4

دستاورهای نفتی دولت یازدهم کم‌نظیر بوده است/ تاکید بر ادامه جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

  • کد خبر : 225881
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

مصطفایی با بیان اینکه دستاوردهای دولت یازدهم در صنعت نفت کم‌نظیر بوده است، گفت: برای ادامه و تثبیت این رشد نیاز است تا همچنان به جذب سرما‌یه‌گزاری خارجی در این حوزه بپردازیم.

بابک مصطفایی کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت و گو با افق انرژی با اشاره به اینکه خدمات نفتی دولت یازدهم در تاریخ بعد از انقلاب کم‌نظیر بوده است، اظهار داشت: افزایش صادرات نفت از ۱.۱ میلیون بشکه به ۲.۵ میلیون بشکه در روز و پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات پس از ۸۰ سال از خدمات و فعالیت‌هایی است که نمی‌توان با سادگی از آن گذشت چرا که دولت یازدهم ویرانه‌ای از صنعت نفت را از دولت گذشته دریافت کرد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی افزود: فقط در سال ۹۵ حدود ۱۴٫۳ میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی ایران به دیگر کشورها صادر شد که نشاندهنده سهم ۳۲٫۶ درصدی پتروشیمی از مجموع صادرات است. این در حالی است که در سال پیش از آن، سهم پتروشیمی از صادرات ایران حدود ۳۰ درصد و ارزش صادرات این بخش نیز یک میلیارد دلار کمتر بود.

وی با بیان اینکه واردات نفت خام ایران از سوی ۴ خریدار اصلی در آسیا در پایان سال ۱۳۹۵ در مقایسه با یک سال پیش از آن حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است، یادآور شد: چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی چهار خریدار اصلی نفت ایران در آسیا هستند که در پایان سال ۱۳۹۵ روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری کردند. این میزان خرید بیشترین رقم خرید کشورهای آسیایی از ایران از سال۲۰۱۰ تاکنون است.

مصطفایی با بیان اینکه در صنعت حفاری نیز دولت دستاورهای بزرگی داشته است، تصریح کرد: در دولت یازدهم ۹ هزار و ۶۴۷ مورد خدمات فنی حفاری شامل حفاری با هوا، حفاری فرو تعادلی، لوله گذاری چاه و آزمایش بهره دهی چاه‌ها انجام شده است که با احتساب خدمات فنی و تخصصی ارائه شده در چهار سال گذشته، ۳۴ هزار و ۸۰۵ مورد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه حفاری، تکمیل و تحویل ۲۲ حلقه چاه گازی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، ۱۳ حلقه چاه نفتی میدان مشترک یاران جنوبی در دولت یازدهم انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته با استفاده از ناوگان عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران همچنین ۱۵ حلقه چاه فاز ۱۲ پارس جنوبی تعمیر و تحویل شده است.

بابک مصطفایی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، تاکید کرد: باید جذب سرمایه‌های خارجی و انتقال و بومی‌سازی دانش فنی با قدرت بیشتری پیگیری شود و با توجه به اینکه در دولت های نهم و دهم بخش نیروی انسانی با معضل بزرگی روبرو شده بود و برنامه‌ریزی مناسبی در این بخش صورت نگرفت، حجم عظیم خصوصی‌سازی‌های بی‌قاعده در دولت دهم نیز بر این مشکلات افزود.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به انعقاد قرارداد و سرمایه‌گزاری شرکت توتال در ایران، گفت: این قرارداد بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی یک شرکت بین‌المللی انرژی اروپایی از زمان رفع تحریم‌ها و زمینه‌ساز اعتماد سرمایه‌گذاران دیگر برای ورود به کشور است بنابراین سرمایه‌گذاری خارجی این‌چنینی در حوزه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران، زمینه‌ساز ورود و جذب سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف اقتصادی خواهد بود

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=225881

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر