1

هشدار رئیس سازمان بورس به رئیس کل بانک مرکزی

  • کد خبر : 210466
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه باید بر تقویت‌ سودآوری شرکت‌های بورسی تمرکز کرد بر لزوم تسویه مطالبات بانک‌ها و شرکت‌ها از دولت تأکید کرد و گفت:‌ بدون بازار بدهی در تابلوی معاملاتی جداگانه‌ای از بورس قرار خواهد گرفت.


افق نیوز/ 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران که به منظور بررسی مشکلات بازار سرمایه ایران در عصر امروز برگزار شد، گفت: باید برای تقویت سودآوری شرکت‌ها تمام همت و تلاش را به کار گرفت چرا که از این طریق قیمت سهام نیز در تابلوی معاملات تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

شاپور محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون تلاش می‌شود تا مطالبات بانک‌ها و شرکت‌های بورسی از دولت با هدف تقویت بنیه شرکت‌ها در اولویت متولیان بازار سرمایه قرار گرفته است، افزود: پیگیری تدوین اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه و تزریق منابع در آن در حالی هم‌اکنون دنبال می‌شود که صندوق توسعه بازار وظیفه افزایش نقدشوندگی بازار سهام را برعهده دارد.

وی افزود: مدیران بنگاه‌های اقتصادی و بورسی باید همواره به دنبال تقویت عملکرد خود با اتکا به وضعیت قیمت سهام در تابلوی معاملات بورس باشند. چراکه بازار سرمایه با خرید و فروش سهام به نوعی به عملکرد مدیریت شرکت رأی می‌دهد. اینکه قیمت سهام ولو به غلط با کاهش مواجه باشد از نگاه یک مدیر یا ناشر بورسی صحیح نیست.

به گفته این مقام مسئول سازمان بورس به برخی از ناشرانی که به بازار اطلاعات و گزارش‌های مالی را ارائه نمی‌داده‌اند همواره تذکر داده و بیش از ۶ مرحله نامه‌نگاری کرده است و حتی عنوان کرده که در صورت ادامه این رفتار اقدام به انتشار اسامی هیأت مدیره و حسابرس شرکت به مردم به عنوان ناشران و ذی‌نفعانی که به بازار اطلاعات نمی‌دهند را خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به وضعیت عملکردی و سودآوری بانک‌های بورسی گفت: اولویت بانک‌ها باید همواره با سودآوری همراه باشد. بانکداری نمی‌تواند با وام‌های تکلیفی کاری از پیش ببرد. اگر عملیات اعتباری یا بانکی این مؤسسات سودآور نیست باید فکری به حال این مشکل کرد اینکه تسهیلات به فرموده یا به عنوان تکلیف از سوی بانک‌ها ارائه و به تبع آن زیان‌های بزرگی را شناسایی کنند راه حل آنها نیست.

وی افزود: اگر نرخ سربار در بانک‌ها افزایش یافته و یا با افزایش هزینه‌های پرسنلی مواجه شده‌اند قدر مسلم نباید از جیب سهامدار اقدام به اعطای حقوق‌های بالا کنند. از سوی دیگر برای نرخ بازدهی که هنوز کسب نشده نباید زیان بانک‌ها را از جیب سهامدار جبران کرد و سپس اقدام به سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بانکی کرد. انتقاد به بانک‌ها تنها مختص به سهامداران خرد نیست چرا که سهام عدالت ۵۰ میلیون نفری نیز در هیأت مدیره بانک‌ها حضور دارند.

محمدی با بیان اینکه سازمان بورس تنها به حرف زدن اکتفا نمی‌کند، گفت: به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کردم که نمی‌توان در وضعیت کنونی بانک‌ها به سهامدار عنوان کرد که به سهامدار کاری نداریم.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه انداختن همه مشکلات صنعت بانکداری بر دوش بازار سرمایه صحیح نیست، گفت: در خصوص انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه همواره به کمیسیون اقتصادی دولت گفته‌ایم که با نرخ‌های بازدهی بالا و خارج از سیستم پول یک کشور برای این اوراق موافق نیستیم و باید برای بازدهی مؤثر این اوراق سقف تعیین کرد. هم‌اکنون در حالی پیگیری‌های زیادی برای افزایش بانک‌ها شده که در مورد این موضوع نرخ بازدهی اوراق بدهی تأثیر بسیار زیادی گذاشته است.

وی افزود: هم‌اکنون حجم نقدینگی کشور از ۱ تریلیون تومان عبور کرده و اینکه این رقم در مجموع بازیچه چند ورقه بدهی شده باشد حرف درستی نیست؛ این در حالی است که باید سهام شرکت‌ها تقویت شود.

محمدی با بیان اینکه تا پایان امسال به جز انتشار اوراق ۳ هزار میلیارد تومانی سلامت و آموزش و پرورش هیچ اوراق دیگری در بازار منتشر نخواهد شد، گفت: باید برای تصحیح برخی رویه‌ها با سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران کشور از جمله در مجلس صحبت کرد تا به بازار سرمایه این اختیار داده شود که هر کجا به نفع بازار این اوراق امکان انتشار دارد استفاده شود. این در حالی است که باید از ابزارهای بدهی برای توسعه کشور و زیرساخت‌ها استفاده کرد نه اینکه برای کسری بودجه دولت از این اوراق استفاده شود.

وی در برابر شائبه ارائه اطلاعات نادرست از سوی ناشران بورسی به سازمان بورس گفت: به تمامی مدیران شرکت‌های بورسی عنوان شده که در صورت بروز تخلف در عملکرد خود به طور حتم باید پاسخگو باشند اما اینکه سیاست‌گذار یا مقام ناظر در برخی رویه‌ها و مقررات تغییراتی ایجاد کرده که باعث تغییر در برخی اطلاعات شده باید در خصوص آنها رایزنی کرد تا هر گونه ناهنجاری و یا تعدیل رویه‌ها حل و فصل شده نه اینکه مدیران مؤاخذه شوند.

رئیس سازمان بورس با تأکید بر ثبات سیاست‌گذاری در کشور گفت: در خصوص عملکرد بانک‌ها هم‌اکنون پیگیری‌هایی مبنی بر افشای عملیات باز ارزی و تعیین و تکلیف این عملیات تا پایان امسال شده است. سازمان بورس با شاخص کاری ندارد و برای افزایش نقدشوندگی و شفافیت معاملاتی همواره تلاش می‌کند.

محمدی با بیان اینکه بازار سرمایه با محدودیت‌های ابزار مالی مواجه است، گفت: در خصوص نمادهای معاملاتی تا حدی که سازمان بورس توانسته اقدام به بازگشایی نمادها کرده و به طور حتم در فرایند توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی بازنگری خواهد شد. باید نحوه چینش معاملات سهام اعم از بلوک و خرد مقررات رعایت شود تا رضایت بازار از متولیان بازار سرمایه کسب شود.

وی از جدا شدن بازار بدهی از بازار سهام و تابلوی جداگانه در TSETMC خبر داد و افزود: باید حجم معاملات و حرکت دقیق معاملات سهام مشخص شود و در این بین هرگونه راهکاری که بتواند به افزایش سودآوری شرکت‌ها کمک کند فکر کرد. باید نرخ کارمزدها در کارگزاری‌ها اصلاح شود اینکه نرخ سپرده‌های بانکی باید کاهش یابد نیازمند تصمیم جمعی و سراسری از سوی همه متولیان کشور و عقلای حوزه پولی و مالی کشور است.

رئیس سازمان بورس با انتقاد از اختلاف بین نرخ سود بانکی تسهیلات با تورم ۹ درصدی کشور گفت: برای بازپرداخت این تسهیلات تولیدکننده آن را از کجا تأمین کند.متأسفانه نرخ سود بانکی هم‌اکنون رقیب بازار سهام شده و در عین حال سودآوری بانک‌ها نیز دچار خسران شده است و حالا آنکه تولیدکننده در وضعیت کنونی دچار بحران می‌باشد.

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=210466

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر