1

قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که از رانت‌ها استفاده می‌کند

  • کد خبر : 220087
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۰۷

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که از رانت‌ها استفاده می‌کند تا به اقتصاد داخلی کشور ضربه بزنند.

به گزارش افق نیوز، اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های وی برای مقابله با قاچاق کالا اظهار داشت: حتما یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده راه‌اندازی تولید داخلی است که از دو سه جهت آسیب می‌بیند و یکی از آنها قاچاق کالاست.

وی افزود: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که از رانت‌ها استفاده می‌کنند تا به اقتصاد داخلی کشور ضربه بزنند.

جهانگیری گفت:‌ در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت و موقعی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا حدود ۲۵ میلیارد دلار بود که در این ۲-۳ سال خیر و مقطع فعلی به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است که بخشی از آنها کوله‌برها و ته لنجی‌هاست که ما به هیچ وجه مزاحم آنها نمی‌شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما برنامه داریم ۱۰ کالای اصلی که سهم عمده در قاچاق دارند را با آن مقابله کنیم.

در یک مقطع مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت

وی افزود: در یک مقطع از تاریخ کشور مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت به جای حل شدن و قاچاق و فساد افزایش یافت. اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت و سیاست خارجی به سمت تنش و حالا نمایندگان همان تفکر در صحنه مبارزه حضور دارند. با همان شعارها و روش‌ها می‌خواهند با مسائل برخورد کنند.

جهانگیری گفت: مردم باید دقت کنند که چقدر حرف‌های کاندیداها واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده. کاندیداها باید برنامه بدهند و متاسفانه تا این لحظه برنامه‌ای دیده نشده است.

وی گفت: آقای رئیسی یک ماه مانده به انخابات من هنوز تصمیم نگرفتم و می‌خواهم خدمت حضرت رضا باشم و بار دیگر مناظره قبل جزوه‌ای را نشان داد و گفت ۶ ماه روی آن کار شده و ما ندیدیم این برنامه چیست. فقط یکسری شعار دادند تا الان.

کاندیداها از سابقه خود نترسند

وی گفت: کاندیداها از سابقه خود نترسند و سابقه خود را شفاف به مردم ارائه دهند. بگویند در نیروی انتظامی بودند و این کارها مهم انجام دادیم. در قوه قضائیه بودیم و اینگونه با قاچاق و فساد مبارزه کردیم.

جهانگیری تصریح کرد: کسی که بیشترین سابقه حضور در قوه قضائیه را داشته باید پاسخگوی حضور سی و چند ساله خود باشد آقای رئیسی است.

وی ادامه داد: ما در مسئولین قوه قضائیه هیچ کسی به اندازه آقای رئیسی جزو مقامات اول قوه قضائیه نبوده است.

جهانگیری گفت: کی از مهمترین مسائل قوه قضائیه مبارزه با قاچاق و فساد بوده و اگر ضعفی وجود دارد باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق و کالا بوده باید عملکرد خود را توضیح دهد.

جهانگیری در زمان دوم ۴ دقیقه خود گفت: آقای رئیسی با توجه به حضور شما در قوه قضائیه برای اینکه قوه قضائیه باید با فساد، قاچاق و .. مبارزه کند و روز به روز این آمار اضافه شده بود معنایش این است که قوه قضائیه در مسئولیتی که شما داشتید خیلی ضعیف بوده است.

در زمان اصلاحات بحث قاچاق ۲- ۳- میلیارد دلار بود

وی گفت: در زمان اصلاحات بحث قاچاق ۲- ۳- میلیارد دلار بود آقای میرسلیم روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم قاچاق به ۲۵ هزار میلاید رسیده بود. تعجب می‌کنم از کسی که یک دوره کار اجرایی کرده اینطرو حرف بزند. اینکه ۳ سال قاچاق کالا را به نصف تقلیل دادیم یک موفقیت بزرگ است. دولت ایده‌ال شما قاچاق را به ۲۵ هزار میلیارد رساند و بایستی شرمنده باشد کسی که این ارقام را می‌شنوند نه طلبکار.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای قالیباف شما عادت کردید مسائل خلاف را محکم بگویید نه چند میلیارد پاداش که اگر چند صد میلیون بنده پاداش گرفتم یا دادم ثابت شد بنده بقیه حرف‌های شما را قبول می‌کنم.

جهانگیری افزود:ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن در این دوره و همه مطالبی که می‌گوید تهمت و خلاف است. و هیچ جا ثابت نشده است.

وی ادامه داد: آقای قالیباف شما راجع به حخقوق‌های نجومی می‌گویید. فضای مجازی این بحث را باز کرد و دولت با افتخار پای آن ایستاد. و به سازمان محاسبات گفت که پیگیری کنند و به هر میزان است با آن بخرورد شود و تعدادی از مدیران هم برکنار شدند و قوانین و مقررات اصلاح شد که احدی نتواند تخلف کند. ور رئیس مجلس هم اعلام کرد تمام آن مبالغ به خزانه برگشت داده شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌اما آقای قالیباف با املاک مردم چه کردید. طبق گزارشات ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید تخفیف‌های نجومی دادید. آپارتمان ۱۰ میلیاردی را ۲ میلیارد تومان و در چند ساله دادید.

جهانگیری گفت: هر کسی خواست به این موضوع ورودئ کند اجازه ندادید. در ستاد مبارزه با مفاسد که با حضور مسئولین مجلس و قوه قضائیه برگزار کردید دادستان گفت که به ۵۹ مورد تخلف در این خصوص رسیدیم خواستیم تحقیق و تفحص کنند که لابی کردید و جلوی آن را گرفتید. آقای قالیباف چرا جلوی تحخقیق و تفحص مجلس و شورای شهر را گرفتید. چرا کسی که این موضوع را افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی کردید.

من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی نمی‌گویم

وی تاکید کرد: آقایان با روحیه نظامی‌گری می‌خواهند همه مسائل را پیش ببرند بعد می‌گویند وزرا چنان است یک مورد تخلف وزرا را اعلام کنید که با آن برخورد نشده باشد. و آقای قالیباف بیشترین تخلف در بانک‌های حول و حوش شما بود و موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. بانک قوامین امروز چه وضعی دارد. من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی نمی‌گویم البته به نیروی انتظامی و سیاست‌گذاران می‌گویم و گفته‌ام. فرمانده محترم ناجا ۱۰ جلسه داشتیم تا این  مسئله حل و فصل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد. می‌دانید بانک سرمایه را به چه قیمتی واگذار کردید. ملت ایران باید بداند بانک سرمایه که سهام آن متعلق به شهرداری بود به یک مفسد اقتصادی به چه شیوه‌ای واگذار شد. حال شما طرفدار ۹۶ درصدی است و من ۴ درصد؟

جهانگیری گفت: آقای قالیباف وقتی مردم در سال ۹۱ در تحریم گیر کردند و به دنبال دارو بودند شما بستنی ۴۰۰ هزار تومانی را دربرج میلاد برای چه کسی سرو می‌کردید اگر هشدار رهبری نبود شما جلوی آن را می‌گرفتید؟

من این تفکیک‌ها و درصدبندی‌ها را قبول ندارم

وی تصریح کرد: من این تفکیک‌ها و درصدبندی‌ها را قبول ندارم. من با تمام وجود از بخش خصوصی حمایت می‌کنم اما با هیچ کدام سر و سری ندارم.

جهانگیری در پاسخ به میرسلیم گفت: آقای میرسلیم اطلاعاتشان نسبت به مسائل کشور ناقص است و بنده فکر می‌کردم ایشان با توجه به حضورشان در مجمع تشخیص مصحلت نظام اطلاعات بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: راجع به خام‌فروشی این یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. اتفاقاً این مسئولیت را هم با توافق مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور عهده‌دار شدم.

ما در خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم

جهانگیری افزود: من فکر می‌کنم راجع به اقتصاد مقاومتی ما در خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم و جلوگیری را به حد اعلا رساندیم و تقریبا در تمام زمینه‌ها تلاش کردیم تا یک کالا قابل صادرات شود.

کاندیدای دوازدهمین انتخاب ریاست جمهوری گفت: در دو سال گذشته تراز صادرات کالا نسبت به واردات بیشتر است. یعنی برای اولین بار در تاریخ ایران است که صادرات ما نسبت به واردات بدون تکیه به نفت خام بیشتر است. این اولین بار است که این اتفاق در این دولت افتاده است؛ زیرا بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات تشکیل می‌دهم و تصمیم‌گیری کردیم که از صادرات کالا حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: هم قیمت ارز را مناسب نگاه داشتیم و هم بازارهای صادراتی خود را به صورت جدی شناسایی کردیم و هم عوارض برای خام فروشی گذاشتیم.

جهانگیری ادامه داد: صندوق توسعه ملی برای کشورهایی که کالاهای ایران را خرید می‌کنند خط اعتباری گذاشته است و یک بسته حمایتی کامل تهیه کردیم.

اقتصاد ایران بانک‌محور است

جهانگیری در نقد سخنان روحانی اظهار داشت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد و اقتصاد ایران بانک‌محور است.

وی افزود: متاسفانه در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک مثل خزانه دولت با آن برخورد شد منابع بانکی به شدت در برخی مکان‌ها حبس و گرفتار شد و یکی از آنها معوقات بانکی است. یک مجموعه از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند و باعث شد منابع بانکی معوق شود که البته بخشی از این افراد به دلیل اینکه از افراد اقتصادی بودند باید به آنها فرصت داد اما بخشی سودجو بودند که کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل دادیم تا مورد به مورد آنها را پیگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سرمایه نظام بانکی باید افزایش یابد که تصمیم‌گیری شده و طرح تجول نظام بانکی تهیه شده و در دست اقدام است.

جهانگیری گفت: با طرح تحول یباید قادر باشیم نظام بانکی را به مهمترین حمایت کننده سرمایه و تولید تبدیل کنیم. نظام بانکی در سال گذشته در راه‌اندازی تولید سهم مهمی داشت.

وام ازدواج را از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون افزایش دادیم

وی افزود: ما در خصوص وام ازدواج برای اولین بار آن را از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون افزایش دادیم و به یک میلیون نفر ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی پشتوانه جدی در طرح‌های اقتصادی خواهد شد.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طبا اظهار داشت: تولید جهت‌گیری اصلی است و خوشبختانه بخش خصوصی محور اصلی تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است.

وی افزود: باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و به یکی از دوستان که ناراحت می‌شود که چرا به گذشته می‌پردازی می‌گویم این ناراحتی را تحمل کنید. زیرا اعتقاد دارم دولت گذشته امروز در این جلسه نشسته و تمام تیم دولت قبل در این ستادها وجود دارند.

رشد منفی ۷ درصد را دولت قبل برای ملت درست کرد

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: رشد منفی ۷ درصد را دولت قبل برای ملت درست کرد. آقای میرسلیم تعجب می‌کنم که آمار رسمی کشور را قبول ندارید و از خودتان آمار تولید می‌کنید و می‌گویید این اتفاق افتاده است. مگر می‌شود شما بر اساس آمار غیررسمی حرف بزنید.

جهانگیری  تاکید کرد: ملت عزیز ما مشکلات زیاد را حل کردیم و ثبات را به اقتصاد ایران برگرداندیم. یادتان هست که لحظه‌ای نرخ ارز و کالا عوض می‌شد و سرمایه‌گذار مگر می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری فکر کند.

وی گفت‌: ما منابع را به سمت تولید بردیم و فضایی درست کردیم که درعرصه بین‌الملل بشود کار کرد. آقای رئیسی می‌گوید مگر می‌شود سرمایه خارجی جذب کرد. بله در سال ۹۵ ده میلیارد سرمایه خارجی در وزارت دارایی ثثبت شد و ۳ میلیارد آن آمد روی زمین و جذب شد. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم و ماشین اقتصاد کشور راه افتاده البته سرعت آن پایین است و باید بیشتر شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای قالیباف من با همه مطالبی که به شما گفتیم یک جا هم نگفتیم شما دروغ گفتید بلکه گفتم شما خلاف می‌گویید و گزارش‌هایی که به شما می‌دهند خلاف است.

بنده در زندگی هیچ رانتی نگرفته‌ام

جهانگیری گفت:‌ بنده در زندگی هیچ رانتی نگرفته‌ام و اگر روزی زمین گرفتم که همان خانه‌ام است به قیمت روز بوده است.

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی اظهار داشت: متاسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت گذشته افتاد این بود که سفره مردم کوچک شد.و طبق آمار رسمی سفره روستائیان ۳۵ درصد و سفره شهری‌ها ۲۵ درصد کوچک شده است. این نتیجه سیاست‌ها و تصمیمات غلط بود.

وی افزود: همانطور که گفته شد ۴۵ هزار تومان در جیب مردم گذاشتیم و ۲۰۰ هزار تومان برداشتیم. حالا آقایان آمده‌اند از این فقر مردم استفاده ناصحیح می‌کنند. آقایان محترم عزت مردم ایران را حفظ کنید. سرزده به خانه فقرا نروید و عکس و فیلم نگیرید و به عنوان تبلیغات نشان ندهید. عزت ملت ایران را حفظ کنید. ما می‌گوییم معیشت و توانمندی ملت ایران باید با عزت ملت حفظ شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی اگر ۱۵۰ هزار تومان بدهید برخلاف هدفی که می‌گویید عمل خواهد شد. ملت! ۱۵۰ هزار تومان به شما می‌دهند و سه راه برای جبران آن دارید. یا دوباره حامل‌های انرژی را گران می‌کنند و بنزین را ۸ هزار و گازوئیل را ۳ هزار می‌کنند یا باید بگویند هزینه‌های دولت مثل حقوق معلم، پرستار و بودجه دفاعی را نمی‌دهند و یا باید بگویند می‌رویم و از بانک مرکزی پول برمی‌داریم که باز هم تورم ایجاد می‌شود.

جهانگیری گفت: هر روشی که بروند و ۱۵۰ بدهند یک میلیون تومان هم به جیب دولت می‌گذارند و اقتصاد کشور را نابود می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما راهکارهای عاقلانه پیشنهاد کردیم تا نیاز نیازمندان برطرف شود و از اول امسال طوری عمل کردیم که هیچ ایرانی نخواهد بود که برای تامین نیازهای خود مشکل داشته باشد.

اگر کیک اقتصادی کشور را بزرگ کنیم همه مردم سهم بیشتری می‌برند

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف اظهار داشت: رشد اقتصادی یکی از مهمترین هدف‌هاست اگر کیک اقتصادی کشور را بزرگ کنیم همه مردم سهم بیشتری می‌برند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های تاثیرگذار بر رشد اقتصادی سیاست خارجی است. کاندیدای موجود آیا واقعا در دیپلماسی وارد هستند؟ آیا مذاکره خارجی کرده‌اند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند یا فقط دنبال تنش‌زایی هستند؟ آیا افرادی که اطراف شما هستند قادرند سرمایه خارجی جذب کنند؟

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌در قانون برنامه پیش‌بینی شده ۷۷۰ هزار میلیارد تومان برای رشد ۸ درصد نیاز است و ۶۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی باید جذب شود. آقای قالیباف با افرادی که در سیاست خارجی دارید می‌توانید ۶۵ هزار میلیارد دلار جذب کنید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید و بخش خصوصی را در کارهای تهران کم وارد کردید. و عمدتا کارها را به نهادهای نظامی دادید.

جهانگیری گفت: رشد ۸ درصدی فقط با این روش امکان پذیر است که مردم میدان‌دار شوند. آقای میرسلیم اینقدر نفرمایید که ما اصل ۴۴ را رعایت نکردیم. این بی‌انصافی است. من در شما انصاف سراغ داشتم. آیا ما چیزی را به خصولتی واگذار کردیم ما که هر چه واگذار کردیم به بخش خصوصی بود و این موضوع در دولت کاملا رعایت شد. رفقای شما در دولت گذشته اصل ۴۴ را رعایت نکردند و ما هم گزارش دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به میرسلیم گفت: همین شرکتی که شما مطرح کردید چرا نگفتید کجا واگذار شد؟  ما می‌خواستیم از دست آنها پس بگیریم اما نشد. قانون آن را به یک نهاد قدرتمند واگذار کرده بود و ما نتوانستیم پس بگیریم.

به سوابق کاندیداها نگاه و بعد انتخاب کنید

جهانگیری در زمان جمع‌بندی پایانی مناظره خود اظهار داشت: ملت ایران حتما در انتخابات شرکت کنید و به سوابق کاندیداها نگاه و بعد انتخاب کنید. آیا کسانی که تحریم را فرصت می‌دانند بهترند یا دیگران.

وی افزود:‌ ملت ایران شرایط کشور شرایط دشواری است ما از تحریم‌ها عبور کردیم منطقه ما منطقه حساسی است و باید جنگ را از منطقه دور کنیم. اوضاعی که در منطقه وجود دارد نگران کننده است. جنگ‌طلب‌ها در جای جای دنیا سر کار آمدند. باید مواظب ایران باشیم و از ایران حراست کنیم. نباید بگذاریم سفره مردم دوباره کوچک شود. ما با برنامه‌هایی که تهیه کردیم می‌توانیم مسائل کشور را حل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ همه و همه باید به صحنه بیایند و بدانند یک لحظه رای می‌دهید و آینده ایران را رقم می‌زنید.

جهانگیری تصریح کرد: من خودم را ملتزم می‌دانم که به این سخن امیرالمومین عمل کنم که فرمود:‌ سوگند یاد می‌کنم هیچ کاری فرمان ندادم مگر آنکه پیش از آن خودم را به کار بستم. ما خاک پای امیرالمومنین هم نیستیم ولی در این مسیر حرکت می‌کنیم. ما زمان سعی و خطا نداریم و باید تصمیم بگیریم.

وی تاکید کرد: آقای قالیباف شما ۱۲ سال است شهردار تهران هستید و سومین بار است کاندیدا می‌شوید. فکر می‌کنید مردم تهران امروز نسبت به ۱۲ سال قبل از ترافیک، محیط زیست و وضعیت گداها در تهران راضی‌تر هستند که اگر راضی بودند در انتخابات ۹۲ شما فقط ۷۰۰ هزار رای نمی‌آوردید در حالی که نفر آخر لیست نمایندگان تهران یک میلیون و خرده‌ای رای آورد. آقای قالیباف یک مقدار به خود بیایید.

سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران ما برنامه‌های وسیع برای توسعه کشور پیش‌بینی کردیم و سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد. اطمینان می‌دهم ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران در کارخانه‌ها سهامدار می‌شوند و سه سال روی این طرح کار شده است که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم لذت کارخانه‌دار بودن را بچشند.

جهانگیری ادامه داد: از شهریور ۹۶ هر فرد تحت پوشش کمیته امداد مالک ۱۰ میلیون تومان در کارخانه‌های خوب کشور خواهد بود . بقیه جمعیت ۵ میلیون نفر نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سهام در بهترین کارخانه‌ها را خواهند داشت و در سود کارخانه‌ها سهیم می‌شوند.

وی در پایان اظهار داشت: در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم که در سال ۹۶ نهصد و ۵۰ هزار شغل مطمئن ایجاد کنیم و برای روستاها،عشایر و مناطق محروم از مجلس درخواست یک و نیم میلیون دلار کردیم و رئیس مجلس قول داد همین روزها تصویب شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=220087

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر