2

مهرعلیزاده: سازندگی در ورزش از دوران هاشمی‌رفسنجانی شروع شد

  • کد خبر : 208930
  • ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۹:۰۷

رییس سابق سازمان تربیت بدنی با تمجید از نگاه ویژه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی برای رشد ورزش تاکید کرد که این نگاه در کنار حمایت از برنامه‌ریزهای صحیح، زمینه‌ساز توسعه ورزش کشور را فراهم آورد.

بازدید مهرعلیزاده از ایسنا

به گزارش ایسنا، عمل‌گرا بودن، روشن‌بینی، استوار بودن، خستگی ناپذیر، صبر، درایت، واقع گرایی و… از جمله ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از نگاه رئیس سابق سازمان تربیت بدنی است. محسن مهرعلیزاده می‌گوید که هاشمی درباره هر چیزی که در جهت سطح ارتقاء، رفاه و معیشت مردم مخصوصا جوانان بود به هیچ وجه مقاومت نمی‌کرد. او روشن‌بینی و به روز بودن هاشمی رفسنجانی را نعمتی بسیار بزرگ می‌داند.

در ادامه دیدگاه محسن مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت بدنی درباره نقش و جایگاه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره ورزش و توسعه آن را می‌خوانیم:

* جایگاه ورزشی جوانان ما در دنیا نباید عقب بیفتد
” هاشمی بر این باور بود که باید جوانان خود را در سطح دنیا مطرح کنیم و  جایگاه ورزشی جوانان نباید از سطح دنیا عقب بیفتد. بسیار بر این تاکید داشت که شان جمعیت ترکیب سنی جوان ما در مقایسه با بسیاری از کشورها حفظ شود. مسئله ورزش و پرداختن به مسائل  ورزشی و بها دادن به آن از جمله برنامه‌های هاشمی بود.”

* هاشمی مشوق فعالیت های ورزشی و دریایی در کیش بود
“زمانی که در سازمان منطقه آزاد کیش مسئولیت داشتم، طراحی یک پلاژ ویژهِ خانواده‌ها و بانوان را در برنامه داشتیم و هاشمی نیز با حضور در جزیره دلایل و طرح‌ها را بررسی کرد و همچنین نقطه نظرات‌ ریزی را نیز بیان کرد و مشوق ما بود تا در جزیره کیش فعالیت های ورزشی و دریایی داشته باشیم. نکته جالب  توجه این بود، زمانی که از هاشمی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای طرح‌ها پرسیدم  او بیان کرد که بودجه‌ای نیست و باید با توجه به پتانسیل‌های اقتصادی و ژئومکانیزی موجود استفاده کنید تا درآمد زایی انجام شود، که همین اتفاق نیز رخ داد و بدون اینکه ریالی دولت در کیش هزینه کند از مکانیزم‌های تعریف شده درآمدزایی شد و جزیره متروکه‌ تبدیل به یک جزیره با اهداف سیاحتی شد.

سه عدد جت اسکی وارد جزیره کیش  شد که از تفریحات آبی سالم جزیره بود که مرحوم هاشمی به دلیل پیگیری امور همیشه درباره جت اسکی ها سوال می کرد و با جزئیات پیگیر وضعیت جت اسکی ها بود که کار می‌کنند یا خیر؟ تا آنجایی که فعالیت‌هایی مشابه این چنینی در جزیره داشتیم او در جهت توسعه ورزش های آبی مشوق ما بود.”

* انجام کارهای فوق‌العاده در ساخت و ساز و توسعه اماکن ورزشی
“در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بنده مسئولیتی در وررزش نداشتم و هاشمی طبا در ورزش حضور داشت که در خصوص ساخت و ساز و توسعه اماکن ورزشی کارهای فوق‌العاده‌ای انجام شد. اگر اراده رئیس جمهور نباشد حتی در صورت میل و علاقه رئیس سازمان تربیت بدنی هیچ یک از کارها نمی‌توانست انجام شود و کارهای انجام شده تماما موید نظر هاشمی بود.”

* سازندگی در ورزش از دوران هاشمی شروع شد
“همچون اغلب بخش‌های کشور که سازندگی در آن شروع شد، سازندگی در ورزش نیز از دوران هاشمی آغاز شد. امکانات ورزشی موجود از دوران انقلاب که در اختیار جنگ و جبهه و ارگان ها قرار گرفته بود در دوران هاشمی تک تک سر جای خود قرار گرفتند. طرح‌های توسعه اماکن ورزشی از یک سو و طرح اصلاح ساختاری اداری ورزش یعنی شگل گیری مجدد فدراسیون ها و تقویت فدراسیون ها در زمان هامشی بنا و اصلاح شدند.”

* بسیاری از ورزش های گروهی در دوران هاشمی شکل گرفت
“هاشمی مدیرِ معمار و سازندگی بود، بسیاری از ورزش های گروهی در دوران هاشمی شکل گرفتند و در دولت اصلاحات که چهار سال هاشمی طبا مسئولیت داشت و چهار سال بنده در سازمان تربیت بدنی، رئیس بودم در واقع توسعه فضاهای ورزشی بود و در زمان من نیز فعالیت ها ادامه پیدا کرد. علاوه بر آن نیز اصلاحات در برنامه‌ریزی بلند مدت و برنامه‌ریزی‌های مشخص برای المپیک‌ها و تمرکز خاصِ تخصصی بر روی رشته‌های توپی و گروهی در دوران او شکل گرفت که خدا را شکر به نتایج مطلوب نیز دست یافت.”

*هاشمی به طور ویژه به مسائل ورزش توجه داشت
“اگر مقایسه کنیم با جایگاه رئیس دولت (نمی خواهم مقایسه کنم با سایر افراد) می‌توانم بگویم که هاشمی و رئیس دولت اصلاحات جزو دو رئیس جمهوری بودند که به طور ویژه به مسائل وررش توجه داشتند. رئیس دولت اصلاحات بیشتر دیدگاه فرهنگیِ ورزشی، به ورزش داشت و بسیار اهمیت می‌داد و هاشمی نیز از بعدِ سازندگیِ ورزش و مسائل اجتماعی به ورزش توجه داشت.”

* فائزه هاشمی یکی از موتورهای توسعه ورزش بانوان بود

“نگاه و توجه هاشمی به شکل استثنایی به ورزش بانوان مثبت بود. فائزه هاشمی در ورزش فعال و یکی از موتور های توسعه ورزش بانوان بود. حمایت از ورزش بانوان از دوران هاشمی استارت خورد و در مراحل بعدی ساختار ورزش بانوان دوام گرفت. ایجاد انجمن‌های ورزش بانوان در داخل فدراسیون ها از زمان هاشمی شکل گرفت و سالن حجاب به انجمن‌های ورزشی بانوان اختصاص یافت و در دوران حضور ما نیز به شکل توسعه یافته خود ارتقاء پیدا کرد، یعنی به جای وجود یک انجمن که مانند یک کوچه فرعی در داخل یک خیابان اصلی جریان داشته باشد برنامه‌ریز شد تا در هر فدراسیون یک نایب رئیس مرد و زن وجود داشته باشد تا هرکدام بر اساس استعداد بخش مردان و زنان از امکانات فدراسیون استفاده کنند. این یکی از فعالیت‌های تکمیلی دوران هاشمی بود، بسیاری از فعالیت ها از دوران هاشمی استارت خورد و بعدها به صورت علمی‌تر، دقیق‌تر و تخصصی‌تر برنامه‌ریزی های عمیق روی آن ها صورت گرفت.”

* هر وقت ورزشکاران نیاز به روحیه داشتند نزد هاشمی می‌رفتیم
“خاطرات ورزشی فراوانی با هاشمی وجود دارد، در دورانی که مسئولیت اجرایی در ورزش داشتم در زمان افتخار آفرینی ورزشکاران به خدمت هاشمی می‌رفتیم و او زمان بسیاری را برای ورزشکاران می گذاشت. جالب است بدانید زمانی که فردی اطلاعات ورزشی مغایری می‌داد، هاشمی تصحیح می‌کرد و اطلاعات دقیقی از ورزش ارایه می داد. یک بار نیز از هاشمی در خواست کردیم برای اهدای مدال آوران حضور داشته باشد و او با تمام دغدغه‌هایی که داشت پذیرفت، حضور پیدا کرد و مدال ها را اهدا کرد. در هر زمانی که نیاز به روحیه و انرژی داشتیم به خدمت او می‌رفتیم و انرژی و روحیه می گرفتیم.”

مهرعلیزاده در پایان فقدان هاشمی رفسنجانی را به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری تسلیت گفت و افزود: مقام معظم رهبری یک یار و برادر صدیق را از دست دادند، به ایشان تسلیت می‌گویم. فقدان هاشمی یک خسران بود و هست چرا که او فردی بود که علاوه بر اینکه شناسنامه انقلاب بود از ۶۰ سال گذشته تا به امروز در عرصه حضور داشت، در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب، در جنگ و سازندگی از سنگ‌های زیرین آسیاب بود. از خداوند بخواهیم این خسران و کسری را به نحوی جبران کنند که خدشه‌ای وارد نشود، البته با توجه به اینکه سنی از انقلاب گذشته و مردم بسیار هوشیاری داریم کسی نمی‌تواند لطمه‌ای اساسی را وارد کند ولی فقدان هاشمی باعث دلهره است. ان‌شاءلله با حضور خانواده او، خانواده بزرگ ایران و رهبری که ان‌شاءلله سلامت باشند، این مصیبت آسان شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=208930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر