3

بورس نمادی از اقتصاد هر کشور است

  • کد خبر : 193872
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۷:۱۶

یک کارشناس بورس گفت: بورس نمادی از اقتصاد هر کشور است.

خبرگزاری فارس: بورس نمادی از اقتصاد هر کشور است

مهدی دانایی بعد از ظهر دوشنبه در میزگرد تحلیلی «پدیده، بورس و گردشگری» با بیان اینکه بورس نمادی از اقتصاد هر کشور است اظهار داشت: بازار بورس نشان‌دهنده رشد و افول یک اقتصاد است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد منابع مالی کشور از بازار پول و بانک تأمین می‌شود گفت: متأسفانه اقتصاد کشور هم تا حد زیادی از ظرفیت بازار سرمایه محروم است به همین دلیل یکی از الزاماتی که باید برای ورود به بازار سرمایه جدی گرفته شود شفاف‌سازی حساب‌های مالی است که اطلاعات این حساب‌ها باید در اختیار همگان قرار گیرد.

این کارشناس بورس با اشاره به عدم شفافیت خرید و فروش سهام پدیده در گذشته یکی از مزایای ورود پدیده به بورس را شفاف‌سازی در خریدوفروش‌ها عنوان کرد.

دانایی ابراز کرد: با تمام مزایای درج نهاد پدیده در بورس که از الزامات شفافیت سازی در بازار برخوردار می‌شود من مخالف حضور پدیده در بورس هستم، این اتفاق در حال حاضر شاید درست نباشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پدیده به دلیل وجهه خوب و قابلیت فراوان بیشتر سهامداران حرفه‌ای را به‌طرف خود جذب کرد افزود: در حال حاضر سهامداران پدیده ۱۳۶ هزار سهامدار غیرحرفه‌ای هستند که باوجود مشکلات فراوان و بحث و نظرات روزانه در مورد پدیده خسته شده‌اند و تنها به دنبال نقدینگی سرمایه خود هستند، نباید از چنین سهامدار خسته و غیرحرفه‌ای انتظار صبر و انتظار داشت.

 این کارشناس و کارگزار بورس افزود: پدیده با فرمول قیمت‌گذاری جدید مالکیتش تغییر کرده و مالکیت سهامدار خرد به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و همین موضوع بر ارزش‌گذاری سهام در بورس تأثیرگذار است.

دانایی تصریح کرد: مسائل گذشته پدیده موجب شده بخشی از سهامداران به دنبال نقد کردن سریع سهام پدیده باشند ازاین‌رو به‌محض ورود پدیده به بورس با افزایش عرضه سهام و درنتیجه افت شدید قیمت سهام مواجه خواهیم شد.

وی خریدن بخشی از سهام خرد قبل در معاملات داخلی این شرکت توسط سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر قبل از ورود به بورس را مانع کاهش قیمت سهام این شرکت در بورس عنوان کرد و افزود: ورود پدیده در شرایط فعلی به بازار بورس یک خطای استراتژیک است زیرا میزان سهام، سهامدار عمده به صفر رسیده و ضریب شناوری سهام شدیداً افزایش‌یافته است

کارشناس بورس با بیان اینکه وجود سهامدار عمده در شرکت پدیده می‌تواند ضامن ارزندگی سهام باشد، خاطرنشان کرد: کسی که به دنبال خرید و فروش سهام است باید قاعده بازی را بداند و باید درصدد حفظ منافع شرکت باشد؛ چراکه مهم‌ترین کارکرد بازار سرمایه تأمین منابع مالی بنگاه اقتصادی است بنابراین نباید از پتانسیل بازار سرمایه غافل شد.

فارس/دانایی اظهار کرد: در حال حاضر دو راه‌حل برای حل مشکل پدیده وجود دارد، نخست آنکه اقدامات مربوط به نقل‌وانتقال تحت نظارت کامل بورس اوراق بهادار صورت گیرد و دوم آنکه سهامدارانی که نیاز به سرمایه خوددارند بتوانند در بازار سومی همچون فرابورس سهامشان را منتقل کنند.

وی مهم‌ترین اولویت پدیده را مجهز شدن به یک الی سه نفر سهامدار عمده دانست و تأکید کرد: پدیده باید بتواند سهام را مدیریت کند، ضمن اینکه هیات مدیره باید برای ورود به بازار سرمایه برنامه داشته باشد و در بازار معاملاتی بتواند از سهام حمایت کند.

این کارگزار بورس با بیان اینکه تمامی مباحث اقتصادی، سیاسی و غیره می‌تواند بر قیمت سهام در بورس تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: اگر سهامداران با افت قیمت سهام در بازار بورس مواجه شوند نباید خسارت این کار را هیات مدیره تقبل کند، همان‌گونه که گاهی در بازارهای دیگر همچون بازار مسکن شاهد رکود اقتصادی هستیم.

دانایی با اشاره به اینکه در نهایت پدیده نیز باید به بورس ورود پیدا کند و صورتحساب‌های مالی این شرکت شفاف‌سازی شود، اظهارکرد: هم‌اکنون زمان مناسبی برای ورود این شرکت به بورس نیست زیرا توان تحمل در مقابل فشارهای ورود به بورس در پدیده وجود ندارد و باعث افت شدید قیمت خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=193872

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر