1

سراسر زندگی اباعبدالله الحسین و لحظه لحظه عاشورا برای تاریخ و بشریت درس آموز است

  • کد خبر : 233751
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

رئیس شورای شهر تهران گفت: اعضای این شورا همگام با رهبرمعظم انقلاب و ملت ایران،امیدواریم فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی و دفاع مقدس به‌عنوان منشا تعلیم و تربیت، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

محسن هاشمی در هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران ،ری و تجریش بمناسبت هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی وعزاداری سالار شهیدان اظهار داشت: همزمانی آغاز سال تحصیلی وایام عزاداری سالار شهیدان، که مصادف با هفته دفاع مقدس نیز است، را گرامی می داریم.

وی افزود: یکی از سنت های حسنه آغاز سال تحصیلی ، تکریم معلمان است که بعنوان تاثیرگذارترین اقشار در آینده جامعه باید مورد توجه قرار گیرند وشاید به همین مناسبت شایسته باشد از بزرگترین معلمان تاریخ بشریت اباعبدالله الحسین علیه السلام یاد کنیم.

هاشمی گفت: در ادبیات ما از امام حسین(ع) عمدتا به عنوان معلم شهادت یاد شده است و شاید این جفا و نادیده انگاشتن سایر ابعاد وجودی این اسطوره بی بدیل تاریخ باشد، حسین(ع)، تنها معلم شهادت نیست، بلکه معلم زندگی است، معلم اخلاق ، معلم مدارا، معلم تدبیر و معلم هدایت است.

رئیس شورای شهر تهران ،ری و تجریش ادامه داد: عاشورا اگرچه نقطه عطف و آخرین روززندگانی حضرت است، امام همه زندگی امام حسین (ع) بویژه بخش پایانی و تاثیرگذار آن در عاشورا خلاصه نمی شود و حتی روزعاشورا نیز تنها در شمشیر و جنگ و گریستن منحصر نیست.

وی تصریح کرد: سراسر زندگی اباعبدالله الحسین و لحظه لحظه عاشورا برای تاریخ و بشریت درس آموز است، امامی که از ماهها قبل تا صبح عاشورا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ وخونریزی بکار گرفت و از موطن خود مدینه النبی به همین خاطر هجرت کرد و حج خود را نیمه تمام گذاشت و از کعبه حرم امن الهی را به همین خاطر خارج شد.

هاشمی تصریح کرد: در تمامی مکاتبات و خطبه های حضرت ، حتی در روزعاشورا و لحظاتی قبل از شهادت، تمایل حضرت برای جلوگیری از خونریزی بیشتر دیده می شود و حتی در آستانه شهادت نیز قصد هدایت قاتلان خود را دارد و با وعده شفاعت از آنان می خواهد که از لشگر باطل جدا شوند.

وی گفت:‌ در تاریخ ، نشانه ای از جنگ طلبی، ماجراجویی، خشونت و حتی سخنی زشت وآزار دهنده از سالار شهیدان نیست و این اخلاق نیکو، مدارا و سعه صدرحسینی است که موجب می شود برخلاف تصور برخی، در شب عاشورا به رغم اجازه حضرت هیچ یک از یاران حسین (ع) او را تنها نمی گذارند اما حر و نزدیکانش در صبح عاشورا از لشگر کوفه به سپاه حسین (ع) می پیوندند.

رئیس شورای شهر تهران ،ری و تجریش افزود: درس های عاشورا فراوان است و هشت سال، دفاع مقدس ملت ایران، آیینه ای برای انعکاس حماسه حسینی است، ملت ایران نیز از جنگ وجنگ طلبی متنفر و مبرایند اما زمانی که مورد حمله ناجوانمردانه دشمن قرار گرفتند ، با تمام توان در پی دفاع بودند و آیت الله هاشمی رفسنجانی که فرماندهی جنگ از سوی امام خمینی (ره) ، به ایشان تفویض شده بود از ابتدای مسئولیت، در پی آن بودند که با بدست آوردن یک پیروزی بزرگ زمینه پایان جنگ را فراهم آوردند و این مسیر با دو عملیات پیروزمندانه والفجر هشت و کربلای پنج که به تصویب قطعنامه ۵۹۸ در سازمان ملل در سال ۱۳۶۶ منجر شد زمینه آتش بسی که حقوق اساسی و تمامیت ارضی کشور را تامین کند فراهم کرد و جنگ با پیروزی و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران که مهمترین آن حفظ تمامیت ارضی وتعیین متجاوز بود به پایان رسید و برای نخستین بار طی قرنهای اخیر ، ایران بدون از دست دادن وجبی از خاکش ، جنگ بزرگی را که در مقابل دو ابرقدرت شرق وغرب بود به پایان رساند.

وی ادامه داد: اما تفکر انقلابی واعتدالی رهبران کشور، که برگرفته از معارف اسلامی و سیره اهل بیت (ع) است تنها در جبهه های جنگ خلاصه نمی شد، در اوج دفاع آیت الله هاشمی رفسنجانی متروی تهران را پس از توقفی چندساله فعال کرد که امروز آثار آن بخوبی برای شهروندان ایرانی ملموس است، در جریان بمباران های ناجوانمردانه شهرها بخصوص تهران، موج ساختن پناهگاه را ایجاد کردند که امنیت شهروندان حفظ شود، برخی نیروهای تندرو در آنزمان با احداث مترو وساخت پناهگاه مخالف بودند و آن را غیرانقلابی می دانستند اما در نگاه رهبران انقلاب، جبهه وپشت جبهه، امنیت ورفاه عمومی، ایستادگی براصول همراه با تدبیر دیده می شود و یکسویه نگریستن افراط یا تفریط است.

هاشمی ادامه داد: اعضای شورای شهر تهران، همگام با رهبرمعظم انقلاب اسلامی و آحاد ملت ایران، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سالار شهیدان و هفته دفاع مقدس امیدواریم که فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی و دفاع مقدس بعنوان منبع ومنشا تعلیم و تربیت ، بیش از پیش مورد توجه فرهنگیان قرار گرفته تا نسل آینده با آگاهی و ثبات در این مسیر باقی بماند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=233751

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر