1

پروژه های بزرگ قفل شده اند

  • کد خبر : 21743
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰

بر اساس جداول نرخ بیکاری در سه فصل از تابستان ۸۹ تا ۹۰در ۳۱ استان کشور، کهگیلویه و بویراحمد به همراه اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، فارس، گیلان و لرستان درردیف استانهای با نرخ بیکاری بالا قرار دارد.

مهر: در حالی کهگیلویه و بویراحمد در میان استانهای دارای بیشترین نرخ بیکاری در کشور قرار دارد که به گفته نماینده گچساران در مجلس، عدم سرمایه گذاری دولت در این استان عامل بالا بودن نرخ بیکاری است.

بیکاری یکی از مهمترین مشکلات کنونی در کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل کمبود و یا نبود زیرساختهای مختلف اشتغال به یکی از دغدغه های مسئولان بدل شده است.

بر اساس جداول نرخ بیکاری در سه فصل از تابستان ۸۹ تا ۹۰در ۳۱ استان کشور، کهگیلویه و بویراحمد به همراه اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، فارس، گیلان و لرستان درردیف استانهای با نرخ بیکاری بالا قرار دارد.

طبق این جدول، نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال گذشته، ۱۵٫۵، بهار امسال ۱۹٫۲ و تابستان امسال ۱۴درصد اعلام شده و براین اساس نرخ بیکاری در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عدم سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این استان را از اصلی ترین عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در این استان عنوان کرد.

سید قدرت حسینی به خبرنگار مهر گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت تنها می تواند تا ۴۹ درصد سرمایه گذاری کند و ۵۱ درصد دیگر باید از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.

وی بیان کرد: به دلیل عدم توانایی بخش خصوصی در تامین۵۱ درصد سهم خود، دولت نیز طبق قانون نمی تواند سرمایه گذاری کند.

حسینی اظهار داشت: مجلس اخیرا مصوبه ای داشته که دولت تا ۱۰۰درصد نیز می تواند در برخی پروژه ها سرمایه گذاری کند که امیدوارم دولت نگاهی ویژه به کهگیلویه وبویراحمد داشته باشد.

با این حال عدم تحقق مصوبات و پروژه هایی که می توانست موجب اشتغالزایی در استان شود همچون پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی گچساران، کارخانه ماشین سازی گچساران، سد چمشیر، سیمان سپو و …نیز باعث شد همچنان این استان در ردیف استانهای دارای بالاترین نرخ بیکاری بماند.

نماینده گچساران و باشت در این خصوص گفت: هر پروژه ای که به بهره برداری برسد بخشی از مشکلات اشتغال در استان حل می شود اما هم اکنون پروژه های بزرگ این استان قفل شده اند و هیچ پیشرفتی ندارند.

پتروشیمی گچساران پس از ۹سال پیشرفت چشمگیری نداشته است

حسینی افزود: پتروشیمی گچساران پس از ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی آن، پیشرفت چشمگیری نداشته است.

وی عنوان کرد: بانیان این پروژه سرمایه قابل ملاحظه ای از خود ندارند و می خواهند از طریق وامهای دولتی این پروژه را به سرانجام برسانند در حالیکه دولت مشکلات خود را دارد.

حسینی تصریح کرد: بارها گفته ایم که ۴۰ درصد از سهام این پتروشیمی را به مردم واگذار کنید اما مسئولان این پروژه از این کار سرباز می زنند زیرا می دانند این پروژه در صورت بهره برداری سود کلانی خواهد داشت.

ماشین سازی گچساران و سد چمشیر بامشکل مواجه اند

وی افزود: آنها تنها دنبال منافع خود در این پروژه هستند و وضعیت کنونی پتروسیمی گچساران برای آنها مهم نیست.

حسینی همچنین یادآور شد: کارخانه ماشین سازی گچساران نیز پس از افتتاح تعطیل شده و سد چمشیر نیز به دلیل نبود فاینانس با مشکل مواجه است.

وی بیان کرد: این دو پروژه حداقل می توانست بخشی از مشکلات بیکاری در شهر گچساران را کاهش دهد.

۹۰درصد مراجعین به نمایندگان بیکارانند

نماینده گچساران و باشت در مجلس گفت: هم اکنون ۹۰درصد از مراجعان به نمایندگان استان درخواست اشتغال دارند.

حسینی بیان داشت: تعداد بیکاران در این استان کاهش نیافته زیرا همچنان فشار بر نمایندگان استان در خصوص اشتغال بسیار زیاد است.

مشکل بیکاری همچنان بر استان سایه انداخته و با خود برخی آسیبهای اجتماعی نیز به همراه آورده و به گفته کارشناسان امر، بیکاری اصلی ترین عامل رشد نزاع و افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد است.

با وجود این مسئولان استان خبر از ایجاد بیش از ۱۶هزار فرصت شغلی جدید در سال جاری داده اما تاکنون گزارشی از تحقق یا عدم تحقق این وعده اعلام نشده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21743

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر