1

تمام جنجال‌ها سناریویی هماهنگ بین اروپا و آمریکا است

  • کد خبر : 235017
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷

تمام جنجال‌ها سناریویی هماهنگ بین اروپا و آمریکا است/ غرب به دنبال فضاسازی برای بازنگری در برجام

 

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به مواضع دیشب رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ایران، اظهار داشت: مطالب و مواضع ترامپ قابل پیش‌بینی بود و برخلاف آن چیزی که آقای ظریف  گفته بود که ترامپ از برجام خارج خواهد شد، این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: برجام ظرفیتی است که کماکان برای غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا هنوز قابل استفاده است.

ظهره‌وند ادامه داد:‌ ویژگی ترامپ نسبت به دموکرات‌ها همین است که مسئله را شفاف می‌گوید و این برای ما یک فرصت است چون می‌توانیم راهبردها و برنامه‌های آنان را پیش‌بینی کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه تمام جنجال‌آفرینی‌های اخیر آمریکا یک سناریوی هماهنگ با اروپایی‌هاست، تصریح کرد: یک ایرادی که وارد است این است که سعی می‌شود بین اروپا و آمریکا تفاوت ماهوی دیده شود در صورتی که اگر تفاوت و اختلافی وجود داشت باشد فقط در منافع فی‌مابین آنهاست وگرنه هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ما را تهدید می‌بینند و نحوه مهار این تهدید مهم است.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ پیرامون برخی نقایص موجود در برجام، خاطرنشان کرد: محدودیت ۱۵ ساله برای تعطیلی فعالیت‌ هسته‌ای ایران و بازرسی از اماکن نظامی و همچنین برنامه موشکی ایران مواردی است که ترامپ به آنها به طور شفاف به عنوان نقایص برجام اشاره می‌کند و به عبارتی می‌توان گفت برجام‌های ۲و۳ را به طور یکجا می‌خواهد.

ظهره‌وند با بیان اینکه با این جنجال‌آفرینی و افزایش فشار از سوی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها نقش میانجی و هویج را ایفا خواهند کرد،‌ گفت: آمریکایی‌ها نیز توأماً فشار را افزایش خواهند داد و در این بازی چماق و هویج نقش چماق را ایفا می‌کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: پا در میانی رئیس‌جمهور فرانسه در این میان نشان می‌دهد که اروپا سعی خواهد داشت تا زمینه را برای حل و فصل سایر موضوعات اختلافی که ترامپ آنها را نقایض برجام می‌نامد فراهم کند و این سناریویی از پیش تعیین‌شده است.

وی افزود:‌ امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بحث مذاکره متمم را مطرح کرد و خانم موگرینی نیز عنوان کرد که هر قراردادی قابل بازنگری است ولی بازنگری در برجام بستگی به تهران دارد، همچنین خانم ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس و آقای جانسون وزیر خارجه این کشور اظهاراتی را کردند که نشان از آماده‌سازی برای فضایی در جهت بازنگری در برجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه در فضایی که شفافیت در آن نباشد اتفاقات بسیاری می‌افتد،‌ تصریح کرد: متأسفانه امروز دولت مدافع صیانت از برجام است در حالی که به راحتی می‌تواند بگوید من قراردادی امضاء کرده‌ام اما اکنون مفاد آن قابل اجرا نیست.

ظهره‌وند با اشاره به دلیل تمرکز دولت ترامپ بر سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: سپاه نقش محوری در مسئله مقاومت منطقه‌ای و جهانی دارد و آنچه که غرب از آن نگران است توسعه و ارتقاء موقعیت مقاومت در برابر فشارهایی است که از طرف آمریکا به کشورهای منطقه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها امید آمریکا این است که در کنار تضعیف قدرت پیرامونی ایران قدرت داخلی آن نیز تضعیف شود، گفت: دلیل مطرح کردن فتنه ۸۸ توسط ترامپ نیز در همین راستا بود و این نشان می‌دهد که باید مقاومت در حوزه داخلی را هم مورد توجه قرار دهیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=235017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر