3

بر طبق قانون مطبوعات، توقیف نشریه آخرین مجازات است نه اولین آن.

  • کد خبر : 2156
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۴

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه اخبار منتشره پیرامون توقیف نشریه ۹ دی و مستندات هیئت نظارت بر مطبوعات برای توقیف این نشریه را ملاحظه کرده‌ام، گفت: جهت‌گیری قانون مطبوعات در راستای حفظ تداوم انتشار نشریات است و از نظر این قانون، […]

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه اخبار منتشره پیرامون توقیف نشریه ۹ دی و مستندات هیئت نظارت بر مطبوعات برای توقیف این نشریه را ملاحظه کرده‌ام، گفت: جهت‌گیری قانون مطبوعات در راستای حفظ تداوم انتشار نشریات است و از نظر این قانون، معمولاً توقیف آخرین مجازات است نه اولین آن.

وی افزود: بر اساس مواد قانون مطبوعات، وقتی رسانه‌ای تخلفی می‌کند باید با روش‌های قانونی با او برخورد کرد و معمولاً نیز قانون مطبوعات تلاش دارد که در این راستا انتشار نشریات در صورت تخلف احتمالی با توقیف مواجه نشود.

توکلی ادامه داد: فی‌المثل در ماده ۲۳ همین قانون، مجریان باید درباره توهین و افترا به اشخاص، سیر طولانی را در اعمال قانون طی کنند و توقیف مرحله آخر است. بر طبق این ماده اگر در رسانه به شخصی توهین شود او می‌تواند پاسخ بدهد و اگر نشریه از درج این پاسخ استنکاف کرد، شخص مذکور می‌تواند به دادگاه شکایت کند و دادگستری نیز در مورد درج پاسخ به نشریه اخطار می‌دهد و در صورت استنکاف دوباره، دستور توقف انتشار نشریه که آن هم از ۱۰ روز تجاوز نمی‌کند، صادر خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این مثال را از این بابت بیان کردم تا تصریحی دوباره باشد بر اینکه جهت‌گیری قانون مطبوعات در راستای پرهیز از توقیف نشریات و عدم انتشار آنهاست.

وی در ادامه با بیان اینکه قصد دفاع از تمامی مطالب منتشره در ۹ دی را ندارم و حتی قبلاً در مواردی نیز به آقای رسایی، مدیر مسئول این نشریه برادرانه تذکر داده بودم که برخی از مطالب نشریه عادلانه نبوده است، خاطرنشان کرد: با این وجود معتقدم که تمام این مسائل برای توقیف ۹ دی کافی نبود و این امکان وجود داشت که با تذکر، اخطار و یا مباحثه با مدیر مسئول محترم ماجرا حل شود.

توکلی گفت: باید بپذیریم که وقتی مدیر مسئول نشریه، نماینده مجلس است؛ ما با بستن نشریه در واقع برای او محدودیت سیاسی ایجاد کرده‌ایم، البته من نمی‌خواهم بگویم قانون در مورد نماینده مجلس نباید ایجاد شود ولی به دلیل اینکه حفظ امکان انتشار نظرات نمایندگان مهم است باید احتیاط بیشتری در توقیف در اینگونه موارد انجام داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این تبصره به هیئت نظارت اختیار توقیف یا عدم توقیف نشریات را می‌دهد، تصریح کرد: با عنایت به این تبصره از هیئت محترم نظارت درخواست می‌کنم که از اختیار خود استفاده کرده و ضمن خارج کردن ۹ دی از توقیف، به اخطار به مدیر مسئول بسنده کنند.

توکلی گفت: هیئت محترم نظارت، با این اقدام می‌تواند سبب کمتر لطمه خوردن فضای آزادی در جامعه شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر