2

مقام آمریکایی: ترامپ بعد از تأیید پایبندی ایران به برجام هم می‌تواند از آن خارج شود

  • کد خبر : 226453
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵

یک مقام آمریکایی روز جمعه گفته که اقدام احتمالی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده برای تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به معنی این نیست که او بعداً از این توافق خارج نخواهد شد.

 

خبرگزاری فارس: مقام آمریکایی: ترامپ بعد از تأیید پایبندی ایران به برجام هم می‌تواند از آن خارج شود

به گزارش افق نیوز، یک مقام آمریکایی روز جمعه گفته که اقدام احتمالی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده برای تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به معنی این نیست که او بعداً از این توافق خارج نخواهد شد.

مقام آمریکایی که با «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «او (ترامپ) این توافق را دوست ندارد، فکر می‌کند که این توافق، به منزله یک ضعف عمده امنیت ملی برای آمریکا بوده است.»

زمان و نحوه خروج از برجام، مسئله اصلی

وی همچنین اضافه کرد که مسئله درباره خروج از «برجام» این است که آمریکا «چه زمان و به چه نحوی» از آن خارج خواهد شد.

روز گذشته (پنجشنبه) منابع آگاه مدعی شدند دولت «دونالد ترامپ» قصد دارد در گزارش جدید خود به کنگره بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ (برجام) را تأیید کند.

پایگاه خبری «ویکلی‌استاندارد» اولین رسانه‌ای بود که گزارش داد دولت ترامپ قصد دارد در روزهای آینده، قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل روز دوشنبه تصمیم خود برای اعلام پایبندی ایران به «برجام» را به اطلاع کنگره برساند.

مقام‌های آمریکایی روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» خبر «ویکلی‌استاندارد» را تأیید کردند، اما تأکید کردند که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و در هر لحظه ممکن است نظرش را عوض کند.

یک مقام آمریکایی به «سی‌ان‌ان» گفت که برنامه ترامپ برای تأیید پایبندی ایران، بیش از آنکه ناشی از میل وی باشد، به دلیل الزاماتی است که او را به انجام این کار موظف می‌کنند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا طبق قانون موظف است هر ۹۰ روز یکبار پایبندی ایران به متن توافق هسته‌ای با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را به کنگره آمریکا گزارش کند.

تیلرسون در اولین گزارش خود در ماه آوریل تأیید کرد که ایران به متن توافق هسته‌ای پایبند مانده است. وی علی‌رغم این، ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و گفت که این کشور، اصلی‌ترین حامی تروریسم است.

برجام در صف‌بندی‌های کاخ سفید 

گزارش‌های رسانه‌های آمریکا در ماه‌های گذشته حاکی است موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) یکی از محورهای اختلاف میان وزارت خارجه آمریکا و ترامپ است.

«تیلرسون» و «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا خواستار پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هستند، در حالی که «استیو بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید از خروج آمریکا از آن حمایت می‌کند.

«هربرت رابرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند اما در ماه‌های گذشته تلاش کرده به جای سوق دادن ترامپ به یک سو یا سوی دیگر، به عنوان میانجی و عامل تسهیل‌کننده میان گروه‌های در حال مجادله بر سر آن عمل کند.

«مایک پامپئو»، رئیس سیا که در زمان حضور در مجلس سنا بارها خواستار پاره کردن برجام شده بود، در حال حاضر به این توافق به دید شک می‌نگرد.

چهار نماینده جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به «رکس تیلرسون»  روز سه‌شنبه از وی خواستند پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند.

نگرانی اروپایی‌های از روند بررسی آمریکا درباره برجام

دولت ترامپ، همزمان با اعلام پایبندی ایران به متن برجام در ماه آوریل، اعلام کرد که به چندین نهاد آمریکایی دستور انجام بررسی‌های لازم درباره لزوم پایندی آمریکا به برجام را صادر کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به تازگی گزارش داد که خودداری دولت ترامپ از اعلام ضرب‌الاجلی برای پایان این بررسی به طرف‌های برجام، دیپلمات‌های اروپایی را نگران کرده است.

آنها به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند از این بابت نگرانند که دولت ترامپ بخواهد با طولانی کردن این وضعیت بلاتکلیفی، شرکت‌های اروپایی که همین حالا هم از انجام مبادلات با ایران اکراه دارند را از ورود به ایران منع کنند.

تکمیل بررسی برجام تا پایان تابستان

منابع مورد استناد «ویکلی استاندارد» روز پنجشنبه گفتند که این فرایند بررسی که هدایت آن را اعضای ارشد «شورای امنیت ملی» در دست دارند تا پایان تابستان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

رسانه ‌آمریکایی تصریح کرده که مجادله اصلی بر سر توافق هسته‌ای با ایران در بازه زمانی بعد از تکمیل بررسی یاده شده و موعد گزارش بعدی دولت ترامپ به کنگره در اواسط ماه اکتبر، اتفاق خواهد افتاد.

به نوشته «ویکلی‌استاندارد»، مخالفان برجام تصمیم فعلی رئیس‌جمهور آمریکا برای تأیید مجدد پایبندی ایران به برجام را تصمیمی موقت می‌دانند که با هدف خرید زمان تا اعلام نهایی سیاست واشنگتن در قبال این توافق در اواسط ماه اکتبر انجام می‌شود.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=226453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر