2

تغییر رفتار بازیگران اصلی، راه‌حل پرونده سوریه است/ تروریست‌های «النصره» عامل انهدام کاروان کمک‌های انسانی بودند

  • کد خبر : 200855
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷

حل و فصل پرونده سوریه تنها در دست بازیگران مطرح و پس از آن بازیگران سطح دوم و سوم خواهد بود؛ چراکه در حالت کنونی آنها هستند که اوضاع را مدیریت و هدایت می‌کنند.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به هدف قرار گرفتن کاروان کمک‌رسانی سازمان ملل در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مهمترین مساله‌ای که در روزهای اخیر در خصوص سوریه اتفاق افتاد، بحث آتش‌بس منعقد شده میان روسیه و آمریکا بود که در اوایل این هفته و در روز دوشنبه به پایان رسید. به گونه‌ای که تحولات حلب را باید قلب این آتش‌بس دانست که در بطن آن مذاکرات میان روسیه و آمریکا قرار دارد که البته ناظران، آتش‌بس را ناموفق ارزیابی کردند.

وی ادامه داد: ارتش سوریه در حال محدودتر کردن تروریست‌ها در حلب بود و با توجه به حرکت و پیشروی سوری‌ها و روس‌ها جریان عربی – غربی بر این باور بودند که باید جهشی در این خصوص ایجاد شود تا معادلات به هم بریزد و موضوع‌های دیگر مطرح شود. از این رو آتش‌بس به وجود آمد. تجدید قوای تروریست‌ها، استفاده آنها از سپر انسانی و همچنین پیدا کردن جاده‌ها و معابر خروجی، از مواردی است که وجود آتش‌بس را ضروری کرد. حتی گفته شده است که موضوع نقل‌ و انتقال تروریست‌ها یکی از این دلایل بوده است.

مساله‌ای که در این بین مدنظر قرار می‌گیرد، این خواهد بود که تنش در پرونده سوریه تشدید شده بود که ما نهایتاً شاهد آتش‌بس بودیم اما باید بگوییم که خواسته‌های دو طرف (روسیه و آمریکا) و ناتوانی‌ آنها در مدیریت آتش‌بس موجب شد تا کاروان کمک‌های بشردوستانه مورد هدف قرار گیرد. هر چند که به باور عمده کارشناسان و بر اساس مستندات، این کاروان توسط تروریست‌ها مورد هدف قرار گرفته است که همچنان اختلاف‌نظرهایی در این بین وجود دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص عامل یا عامل‌های حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه گفت: آنچه که واضح و مشهود است، این موضوع است که این کاروان توسط نیروهای تروریستی مورد حمله قرار گرفته است. چراکه تنها تروریست‌ها می‌دانند که مبادی خروجی و ورودی زمینی از کدام سمت شروع و در چه محوری طی خواهد شد. از سوی دیگر سخنان ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه مبنی بر این‌که گروهی منتسب به جبهه فتح الشام کاروان مذکور را هدف قرار داده‌اند، جای تامل دارد. چراکه اتاق عملیات روس‌ها به دقت از تحرکات باخبر بوده و اوضاع را رصد می‌کند. لذا این‌که بخواهیم بگوییم ارتش سوریه یا روس‌ها این کاروان را مورد هدف قرار داده‌اند، نادرست است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این‌که جامعه بین‌الملل بر این باور است که سازمان ملل می‌تواند به عنوان یک بازیگر اصلی و موثر در پرونده سوریه ایفای نقش کند، تا حدود زیادی نادرست است. چراکه این سازمان تنها مانند یک ناظم مدرسه بوده و تنها به عنوان یک ناظر و نهایتاً در حد یک بازوی تذکر دهنده عمل می‌کند. از این جهت باید این موضوع را مدنظر داشت که حل و فصل این پرونده تنها در دست بازیگران مطرح و پس از آن بازیگران سطح دوم و سوم خواهد بود. چراکه در حالت کنونی آنها هستند که اوضاع را مدیریت و هدایت می‌کنند. از این جهت اگر تغییر رفتار و عملکرد آنها صورت بپذیرد، می‌توان گفت که وضعیت تاحدود زیادی درست می‌شود. در غیر این‌صورت اوضاع به همین شکل طی خواهد شد و شاید وخیم‌تر شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=200855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر