2

سه دیدگاه تدریجی، فصلی و مشروط برای آینده دلار/ واکنش دلار به همه‌پرسی کردستان چگونه بود؟

  • کد خبر : 234173
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲

بخشی از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، بسته شدن فضای ارتباطی در کردستان می‌تواند منجر به افزایش قاچاق ارز از بازار داخلی شود. به گفته آنها، در گذشته که فضای بازار نیز عادی بود، تقاضای ارزی از مناطق مرزی کردنشین وجود داشت و با بسته شدن فضاهای رسمی این تقاضا می‌تواند بیشتر شود. با وجود آنکه عده‌ای از فعالان بازگشت دلار را ناشی از تنش‌های احتمالی پس از برگزاری همه‌پرسی کردستان دانستند، گروه دیگری از معامله‌گران بازار این موضوع را در نوسانات قیمت موثر ندانستند.

بخشی از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، بسته شدن فضای ارتباطی در کردستان می‌تواند منجر به افزایش قاچاق ارز از بازار داخلی شود. به گفته آنها، در گذشته که فضای بازار نیز عادی بود، تقاضای ارزی از مناطق مرزی کردنشین وجود داشت و با بسته شدن فضاهای رسمی این تقاضا می‌تواند بیشتر شود. با وجود آنکه عده‌ای از فعالان بازگشت دلار را ناشی از تنش‌های احتمالی پس از برگزاری همه‌پرسی کردستان دانستند، گروه دیگری از معامله‌گران بازار این موضوع را در نوسانات قیمت موثر ندانستند.

دلار آمریکا در حالی اولین هفته از نیم سال دوم را آغاز کرد که انتظار می رفت روند کاهشی هفته پایانی تابستان را ادامه دهد. روندی که در پایان شهریورماه ۹۶ نشان دهنده افت دلار آمریکا در کانال ۳۸۰۰ تومان بود. بر این اساس هر دلار آمریکا پس از ۵ هفته صعودی، در هفته پایانی تابستان، با افت ۴/ ۰ درصدی به نرخ ۳۸۹۸ تومان معامله شد. دلار در شهریور رشد ۸/ ۱ درصدی، در سه ماهه تابستان افزایش ۳/ ۴ درصدی و بازدهی ۸/ ۳ درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد. با وجود مقاومت سطح ۳۹۰۰ تومانی، رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش نرخ درهم و رشد تقاضا از سوی مناطق مرزی در کنار افزایش تقاضای ارز مسافرتی مقاومت سطح مزبور را در میانه شهریور شکست. همچنین هر یورو در آخرین روز کاری تابستان، با افزایش قیمت ۱۸۱ ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش ۴۶ هزار و ۷۷۴ ریال رسید. هر درهم امارات نیز در بازار آزاد پایان هفته شهریورماه، ۱۰ هزار و ۶۵۳ ریال قیمت گذاری شده بود.
رشد اندک دلار در کنار افت یورو در ابتدای پاییز
 در پایاین معاملات بازار آزاد روز شنبه اول مهرماه ۹۶، هر دلار آمریکا با رشد ۱۴ ریال نسبت به پایان هفته گذشته به طور میانگین به قیمت ۳۸ هزار و ۹۷۵ ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت ۱۶۰ ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش ۴۶ هزار و ۶۱۴ ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، ۱۰ هزار و ۶۶۳ ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه گذشته، ۱۰ ریال گران تر فروخته شد. همچنین در این روز در بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با ۳۵ ریال افزایش ۳۳,۶۰۵ ریال، هر پوند انگلیس با رشد ۶۴ ریالی ۴۵,۳۵۶ریال و هر یورو با ۲۵۷ ریال افزایش ۴۰,۱۵۶ ریال قیمت گذاری شد.
گزارش هفتگی؛

نوسان جزئی دلار در دومین روز هفته
در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با افت ۲ ریال نسبت به ابتدای هفته، به طور میانگین به قیمت ۳۸ هزار و ۹۷۳ ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت ۱۰۷ ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش ۴۶ هزار و ۵۰۷ ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، ۴ ریال رشد داشت و ۱۰ هزار و ۶۶۷ ریال قیمت گذاری شد. به گفته فعالان، روز گذشته عامل افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت و بیشتر معامله‌گران در فاز احتیاطی قرار داشتند. با وجود این، تعدادی از معامله‌گران ارزی باور داشتند، قیمت در روزهای آینده در جهت افزایشی قرار خواهد گرفت. به گفته بازیگران باتجربه بازار، وجود چنین تصوری موجب شده است که میزان فعالیت خالی‌فروشان ارزی در بازار پایین بیاید. معامله‌گران خالی‌فروش که از تحقق انتظارات کاهشی کسب سود می‌کنند، روز یکشنبه کمتر اقدام به فروش ارز کردند. به گفته یکی از معامله‌گران، قیمت دلار در روزهای گذشته نوسان افزایشی یا کاهشی چندانی را تجربه نکرده است. این موضوع عامل دیگری بود که موجب می‌شد خالی‌فروش‌ها در بازار فعالیت چندانی نکنند؛ چراکه سود از نوسانات تک تومانی به اندازه‌ای نبود که آنها را ترغیب به ریسک‌پذیری کند. این موضوع زمانی برجسته می‌شود که انتظار ضرر از خالی‌فروشی نیز به‌دلیل تقویت انتظارات افزایشی در بازار بالا باشد. البته روز یکشنبه، معامله‌گران افزایشی مانند معامله‌گران کاهشی قدرت چندانی در بازار نداشتند. به گفته یکی از فعالان، یکی از نشانه‌های کم‌توانی نیروهای افزایشی، عدم واکنش بازار به جوسازی گسترده برخی نوسان‌گیران پیرامون برخی شایعات بود با واکنشی از سایر معامله‌گران بازار مواجه نشد. این در حالی است که اخباری که شکل هیجانی برای بازار دارند، معمولا قیمت‌ها را هر چند کوتاه دچار نوسان می‌کنند.
سومین روز هفته؛ تقلای دلار در مرز روانی ۳۹۰۰ تومان
در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد ۱۴ ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت ۳۸ هزار و ۹۸۷ ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت ۱۲ ریال هرماه بود و در پایان روز به رقم فروش ۴۶ هزار و ۴۹۵ ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز هفته، ۱۰ هزار و ۶۶۹ ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، ۲ ریل رشد داشت. به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه، دیدگاه‌های متفاوتی در بازار در مورد عرضه بازیگران بازارساز وجود داشت. عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند بازگشت دلار به کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومان ناشی از کاهش عرضه بازارساز بوده است. این در حالی است که عده دیگری قائل به این اتفاق نبودند و اعتقاد داشتند عرضه ارز با روزهای گذشته تفاوت چندانی نداشته است. به گفته این دسته، در نوع قیمت‌گذاری نیز تفاوت خاصی در رفتار سیاست‌گذار مشاهده نشد و قیمت دلار صرافی‌های بانکی مانند روزهای اخیر در حجم عمده زیر مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. فعالان ارزی که افزایش دلار را ناشی از کاهش عرضه نمی‌دانستند، اعتقاد داشتند که میزان تقاضا در سومین روز مهرماه افزایش پیدا کرده است. بخشی از آنها بیشتر بر ورود زودتر از موعد تقاضاهای هفته آینده به بازار اشاره داشتند. رشد قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که در ابتدای روز معاملات خود را با کاهش قیمت آغاز کرده بود، ولی از حدود ساعت ۱۱ و نیم ظهر میزان تقاضا بالاتر رفت و به تبع آن قیمت نیز رشد کرد.
گزارش هفتگی؛

بازگشت دلار به کانال ۳۹۰۰ تومان با ۱۰۰ ریال افزایش
در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد ۱۰۰ ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت ۳۹ هزار و ۸۷ ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت ۴۱ ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش ۴۶ هزار و ۴۵۴ ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، ۱۰ هزار و ۶۸۲ ریال قیمت گاری شد که نسبت به روز دوشنبه، ۱۳ ریال گران تر فروخته شد.
کاهش قیمت دلار آمریکا و یورو در پنجمین روز پاییز
در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت ۱۳ ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت ۳۹ هزار و ۷۴ ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش ۱۹ ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش ۴۶ هزار و ۴۳۵ ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، ۱۰ هزار و ۷۰۱ ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، ۱۹ ریال گران تر فروخته شد. همچنین در این روز در بانک مرکزی، هر دلار آمریکا امروز با ۵۸ ریال رشد، ۳۳,۷۵۷ ریال، هر پوند انگلیس با افت ۸۲ ریالی ۴۵,۳۵۱ریال و هر یورو با ۱۷۴ ریال کاهش ۳۹,۷۸۳ ریال ارزشگذاری شد.
رشد پایان هفته دلار در کنار افت ادامه دار یورو
در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد ۵۴ ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت ۳۹ هزار و ۱۲۸ ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت ۷۸ ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش ۴۵ هزار و ۳۵۷ ریال بسنده کرد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، ۱۰ هزار و ۷۲۲ ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۲۱ ریال گران تر فروخته شد. شماری از بازیگران ارزی، ورود تقاضای ابتدای هفته آینده به انتهای این هفته را عاملی دانستند که به افزایش حجم تقاضا کمک کرد. همچنین در آخرین روز کاری هفته گذشته، در بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با ۴۸ ریال رشد، ۳۳,۸۰۵ ریال، هر پوند انگلیس با افت ۱۲۰ ریالی ۴۵,۲۳۱ریال و هر یورو با ۱۱۷ ریال کاهش ۳۹,۶۶ ریال ارزشگذاری شد.
گزارش هفتگی؛

واکنش دلار آمریکا به همه‌پرسی کردستان چگونه بود؟
بخشی از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، بسته شدن فضای ارتباطی در کردستان می‌تواند منجر به افزایش قاچاق ارز از بازار داخلی شود. به گفته آنها، در گذشته که فضای بازار نیز عادی بود، تقاضای ارزی از مناطق مرزی کردنشین وجود داشت و با بسته شدن فضاهای رسمی این تقاضا می‌تواند بیشتر شود. با وجود آنکه عده‌ای از فعالان بازگشت دلار را ناشی از تنش‌های احتمالی پس از برگزاری همه‌پرسی کردستان دانستند، گروه دیگری از معامله‌گران بازار این موضوع را در نوسانات قیمت موثر ندانستند. این دسته اعتقاد داشتند، اگر بازار نسبت به موضوعی احساس تنش کند، با شدت بیشتری قیمت‌ها نوسان را تجربه می‌کنند، این در حالی بود که روز دوشنبه وضعیت به‌گونه‌ای بود که تغییرات قیمتی تفاوت چندانی با روزهای پیشین نداشت. به نقل از دنیای اقتصاد، این دسته از معامله‌گران افزایش روزهای گذشته را بیشتر ناشی از نزدیک شدن به تعطیلات ابتدای هفته آینده دانستند. به گفته آنها، افرادی که نیاز به تهیه ارز داشتند، تصمیم گرفتند زودتر وارد بازار شوند و اقدام به خرید کنند.
با توجه به روند صعودی دلار آمریکا در اولین هفته مهرماه، می توان به سه نوع رویکرد افزایشی بازار نگاهی انداخت تا ببینیم این گروه روند آتی بازار را چگونه ترسیم می کنند:
افزایشی تدریجی
بخشی از معامله‌گران ارزی باور دارند، قیمت دلار در نیم سال دوم سال به‌طور مستمر افزایش پیدا خواهد کرد. با این وجود این گروه معتقدند که قیمت این ارز به آرامی بالا خواهد رفت و میزان دامنه نوسانات تغییر زیادی نخواهد کرد. آنها باور دارند که قیمت دلار ظرفیت رشد بیشتر را دارد، ولی قدرت بازارساز و بهبود روابط بانکی موجب خواهد شد که نوسانات قیمت تغییر خاصی نکند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که این عده انتظار دارند روند افزایشی نیم سال اول با همان سرعت در نیم سال دوم نیز تکرار شود. با توجه به اینکه قیمت دلار در ۶ ماه ابتدایی سال ۸/ ۳ درصد بالا رفت، در صورت همین میزان رشد در نیم‌سال دوم، قیمت دلار از مرز ۴ هزار تومان عبور خواهد کرد. ولی این میزان افزایش به اندازه‌ای نیست که نوسان‌گیران و سفته‌بازان ارزی را به حضور سفته‌بازی وسوسه کند.
افزایش فصلی
دسته دوم معامله‌گران بیشتر باور دارند که قیمت دلار در پاییز تحت‌تاثیر افزایش تقاضای فصلی بالا خواهد رفت، ولی پس از آن در زمستان با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. تفاوت این دسته با گروه اول در ۲ نکته است؛ اول میزان دامنه نوسانات و دوم مسیر قیمت در سه ماه پایانی سال. به گفته فعالان، معامله‌گران افزایشی فصلی، باور دارند که شدت تقاضا در سه ماه پاییز به اندازه‌ای است که میزان نوسانات را از نیم سال ابتدای سال فراتر خواهد برد و به تبع آن قیمت نیز قادر است به راحتی سطوح بالای ۴ هزار تومان را به ثبت برساند. با این حال، این عده باور دارند که قیمت دلار به هر سطحی برسد، در انتهای پاییز با کاهش تقاضا و به تبع آن افت قیمت مواجه خواهد شد. در واقع، در نظر آنها زمستان فصلی است که دلار را از قله پاییزی به زیر خواهد کشید. آنها عنوان کرده‌اند که روند قیمت در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ نیز این گونه بوده است؛ یعنی سه ماهه پاییز قیمت رشد را تجربه کرده و در سه ماه زمستان بیشتر در فاز کاهشی قرار داشته است.
افزایشی مشروط
گروه افزایشی دیگری در بازار وجود دارند که معتقدند قیمت دلار در صورت عبور از سطوح مقاومت خاصی وارد موج افزایشی بلندمدت خواهد شد. دو نقطه متفاوت از سوی این معامله‌گران برای افزایش قیمت دلار عنوان شده است. دسته اول، مرز ۴ هزار تومان را به‌عنوان سطحی مطرح کرده‌اند که شکست آن موجب افزایش خرید‌ها و بالا رفتن دامنه نوسانات خواهد شد. این دسته دلیل خاصی را برای معرفی نقطه ۴ هزار تومانی به‌عنوان نقطه حساس و اثرگذار بازار عنوان نکرده‌اند و بیشتر به بحث روانی مرز یاد شده توجه داشته‌اند. دسته دوم در بازار سطح حساس و تعیین‌کننده روند آینده قیمت دلار را نقطه ۴ هزار و ۱۳۰ تومان عنوان کرده‌اند. این دسته عنوان کرده‌اند که شاخص ارزی تا این لحظه از نقطه یاد شده عبور نکرده است و شکست آن به معنای گذر از مهم‌ترین مرز مقاومتی دلار خواهد بود. به گفته آنها در صورت شکست یاد شده، موج صعودی بلندمدتی برای قیمت دلار شکل خواهد گرفت. بخشی از معامله‌گران فنی و تکنیکال بازار نیز همسو با نگاه این دسته هستند. /منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=234173

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر