1

«اسانس» مکملی برای غلبه بر افسردگی

  • کد خبر : 203300
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

شما نباید روند درمان فعلی خود برای افسردگی را کنار گذاشته و استفاده از اسانس ها را بدون تجویز پزشک جایگزین آن کنید. اسانس ها تنها یک درمان مکمل محسوب می شوند.

به گزارش گروه سلامت افق به نقل از “دیلی میل”، افسردگی می تواند بر شیوه احساس، طرز تفکر و نوع رفتار و فعالیت شما تاثیرگذار باشد. افسردگی یک اختلال خلقی محسوب می شود اما می تواند موجب هم نشانه های جسمانی و هم احساسی شود. این نشانه ها تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارند اما اغلب شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • بی قراری
  • غمگینی
  • ناامیدی
  • ناتوانی در تمرکز درست
  • مشکلات خواب

آیا با اسانس‌ها می توان به جنگ افسردگی رفت؟

برخی از مردم از اسانس ها به عنوان درمانی مکمل برای بسیاری از شرایط استفاده می کنند که افسردگی نیز یکی از آنها محسوب می شود. ذکر این نکته مهم است که استفاده از اسانس ها یک روش درمانی برای افسردگی محسوب نمی شود. اسانس ها گزینه هایی عاری از مواد مخدر هستند و می توانند به تسکین برخی نشانه ها و مدیریت بهتر شرایط توسط فرد کمک کنند. در بسیاری از موارد، اسانس ها امن و بدون عوارض جانبی هستند.

پژوهش ها چه می گویند

اگرچه اسانس های مختلفی در بازار موجود هستند اما پژوهش های صورت گرفته درباره فواید بالقوه، خطرات، و اثربخشی آنها اغلب محدود است. در ادامه با برخی از اسانس های شناخته شده بیشتر آشنا می شویم.

اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس اغلب به واسطه آثار آرامش بخش خود مشهور است. نتایج پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند رایحه درمانی اسطوخودوس می تواند به موارد زیر کمک کند:

تسکین اضطراب

کاهش استرس

بهبود خلق و خو

افزایش آرامش

گیاه دارویی اسطوخودوس نیز می تواند به درمان افسردگی کمک کند. پژوهشگران طی مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ انجام شد، اثربخشی تنتور اسطوخودوس در مقایسه با داروی ضد افسردگی را مورد بررسی قرار دادند. تنتور متفاوت از اسانس است. تنتورها از گیاه تازه به همراه الکل تهیه می شوند. پژوهشگران نتیجه گیری کردند که تنتور اسطوخودوس ممکن است درمان کمکی مفیدی برای افسردگی خفیف تا متوسط باشد.

زنجبیل وحشی

بنابر نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ روی حیوانات صورت گرفت، زنجبیل وحشی می تواند دارای ویژگی های ضد افسردگی باشد. پژوهشگران دریافتند که موش های به چالش کشیده شده که اسانس زنجبیل وحشی استنشاق کرده، استرس کمتری را تجربه کرده اند. همچنین، آنها رفتارهای افسردگی مانند کمتری را بروز دادند. به نظر می رسد اسانس زنجبیل وحشی سیستم سروتونرژیک را فعال می کند که یک سیستم مغزی مرتبط با افسردگی است. این اقدام می تواند آهنگ ترشح هورمون های استرس را کند سازد.

آیا با اسانس‌ها می توان به جنگ افسردگی رفت؟

ترنج

عطر و بوی مرکباتی اسانس ترنج به واسطه ویژگی های آرامش بخش و نشاط آور خود شاخته شده است. نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان داد که رایحه درمانی اسانس ترنج میزان اضطراب را در بیمارانی که منتظر عمل جراحی سرپایی بوده اند، به طور قابل توجهی کاهش داده است. اگرچه اضطراب و افسردگی اختلالات متفاوتی هستند اما اغلب به طور همزمان رخ می دهند. همچنین، اضطراب از عوارض ممکن افسردگی است. این که ترنج چگونه اضطراب را در بیماران کاهش داد، نامشخص بوده است. ممکن است اسانس ترنج به کاهش ترشح هورمون های استرس طی موقعیت های استرس‌زا کمک می کند.

اسانس های دیگر

مطالعات نشان داده اند که اسانس یلانگ یلانگ و اسانس رز دارای آثار آرامش بخش هستند. این اسانس ها می توانند آن چه که به نام عملکردهای خودکار شناخته می شوند مانند تنفس، ضربان قلب، و فشار خون را کاهش دهند.

اگرچه به نظر می رسد برخی اسانس های دیگر نیز نشانه های افسردگی را کاهش می دهند اما شواهد قوی در این زمینه وجود ندراند. برخی از این اسانس ها شامل موارد زیر می شوند:

اسانس بابونه

اسانس پرتقال شیرین

اسانس گریپ فروت

اسانس شکوفه پرتقال

اسانس کندر

اسانس یاسمن

اسانس چوب صندل

چگونگی استفاده از اسانس ها برای درمان افسردگی

اسانس هایی که پیش‌تر به آنها اشاره شد به واسطه آثار آروماتیک خود بر افسردگی و نشانه های آن شناخته شده اند. چه استنشاق مستقیم آنها را انتخاب کنید و یا اجازه دهید در محیط اطراف شما پراکنده شوند، در هر صورت همچنان از فواید آثار این اسانس ها بهره‌مند خواهید شد.

در اینجا رایج‌ترین روش ها برای استنشاق رایحه را ارائه می کنیم:

استنشاق رایحه به صورت مستقیم از بطری یا تیوپ اسانس.

ریختن چند قطره اسانس روی مقداری پنبه و استنشاق رایحه به صورت مستقیم.

ریختن چند قطره اسانس روی یک پخش کننده و استنشاق رایحه به صورت غیر مستقیم.

ایجاد یک حمام رایحه درمانی با افزودن چند قطره اسانس رقیق شده با عسل، شیر، یا یک روغن حامل به آب وان حمام.

لذت بردن از ماساژ رایحه درمانی با افزودن چند قطره اسانس به روغن ماساژ مورد علاقه خود.

آیا با اسانس‌ها می توان به جنگ افسردگی رفت؟

بنابر مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، ترکیب اسانس ها نیز می تواند به درمان افسردگی کمک کند. طی این مطالعه ۵۸ بیمار ترمینال سرطان (مراحل پایانی سرطان) که در بیمارستان بستری بودند به مدت هفت روز ماساژ با روغن ماساژ عادی یا روغن ماساژ رایحه درمانی را دریافت کردند. روغن ماساژ رایحه درمانی از اسانس های کندر، اسطوخودوس، و ترنج ساخته شده بود. افرادی که با این روغن ماساژ داده شده بودند به طور قابل توجهی درد و افسردگی کمتری را تجربه کردند.

خطرات و هشدارها

افراد مبتلا به مشکلات تنفسی، بانوان باردار، و کودکان نباید از اسانس ها استفاده کنند مگر این که زیر نظر یک پزشک یا کارشناس رایحه درمانی آموزش دیده این کار صورت بگیرد.

تمامی اسانس ها می توانند موجب واکنش های آلرژیک شوند و از این رو هرگز نباید آنها را بدون این که رقیق شده باشند، روی پوست خود بریزید. اگر تصمیم به استفاده از یک ترکیب اسانس روی پوست خود دارید باید یک اونس (۳۰ میلی لیتر) روغن حامل را به سه تا شش قطره اسانس اضافه کنید. از جمله روغن های حامل رایج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن بادام شیرین

روغن زیتون

روغن نارگیل

روغن جوجوبا

پیش از استفاده گسترده روی پوست باید یک وصله پوستی کوچک را امتحان کنید. مقدار کمی از ترکیب روغن حامل و اسانس را روی یک وصله پوستی ریخته و حداقل ۲۴ ساعت پیش از استفاده اصلی روی پوست خود قرار دهید. این کار اجازه می دهد نسبت به عدم شکل گیری واکنش آلرژیک اطمینان حاصل شود.

اسانس ها را از فروشندگان معتبر تهیه کنید و در صورت امکان از مشورت یک کارشناس رایحه درمانی استفاده کنید.

آیا با اسانس‌ها می توان به جنگ افسردگی رفت؟

درمان های دیگر برای افسردگی

شما نباید روند درمان فعلی خود برای افسردگی را کنار گذاشته و استفاده از اسانس ها را بدون تجویز پزشک جایگزین آن کنید. اسانس ها تنها یک درمان مکمل محسوب می شوند.

درمان های رایج برای افسردگی شامل موارد زیر می شوند:

تجویز داروهای ضد افسردگی

روان درمانی، شامل جلسات یک به یک و جلسات گروهی

بستری شدن در بیمارستان در موارد شدید افسردگی

درمان با الکتروشوک برای افرادی که نسبت به دارو پاسخ نداده، نمی توانند داروهای ضد افسردگی مصرف کنند، یا در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال برای افرادی که به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی دهند.

در صورتی که افسردگی درمان نشود یا به صورت درست مدیریت نشود می تواند به موارد زیر منجر شود:

  • درد جسمانی
  • اختلالات اضطراب
  • تصمیم به خودکشی
  • سوء مصرف مواد مخدر

چه کاری می توانید انجام دهید

اگر در حال حاضر به افسردگی مبتلا هستید با پزشک خود درباره نشانه های آن صحبت کنید. وی می تواند طی همکاری مشترک با شما بهترین طرح درمانی را ارائه کند. زمانی که طرح درمانی شما شکل گرفت باید کاملا به آن پایبند باشید. عدم حضور در جلسات درمانی و نادیده گرفتن مصرف داروها می توانند به بازگشت نشانه ها و یا شکل گیری نشانه هایی جدید منجر شوند.

اگر به استفاده از اسانس ها و رایحه درمانی به عنوان یک روش درمانی مکمل علاقمند هستید با پزشک خود یا یک کارشناس رایحه درمانی در این زمینه صحبت کنید. آنها می توانند بهترین روش برای ترکیب اسانس ها با طرح درمانی فعلی شما را ارائه کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=203300

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر