5

سقوط آزاد بهای سکه در بازارهای داخلی

  • کد خبر : 21540
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲

اختلاف قیمت سکه بانکی و بازار باعث می‌شود که صف‌های خرید سکه بانکی خود را به رخ بکشد و متقاضیان خرید سکه بانکی افزایش یابد.

سقوط آزاد بهای سکه در بازارهای داخلی، افزایش تهدیدها برای تحریم نفت صادراتی ایران به اروپا، شکست سیاست بانک مرکزی در تعدیل نرخ دلار، پیش فروش سهام نفت و گاز به مردم، آزیر قرمز در ذخایر زیر زمینی آب، تعییت تکلیف عیدی کارگران، خروج عمان از مشارکت در ساخت یک واحد پتروشیمی و انتشار فهرست جدید ممنوعیت واردات ۲۴۰ قلم کالای لوکس از مهمترین اتفاقات اقتصاد ایران در هفت روز گذشته بوده است.

بر این اساس بازار سکه در هفته جاری به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داد و حباب سکه ها ترکید، به طوریکه هفتم آذر ماه در مدت ۲ ساعت قیمت سکه طرح جدید با ۱۳ هزار تومان کاهش به ۶۱۷ تومان رسید.
هفتم آذر ماه سالجاری قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم ۶۴۰ هزار تومان، طرح جدید ۶۱۷ هزار تومان، نیم سکه ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵۱ هزار تومان و ربع سکه ۷۹ هزار تومان شد.
در ادامه سقوط آزاد قیمت سکه در بازارهای داخلی روز گذشته چهار شنبه ۹ آذر ماه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز چهارشنبه در بازار۶۲۰ هزار تومان، طرح جدید ۵۹۳ هزار تومان، نیم سکه ۲۸۸ هزار تومان، ربع سکه ۱۴۹ هزار تومان و گرمی ۷۷ هزار تومان است.
اگرچه قیمت سکه در بازار متعاقب کاهش نرخ سکه بانکی با افت مواجه شده است اما اختلاف قیمت سکه بانکی و بازار باعث می‌شود که صف‌های خرید سکه بانکی خود را به رخ بکشد و متقاضیان خرید سکه بانکی افزایش یابد.
سایه شوم تحریم بالا سر طلای سیاه ایران
به گزارش مهر، مقامات اتحادیه اروپا در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه ایران فردا پنجشنبه ۱۰ آذر ماه در بروکسل، پیشنهاد فرانسه را برای تحریم نفتی ایران بررسی خواهند کرد.
دولت پاریس هم هفته گذشته در اقدامی یک جانبه اقدام به تحریم واردات نفت از ایران کرد که این تصمیم با واکنش شرکت ملی نفت ایران روبرو شد.
احمد قلعه بانی معاون وزیر نفت در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران هیچگونه نفت خامی به فرانسه صادر نمی کند که مشمول تحریم قرار بگیرد.
رستم قاسمی وزیر نفت هم با تاکید بر اینکه نفت ایران تحریم نشده و مشکلی برای فروش نفت نداریم، گفته است: بیشتر نفت ایران در شرق آسیا به فروش می رسد، ضمن آنکه مشتریان نفت ایران آن قدر زیاد هستند که نفت اضافه برای فروش بیشتر نداریم.
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه بعید می دانم که بازارهای جهانی نفت، ایران را نادیده بگیرند زیرا این مساله برای خود آنها مشکل ساز خواهد بود، اظهار داشت: کشورهای خریدار نفت ایران به نظر نمی رسد بتوانند جایگزین نفت ایران را پیدا کنند.
به گفته وی تا چهار ماه آینده نفت تولیدی کشور پیش فروش شده است و در صورت تحریم نیز با مشکلی روبرو نخواهیم شد.
با این وجود سایه سنگین تحریم بار دیگر بر شریان حیاتی اقتصاد ایران سایه انداخته است و این احتمال وجود دارد که درب بازار قاره سبز بر روی طلای سیاه ایران برای مدتی بسته شود.

آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که سهم فرانسه در این مدت ۴۹ هزار بشکه در روز برآورد می شود.

از سوی دیگر برخی از موسسات اقتصادی اروپا در روزهای اخیر با “احمقانه خواندن” پیشنهاد فرانسه برای تحریم واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، تاکید می کنند: این طرح مشکلی برای ایران در زمینه فروش نفت ایجاد نخواهد کرد.

سهام گاز بخرید تخفیف بگیرید
پس از برنامه ریزی برای پیش فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی، شرکت ملی نفت ایران پیش فروش گاز طبیعی به صنایع، نیروگاه ها و مشترکان خانگی را هم در دستور کار قرار داد.

احمد قلعه بانی درباره جزئیات طرح پیش فروش گاز طبیعی به مردم گفت: در برنامه پنجم توسعه باید در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران در مجموع حدود ۱۵۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه برای تامین منابع مالی مورد نیاز در برنامه پنجم توسعه راهکارهای متنوعی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، پیش فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی و استفاده از منابع فاینانس داخلی و خارجی از مهمترین راهکارهای تامین این حجم از سرمایه در صنعت نفت خواهد بود.

معاون وزیر نفت از پیش فروش گاز به عنوان یکی از راهکارهای جدید تامین منابع مالی طرحهای صنعت نفت و مشارکت بیشتر مردم در طرحهای نفت و گاز کشور یاد کرد و افزود: بر اساس این طرح، گاز تولیدی میادین گازی به طور پیش فروش به مردم عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم با خرید گاز می توانند پس از ۴ تا ۵ سال و با توسعه میادین گازی از سود این گاز بهره مند شوند، اظهار داشت: بر این اساس، یک تخفیفی تعریف خواهد شد تا پس از مدت چهار سال گاز طبیعی با تخفیف به مردم عرضه شود.
قلعه بانی با اشاره به امکان پیش فروش گاز به واحدهای مسکونی، صنایع و نیروگاهها، تاکید کرد: مردم با خرید برگه سهام گاز می‌توانند بعد از مدت چهار سال تخفیف خرید گاز را دریافت کنند.

انتشار فهرست ممنوعیت واردات ۲۴۰ قلم کالای لوکس
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه فهرست ۲۴۰ قلم کالای لوکس ممنوع‌الورود به ایران تهیه شد، گفت: واردات کالاهای لوکس با تغییر در شیوه اختصاص ارز به آنها محدود می‌شود.
حمید صافدل با اشاره به روش‌های محدود کردن واردات کالاهای لوکس و غیرضرور در کشور به مهر گفت: دولت قصد دارد با ترکیبی از سیاست‌های واردات در مقابل صادرات، ارز مورد نیاز برای این گروه از کالاها را تغییر دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از این روش‌ها برای محدود کردن واردات کالاهای لوکس، تغییرات تعرفه‌ای است، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو سیاست تغییرات تعرفه‌ای و تغییر روش اختصاص ارز در مورد کالاهای غیرضرور، روش ورود آن‌ها را تغییر می‌دهد.
وی تصریح کرد: فهرست ۲۴۰ قلم کالای لوکس تهیه و به دستگاههای مختلف اعلام شده است تا با طی مراحل فرآیندهای کارشناسی و اظهارنظر بخش‌های مختلف متوقف شود اما هم اکنون نمی‌توان فهرست آنها را اعلام کرد، چراکه زمانی این فهرست قابلیت اطلاع‌رسانی دارد که ابلاغ نهایی از دولت تائید نهایی را کسب کرده باشد.
صافدل گفت: ممکن است بارها کالایی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران کارشناسی شده باشد و دستگاه متولی ذیربط، نظر اصلاحی در مورد آن، ارایه دهد یا در مراحل ابلاغ نهایی، مورد تائید واقع نشود. بر این اساس تا زمانی که تائید دولت را در رابطه با تغییرات تعرفه‌ای نداشته باشیم، از نظر ما تغییری شکل نگرفته است.
شکست سیاست تعدیل نرخ دلار در گام اول
شورای پول و اعتبار در حالی در آخرین مصوبه خود در هفته گذشته بانک مرکزی را موظف به تعدیل نرخ ارز و تک نرخی کردن ارز دلار کرد که امروز قیمت دلار آزاد بدون توجه به مصوبه شورا به ۱۳۷۵ تومان افزایش یافت.
قیمت دلار شنبه هفته جاری در حالی به قیمت ۱۳۷۵ تومان در بازار آزاد رسید که شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود در روز سه شنبه هفته گذشته، طی مصوبه ای بانک مرکزی را موظف به تک نرخی کردن نرخ ارز( دلار) کرد.
براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی موظف است که برنامه چگونگی حرکت به سمت تک نرخی شدن قیمت ارز دلار را ترسیم کند و همچنین تعدیل نرخ ارز را نیز در دستور کار دارد، اما به نظر می رسد که بازار بدون توجه به مصوبات، اجرای این برنامه ها توسط بانک مرکزی را سخت تر کرده است.
البته سیاست تک نرخی کردن قیمت دلار از چندی پیش توسط بانک مرکزی اجرایی شده است که به عقیده اقتصاد دانان موفقیت آمیز نبوده است. سیاستی که منجر به چند نرخی شدن قیمت دلار شد.
در روزهای اخیر قیمت رسمی دلار اعلام شده با قیمت بازار آزاد تفاوتی ۲۸۵ تومانی دارد، این شرایط در حالی ادامه دارد که بهمنی در هفته گذشته معاون ارزی خود را تغییر داد و سکان آن را به یک خانم سپرد، شاید وی با اینکار قصد داشت که وضعیت دلار در کشور را ساماندهی کند.

آژیر قرمز ذخایر آب زیرزمینی/ آب تهران نیترات ندارد
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام اینکه ۹۰ درصد دشتهای ممنوعه کشور دارای افت ذخیره آب هستند، گفت: وقوع خشکسالی‌های اخیر زنگ خطر را در دشت‌ها به صدا در آورده است.
محمد حاج رسولی ها از آخرین اقدامات صورت گرفته در رابطه با دشتهای ممنوعه سخن گفت و افزود: در کل کشر ۶۰۹ محدوده مطالعاتی داریم که قابل بررسی و مونیتور شدن هستند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در کشور، ۴۳۴ محدوده بررسی می شود و مابقی در حاشیه کویر است و یا قابل اهمیت نیست.
به گفته وی ۹۰ درصد سفره های زیرزمینی کشور دارای افت ذخیره آب هستند و در دشتها سالیانه چند متر افت ذخایر آب اتفاق می افتد. مسائل مطرح شده در مورد دریاچه ارومیه به نحوی است که سالیانه ۲۸ تا ۳۰ سانتی‌متر افت ایجاد می شود و مقایسه افت دشتها با دریاچه ارومیه به وضوح قابل مشاهده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از به صدا درآمدن زنگ خطر در دشتهای ممنوعه به دلیل وقوع خشکسالی های اخیر در کشور خبر داد و بیان داشت: در شرایط فعلی، دشتها تغییر در الگوی مصرف، کشت، برداشتها و همچنین روش آبیاری می‌تواند به جلوگیری از ادامه از دست رفتن ذخایر دشتها کمک کند.
در همین حال مدیرعامل آب منطقه ای تهران از خروج چاه‌های نیتراته از مدار بهره برداری برای آب شرب پایتخت خبر داد و گفت: کیفیت آب شرب از طریق کلرزنی به موقع، سیمانته کردن چاه‌ها، خروج از مدار و مخلوط کردن کنترل می‌شود.
خسرو ارتقایی در این خصوص که مسائلی مطرح شده است، مبنی بر اینکه کلررسانی مناسبی در مورد آب شرب پایتخت انجام نمی شود، گفت: توزیع، تصفیه و کلرزنی آب شرب با شرکت آب و فاضلاب است اما در جلسات کمیته انسجام بخشی تهران که به ریاست آب منطقه ای برگزار می شود، گزارشات خوبی نسبت به این موضوع ارائه شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: گزارشات نشان می دهد که آب شرب تهران از استانداردهای لازم برخوردار است، همچنین در اینکه آب شرب باید به لحاظ میکروبی و سایر عوامل در وضعیت استانداردی باشد و کلر زنی به موقع انجام شود و مخازن در حد استانداردی باشد، باید گفت تمام مسائل آن رعایت می شود.

پرداخت عیدی کارگری تعیین تکلیف شد
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از برگزاری نشست دوم اصلاح قانون کار با حضور مقامات کارگری و کارفرمایی در روز جاری خبر داد و گفت: اجماع برای تثبیت روش پرداخت عیدی پایان سال کارگران و مشمولان قانون کار بین کارگران و کارفرمایان حاصل شد.
اولیاء علی بیگی از برگزاری نشست دوم مقامات کارگری و کارفرمایی در عصر چهارشنبه ۹ آذر ماه برای جمع بندی و نهایی کردن نظرات جامعه کار و تولید پیرامون تدوین لایحه اصلاح قانون کار خبر داد و گفت: نشست ها پس از یک هفته وقفه ادامه خواهد یافت.
این مقام مسئول با تاکید بر حسن نیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اخذ نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی در زمینه اصلاح قانون کار، از همگرایی و همسویی دو گروه کارگری و کارفرمایی در زمینه اصلاح قانون کار خبر داد و افزود: با نظر دولت، به دنبال دستیابی به اجماع برای تدوین لایحه نهایی اصلاح قانون کار و ارسال آن به مجلس هستیم.
وی در این ارتباط که طبق گفته مقامات کارگری و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نظر می رسد پیشنهاد تغییر روش محاسبه و پرداخت عیدی کارگران در قالب اصلاح قانون کار حذف شده است، تاکید کرد: خوشبختانه در نشست قبلی شورای عالی کار که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه برگزار شد این موضوع بررسی شد.
به گفته علی بیگی، تاکید شده است که با اجماع و نظر موافق مقامات کارگری و کارفرمایی، مصوبه سال ۷۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر پرداخت ۲ ماه حقوق به عنوان عیدی پایان سال کارگران مانند سابق تثبیت شود و تغییری در آن ایجاد نشود.
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از برخورداری سایر گروه های اجتماعی از جمله کارمندان از مزایا و شرایط دیگری در طول سال، گفت: در هر حال نتیجه استدلال ها و صحبت های کارگران مورد قبول وزیر قرار گرفت و وی تاکید کرد تلاش می شود تا اصلاح قانون کار در جهت ارتقاء سطح معیشت خانوار کارگری پیش برود.
وی افزود: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته تصمیم گرفته شد که با نظر مساعد کارفرمایان، روش پرداخت عیدی مانند سابق ثابت بماند و در مصوبه سال ۷۰ مجلس تغییری ایجاد نشود. در این بخش اجماع حاصل شده است.
خداحافظی عمان با صنعت پتروشیمی ایران
عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت هفته جاری درباره وضعیت ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز با مشارکت عمان، گفت: طرف عمانی در حال کناره گیری از ساخت این مجتمع پتروشیمیایی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دلیل کناره گیری عمان از ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز را قیمت فروش خوراک عنوان کرد و افزود: تحریمها در این عدم همکاری بین المللی تاثیری نداشته است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس تفاهم نامه مشترک ایران و عمان یک دوره زمانی برای مشارکت دو جانبه تعریف شده بود، تصریح کرد: با بهپایان رسیدن این دوره، دو طرف بر روی نرخ خوراک به توافق نهایی دست نیافته اند.

به گزارش مهر، مرداد ماه سال ۱۳۸۸ همزمان با سفر سلطان‌قابوس پادشاه عمان به تهران، دو کشور ایران و عمان برای ساخت یک واحد تولید اوره و آمونیاک با مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول، یک توافق‌نامه امضا کردند.

هدف از ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز، تولید سالانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن اوره و آمونیاک بود که پیشتر توافق‌نامه ای برای واگذاری ۵۰ درصد سهام این واحد به شرکت نفت عمان امضا شده بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21540

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر