2

جامعه جهانی علیه حزب «لیکود» و نتانیاهو/ عزل نخست‌وزیر اسرائیل توسط کنست متصور است

  • کد خبر : 208922
  • ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۸:۵۹

عزل و کنار گذاشتن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توسط کنست اسرائیل فضای فعالیت احزاب میانه‌رو در تل‌آویو را فراهم و کلید خوردن مجدد گفت‌وگوهای صلح فلسطین را محقق می‌کند.

 

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به بازجویی‌های پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: بازجویی‌های اخیر که از نخست وزیر اسرائیل توسط پلیس رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، به نوعی یک بحث سیاسی و داخلی در بطن این رژیم قلمداد می‌شود که نوعی بن‌بست سیاسی در تل‌آویو را نمایان می‌کند. به گونه‌ای که اسرائیل در سال‌های گذشته به خصوص دو سال اخیر در نظام بین‌الملل از سوی کشورهای مختلف به خصوص آمریکا و دولت‌های حاضر در اروپا تحت فشار قرار گرفته است.

وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد بودیم بسیاری از کشورهای حاضر در قاره سبز اقدام به تحریم محصولات صادر شده از سوی اسرائیل به کشورهای خودشان کردند و همین موضوع به علاوه درگیری اوباما با نتانیاهو پس از سخنرانی وی در کنگره ایالات متحده موجب شد تا وجهه اسرائیل در نظام جهانی خدشه‌دار شود. از نگاه دیگر به وجود آمدن انتفاضه سوم که به «انتفاضه چاقو» معروف شد، موجب شد که نتانیاهو از سوی احزاب داخلی و حتی کنست اسرائیل مورد انتقاد قرار گیرد. چراکه اساساً احزاب سیاسی و جریان‌های داخلی اسرائیل، نتانیاهو را در برقراری امنیت پایدار در این جغرافیا ناتوان خواندند.

مساله بعدی که می‌بایست به آن توجه ویژه داشته باشیم، بحث صدور قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی است. عده‌ای در داخل تل‌آویو معتقدند صدور چنین قطعنامه‌ای صراحتاً محدود کردن و انزوای رژیم صهیونیستی را به تصویر می‌کشد و بدون شک چالش‌های زیادی را پیش روی تل‌آویو قرار خواهد داد. لذا به نظر می‌آید وضعیت فعلی و به خصوص بازجویی‌های صورت گرفته از نتانیاهو و همسر وی به نوعی یک فشار داخلی برای استعفای وی قلمداد می‌شود تا احزاب داخلی و مخالف حزب لیکود بتوانند وجهه مخدوش شده اسرائیل را بازسازی و تطهیر کنند.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که در صورت کناره‌گیری نتانیاهو، احتمال فعال شدن کدام یک از احزاب اسرائیل امکان‌پذیر خواهد شد، گفت: جلوگیری از تخریب بیش از حد اسرائیل باعث شد تا یک حرکت شکلی از سوی احزاب مخالف نتانیاهو برای به چالش کشیدن وی و به حاشیه راندن او شکل بگیرد. از این جهت ممکن است کنست اسرائیل کنارگذاشتن نتانیاهو را در دستور کار قرار دهد و در آنجاست که احتمال دارد احزاب میانه در انتخابات بعدی پیروز میدان شود. چراکه فضای جامعه جهانی در حالت فعلی علیه حزب نتانیاهو یعنی «حزب لیکود» اسرائیل رقم خورده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اختلاف کشورهای اسکاندیناوی با اسرائیل بر سر حضور نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر این رژیم است و به نظر می رسد که اگر فساد مالی و در امتداد آن بازجویی‌های آن صورت گرفته از نتانیاهو و همسر وی به نتیجه برسد احزاب میانه‌رو شانس بیشتری برای پیروزی در ساختار سیاسی اسرائیل داشته باشند و در امتداد آن احتمال کلید خوردن مجدد گفت‌وگوهای صلح فلسطین وجود دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=208922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر