1

بحرین اسیر نظام ارباب رعیتی

  • کد خبر : 191471
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۵ - ۹:۴۴

اگر تفکر برخوردار شدن از حق شهروندی، حق انتخاب و آزادی بیان از کشور کوچک بحرین به عربستان ورود پیدا کند،‌ اساس نظام شاهنشاهی این کشور متلاشی می‌شود به همین دلیل اشغال بحرین توسط عربستان رقم خورده است.

خبرگزاری فارس: بحرین اسیر نظام ارباب رعیتی

بروزنامه «جام‌جم» در یادداشتی نوشت:

مجموعه اقداماتی از جمله افزایش طول حبس شیخ علی سلمان، بستن دفاتر جمعیت‌های الوفاق،‌ الرسانه و در آخرین مورد لغو تابعیت شیخ علی سلمان که توسط رژیم آل خلیفه انجام گرفته در چارچوب موجودیت نظام شاهنشاهی عربستان سعودی قابل ارزیابی است.

کشور بحرین در شرایط کنونی از هویت مستقلی برخوردار نیست و وابسته به عربستان است. شاهنشاهی بحرین هم مانند عربستان سعودی اعتقادی به حق شهروندی ندارد بلکه معتقد است شاه نماینده خداست و این سمت از پدر یا برادر به او ارث رسیده و ثروتی هم که در اختیار شاه است، موروثی است و آن را بین رعایای خود تقسیم می‌کند. رعیت هم وظیفه انجام کار کارگری و مزدوری دارند و باید تابع محض باشند. این طرز تفکر با شعار مردم بحرین که هر فرد بحرینی صاحب یک حق رای است و همچنین با مفهوم «ملیت»، تناقض آشکار دارد. باید توجه داشت این شعار زمانی مطرح شد که رفتار تبعیض‌آمیز این رژیم در رابطه با احتساب وزن آرای بحرینی‌ها آشکارا بروز پیدا کرد. اگر تفکر برخوردار شدن از حق شهروندی، حق انتخاب و آزادی بیان از کشور کوچک بحرین به عربستان ورود پیدا کند،‌ اساس نظام شاهنشاهی این کشور متلاشی می‌شود به همین دلیل اشغال بحرین توسط عربستان رقم خورده است، البته تحت عنوان به ظاهر موجهی، مانند پیمان منعقد شده توسط مقامات دو کشور. در واقعیت ماجرا، بحرین تحت اشغال عربستان است و اعتراضاتی که توسط مردم طی این مدت بروز پیدا کرده در سرزمینی تحت اشغال یک کشور خارجی انجام شده و این مساله‌ای خطرناک است، چراکه احتمال متشنج شدن اوضاع بسیار زیاد است به این دلیل که عربستان و بحرین باید در این ارتباط یک تجدید نظر اساسی انجام دهند. نکته مهم این است که حاکمیت بحرین با حمایت عربستان، این اعتراضات مردمی را به این صورت تبلیغ می‌کنند که اکثریت مردم شیعه هستند و حاکمیت نزد سنی‌هاست و این باعث بروز اعتراضات شده و این نکته‌ای کاملا دروغ است. اصل ماجرا رعایت حقوق شهروندی است که باید شامل شهروندان بحرینی فارع از گرایش‌های مذهبی شود. اگر این حقوق به رسمیت شناخته شود، آن تفکر شاهنشاهی مجبور است رخت بربندد.

از سوی دیگر این‌گونه اقدامات حکومت بحرین از جمله سلب تابعیت اشخاص، مخالفت آشکار با حقوق بین‌الملل و تمام موازین بین‌المللی دارد. درحقیقت به فردی که در کشوری متولد شده است و به آن تعلق خاطر دارد با ابزار قدرت بگویند که این شخص متعلق به این سرزمین نیست و باید کشور را ترک کند. ذکر این نکته خالی از فایده نیست که تاکنون تمامی اعتراضات در چارچوب روش‌های مسالمت آمیز و آرام صورت گرفته است، اما اگر همچنان با بی‌توجهی رژیم آل خلیفه و حتی با واکنش شدید حاکمیت همراه شود، امکان تغییر به روش‌های خشونت‌آمیز و مسلحانه وجود دارد که در این‌صورت باعث بروز تشنجاتی در سطح منطقه خواهد شد.

حسین شیخ‌الاسلام

کارشناس غرب آسیا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=191471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر