3

پیام رئیس مجلس به ششمین جشنواره ملی زعفران

  • کد خبر : 20627
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷

کشور ایران سرآمد و بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌باشد،‌ بنابراین ضرورت دارد که در انجام مطالعات و تحقیقات جهت دستیابی به روش‌های نوین بخش کشاورزی که زمینه‌های افزایش تولید و ارتقای کیفیت این محصول با ارزش را به دنبال خواهد داشت، اهتمام جدی شود.

به گزارش افق از مشهد علی لاریجانی در پیام خود به ششمین جشنواره ملی زعفران که توسط غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی قرائت شد، گفت: کشور ایران سرآمد و بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌باشد،‌ بنابراین ضرورت دارد که در انجام مطالعات و تحقیقات جهت دستیابی به روش‌های نوین بخش کشاورزی که زمینه‌های افزایش تولید و ارتقای کیفیت این محصول با ارزش را به دنبال خواهد داشت، اهتمام جدی شود.

وی افزود: زعفران به مثابه طلای زرین سرخ به یقین مانند گوهر درخشانی است که از دل و جان زمین با رنج فراوان به دست می‌آید، از این رو با توجه به آثار اقتصادی، اجتماعی و موقعیت استثنایی محصول زعفران ایران در دنیا، لازم است در خصوص کاشت، داشت و برداشت، فرآوری، صادرات و مواجهه با رقبای جدید کارشناسی و مطالعات لازم انجام شود.

رییس مجلس شورای اسلامی درادامه پیام خود آورده است که کاربرد زعفران علاوه بر زمینه‌های خوراکی و غذایی در بخش‌های دارویی، درمان و سلامت باعث می‌شود که توجه به این محصول دو چندان شود.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: کاشت زعفران که با مصرف کم آب همراه می‌باشد همواره دارای بازده اقتصادی فراوان بوده و تولید این محصول سهم فراوانی در اشتغالزایی به ویژه در مناطق کم‌آب داشته است که با توجه به قیمت بالای زعفران منبع مهمی در افزایش سوددهی و بهره‌وری است.

وی در ادامه تاکید کرد: توجه و بازنگری در روش‌های کاشت و افزایش سطح زیر کشت این محصول دستاوردهای دیگری نیز خواهد داشت که از یک سو باعث تحرک در چرخه اقتصادی به ویژه در مناطق روستایی و از سوی دیگر کاهش مهاجرت روستاییان را به شهرها به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگرچه در میان محصولات مختلف تولیدی در بخش کشاورزی ایران، زعفران از جمله در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در زمره محصولات خاص و سنتی به شمار می‌آید که پتانسیل و ارزآوری خوبی به دنبال داشته اما هیچ زمان جایگاه ویژه‌ای را در میان اقلام صادرات غیرنفتی به خود اختصاص نداده است که از این منظر ضرورت بازنگری و بررسی علل و عوامل آن بیش از پیش احساس می‌گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری این همایش که اینک ششمین دوره خود را تجربه می‌کند فرصت مغتنمی است تا همه کسانی که به نوعی اعم از سیاست‌گذاران، ‌متولیان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در جریان فعالیت‌های اقتصادی محصول زعفران قرار دارند، بتوانند با بازخوانی و کنکاش در خصوص مشکلات و کاستی‌های تولید زعفران، زمینه‌های توسعه این بخش را فراهم سازند.

لاریجانی در پایان پیام خود به ششمین جشنواره ملی زعفران که در شهرستان باخرز برگزار شد، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آمادگی دارند در زمینه تصویب قوانین راهگشا که مرتبط با افزایش تولید و یا محصول زعفران باشد، نهایت مساعدت خود را جهت یاری به کشاورزان و صادرکنندگان آن ایفا کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر