4

۳ محور مذاکرات نفتی ایران و BP/ انگلیسی‌ها به میز مذاکره بازگشتند

  • کد خبر : 190604
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۹:۵۴

معاون وزیر نفت با تشریح سه محور مذاکرات نفتی ایران و برتیش پترولیوم انگلیس، گفت: BP برای سرمایه‌گذاری و توسعه برخی از میادین نفتی ایران اعلام آمادگی کرده است.
 

رکن‌الدین جوادی با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و شرکت برتیش پترولیوم انگلیس در حوزه سرمایه گذاری میادین نفت و گاز، گفت: تاکنون در سه محور توسعه میادین نفت، اجرای طرح‌های ازدیاد ضریب برداشت و پروژه پژوهشی و تحقیقاتی مذاکرات با این شرکت انگلیسی آغاز شده است.

مهر/مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با بیان اینکه مذاکرات جداگانه دیگری هم برای از سرگیری فروش نفت خام با شرکت بی پی کلید خورده است، تصریح کرد: این شرکت اروپایی تاکنون برای توسعه برخی از میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با وجود آغاز مذاکرات تاکنون هیچ گونه تفاهم نامه و یا قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و برتیش پترولیوم انگلیس امضا نشده است، تاکید کرد: در صورت ادامه مذاکرات دسترسی به توافق نهایی با شرکت بی پی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران دور از دسترس نیست.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص زمان بندی بازگشایی دفتر نمایندگی شرکت برتیش پترلیوم انگلیس در تهران هم خاطرنشان کرد: این شرکت انگلیسی تاکنون برای بازگشایی دفتر نمایندگی خود در ایران اعلام آمادگی کرده و پیش بینی می‌شود در فصل تابستان این اتفاق بیافتد.

جوادی همچنین اردیهشت ماه امسال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نماینده شرکت برتیش پترولیوم انگلیس تاکید داشته است که شرکت بی پی دیگر مانند گذشته نیست، گفته بود: این شرکت انگلیسی به همکاری با ایران تمایل دارد و آنها علاقه‌مند به انتقال فناوری و سرمایه به صنعت نفت ایران هستند.

در همین حال سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا با تایید آغاز گفتگوها با این شرکت انگلیسی، گفته است: در صورت توافق امکان فروش نفت به شرکت برتیش پترولیوم و تامین خوراک نفت خام یکی از پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی و یا سایر نقاط جهان وجود دارد.

شرکت ملی نفت ایران و برتیش پترولیوم به‌عنوان بزرگترین شرکت نفتی انگلیس با مشارکتی حدود ۶۵۶ میلیون دلاری از سال ۲۰۰۵ میلادی تولید گاز از میدان فراساحلی «رهوم» در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریا شمال را آغاز کردند.

با گذشت پنج سال از آغاز بهره‌برداری مشترک این میدان گازی توسط ایران و انگلیس و با ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۹۰ میلیون فوت مکعب، با افزایش تحریم‌ها و دستور دولت انگلیس، تولید گاز از میدان رهوم در سال ۲۰۱۰ میلادی متوقف شد.

همزمان با توقف تولید این میدان که حدود پنج درصد گاز مورد نیاز انگلیسی‌ها را تامین می‌کند، سهم شرکت ملی نفت ایران هم از محل مشارکت و بهره‌برداری در حساب یکی از بانک‌های اروپایی بلوکه شد. با این وجود از حدود سه سال قبل بهره‌برداری از این میدان گازی بار دیگر توسط انگلیس از سرگرفته شد اما سهم دلاری ایران از تولید این میدان گازی کماکان بلوکه است.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت اواسط اردیبهشت ماه سال‌جاری در حاشیه گفتگو با «لرد لامونت» نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس در امور ایران و رئیس اتاق بازرگانی انگلیس- ایران درباره سرنوشت دلارهای گازی ایران از محل بهره برداری میدان رهوم، اظهار کرده بود: «انگلیسی‌ها برای حل و فصل مشکلات قول همکاری داده‌اند.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=190604

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر