا استعفایم را پس بگیرم. اما از آنجا که راه دیگری برای به جریان انداختن سؤال از رئیس‌جمهور نداشتند و استعفا آخرین حربه من برای پیگیری این مسئله بود، ناچار از استفاده از ابزار استعفا شدم. در مجموع اما آقای لاریجانی استعفای من را به صلاح مجلس نمی‌دانستند ولی بنده بر آن اصرار کردم.

* به نظرتان استعفایتان در مجلس با چه رأیی مواجه می‌شود؟

فضای مجلس به گونه‌ای است که فکر نمی‌کنم استعفایم رأی بیاورد. و به احتمال قریب به یقین در صورت برگزاری استعفایم در مجلس، نمایندگان با رأی بالایی با آن مخالفت خواهند کرد.

* خبرآنلاین با انتشار نظرسنجی‌ای از کاربران خود پرسیده بود که بیشترین گروهی که از عدم حضور شما در مجلس سود می‌برند چه کسانی هستند؟ گزینه‌های این نظرسنجی عبارت بودند از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان منتقد، اصولگرایان تندرو و دولت‌گرایان. ۷۰ درصد کاربران ما به گزینه آخر یعنی دولت‌گرایان رأی داده بودند. نظر شما در این باره چیست؟

البته به نظر من دولت‌گرایان و اصول‌گرایان تندرو تقریباً یکی هستند و همین دو گروه هم بیشترین سود را از عدم حضور من در مجلس می‌برند هر چند که برخی از نمایندگان حامی دولت به بنده گفته‌اند که با استعفای من مخالفند.

* مثلاً چه کسی؟

مثلاً آقای حسینیان، که گفته‌اند می‌خواهند در مخالفت با استعفای من صحبت کنند.

* البته احتمالاً این موضع نمایندگانی همچون آقایان کوچک‌زاده و رسایی نخواهد بود؟

(باخنده) نمی‌دانم!

* به عنوان یکی از نمایندگان منتقد دولت، گزارش‌های نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ در زمینه شکایت نمایندگان از رئیس‌جمهور و اختلاس ۳ هزار میلیاردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گزارش این کمیسیون از شکایت نمایندگان از رئیس‌جمهور، خیلی کمرنگ شده بود و به عبارتی از خاصیت افتاده بود، متأسفانه هیأت‌رئیسه نیز برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس، برای این سؤال رأی‌گیری نکرد و با ملاحظات زیادی از کنار آن عبور کرد. گزارش کمیسیون اصل نود از اختلاس ۳ هزار میلیارد با ملاحظات زیادی ارائه شد اما در عین حال حائز نکات مفیدی بود و با توجه به رأی‌گیری که در پایان آن انجام شد، می‌تواند برای بررسی تخلفات صورت گرفته در قوه قضائیه مؤثر باشد. اتفاقاً این گزارش در استیضاح وزیر اقتصاد نیز مؤثر خواهد بود.

* به نظرتان استیضاح وزیر اقتصاد رأی می‌آورد؟ استیضاح‌کنندگان از فشار زیاد دولت‌مردان برای از دستور کار خارج شدن این استیضاح خبر داده‌اند، شما فضا را چگونه می‌بینید؟

فشار دولت روی نمایندگان برای بازپس‌گیری این استیضاح خیلی زیاد است. روال معمول این است که در اینگونه موارد سراغ نمایندگانی که احتمال انصراف‌شان نیست، نمی‌روند. اما این بار حتی به آقای کاتوزیان نیز مراجعه کرده‌اند. ایشان به من گفتند که اگر چه تاکنون به ایشان مراجعه نشده اما این بار از خواسته‌اند تا امضایش را از استیضاح وزیر اقتصاد پس بگیرد. به نظر می‌رسد که این مسئله برای دولت حیثیتی است و تلاش زیادی می‌کند تا برگزار نشود. آقای احمدی‌نژاد هم قرار است در این جلسه حضور یابند و از وزیرشان دفاع کنند. باید ببینیم که مصلحت چیست و نتیجه کار چه می‌شود، البته نباید مصلحت‌سنجی‌های غیرواقعی صورت بگیرد.

* نفرمودید که این استیضاح با رأی موافق نمایندگان همراه خواهد شد یا نه؟

نمی‌توانم با اطمینان بگویم ولی به نظر می‌رسد که استیضاح وزیر اقتصاد مصوب شود.

* از مصلحت‌سنجی در مجلس سخن گفتید، فکر نمی‌کنید مصلحت‌سنجی‌های بیش از اندازه مجلس، از تلاش هیأت‌رئیسه برای مخالفت با استیضاح وزرا گرفته تا بی‌توجهی به تذکرات نمایندگان، سبب شده تا ابزارهای نظارتی مجلس، کاربرد خود را از دست بدهند؟

این را قبول دارم که گاهی مصلحت‌سنجی، ضروری نیست و اساساً هیچ مصلحتی بالاتر از رعایت و اجرای قانون نیست. نمایندگان باید در اعمال اختیارات و وظایف خود آزاد باشند و خودشان تصمیم بگیرند. مطمئناً چنین روشی به رشد مجلس منجر خواهد شد. ممکن است نمایندگان در جاهایی اشتباه کنند ولی این تجربه می‌شود برای موارد بعدی. وقتی در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که استیضاح وزرا با ۱۰ امضا می‌تواند به جریان بیفتد، دیگر نباید مصلحت‌سنجی شود. اگر اینگونه استیضاح‌ها نتیجه خوبی نداشته باشد، نمایندگان برای استیضاح‌های بعدی با دقت بیشتری وارد عمل می‌شود و طرح استیضاح را امضا می‌کنند. به این ترتیب مجلس رو به پختگی پیش می‌رود.

* با این وصف چه نمره‌ای به عملکرد مجلس هشتم می‌دهید؟

اگر چه قبلاً عملکرد مجلس هشتم از نظر من نمره ۱۵ می‌گرفت اما با به جریان افتادن طرح سؤال از رئیس‌جمهور، نمره مجلس اندکی افزایش یافته و اکنون در جایگاه ۱۶ است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر