1

تامین‌اجتماعی در آستانه بحران است

  • کد خبر : 238361
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی گفت: متاسفانه دولت‌ها یک مجموعه کارخانه‌های ورشکسته که سربارشان بودند را به‌عنوان رد دیون به سازمان تامین اجتماعی دادند و باری جدید بر دوش سازمان گذاشتند.

سازمان تامین اجتماعی متخصص جذب می‌کند

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه مشکلات سازمان تامین‌اجتماعی با توجه به اهمیت خدمات این سازمان برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان، باید هرچه سریعتر رفع شود، افزود: مشکلی که از نظر عدم تعادل منابع و مصارف برای سازمان تامین‌اجتماعی پیش آمده است مربوط به امروز نیست؛ بلکه میراثی است که از گذشتگان و برخی تصمیمات اشتباه در گذشته به ارث رسیده است.

جمالی نوبندگانی با ابراز تاسف از تضعیف ثبات در تامین‌اجتماعی در سالیان گذشته گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته، در دوره‌ای به‌طور متوسط سالی یک مدیر برای تامین‌اجتماعی منصوب شد که این بی ثباتی، معضل بزرگی برای تامین‌اجتماعی بوده است.

وی معضل بعدی را برخی اقدامات سیاسی غیرمرتبط با ماموریت اصلی تامین‌اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه برخی مدیران گذشته تامین‌اجتماعی، بیشتر به دنبال اهداف و مقاصد سیاسی بودند که ارتباطی با ماموریت این سازمان نداشت که نمونه بارز آن مدیرعاملی بود که بدون یک روز سابقه کار بیمه‌ای و اقتصادی، یک شبه مدیرعامل تامین‌اجتماعی شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: بیمه یک صنعت و یک علم مدرن است. وقتی از یک سری افراد در سال‌های اشتغال حق بیمه می‌گیریم تا برای سال‌های بعدی که آن فرد بازنشسته یا ازکارافتاده می‌شود به او مستمری بدهیم بنباید همان پول را به او بدهیم چرا که ارزش پول او با تورم بالا رفته‌است و باید حداقل مبلغی معادل ارزش جدید به او بدهیم.

وی ادامه داد: باید روال به نوعی باشد که تعداد کسانی که بیمه می‌شوند از تعداد کسانی که مستمری می‌گیرند بیشتر باشند و نسبت هم باید بالا باشد. در حالی که در ایران این تعداد به دلیل ضعف اشتغالزایی و برخی مقررات تسهیل‌کننده بازنشستگی، تناسب درستی ندارد و تامین‌اجتماعی به صندوقی تبدیل شده که بیشتر از آنچه حق بیمه می‌گیرد، مستمری می‌پردازد که این زنگ خطر را به صدا درآورده است.

جمالی با اشاره به بالا رفتن سن امید به زندگی در کشور گفت: اکنون متوسط سن امید به زندگی در حد ۷۵ سالگی است اما از سوی دیگر سن بازنشستگی را در برخی موارد کاهش داده‌ایم و به گروه‌های مختلف امتیازهایی داده‌ایم که با ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی و حتی کمتر هم بازنشسته شوند. نتیجه آن شده است که ورودی منابع حق بیمه کاهش یافته و خروجی مصارف مستمری‌ها و سایر خدمات بالا رفته که بحران مالی برای تامین‌اجتماعی به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سرعت برای مشکل نقدینگی تامین‌اجتماعی چاره‌اندیشی شود، گفت: تامین‌اجتماعی به عنوان مهم‌ترین و گسترده‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور با مشکل مالی روبه‌رو است و شرکت شستا که وظیفه‌اش افزایش سرمایه و تامین نقدینگی برای تامین‌اجتماعی است، به دلایل مختلف از جمله تبدیل شدن آن به حیات خلوت دولت‌های گذشته، کارآمدی لازم را ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بدهی کلان نهاد دولت به سازمان تامین‌اجتماعی گفت: هر گاه که مسئولان این سازمان برای گرفتن طلب خود به نهاد دولت فشار آوردند، متاسفانه دولت‌ها یک مجموعه کارخانه‌های ورشکسته را که سربار دولت‌ها بودند به‌عنوان رد دیون به این سازمان دادند و به جای آنکه باری از دوش سازمان بردارند، باری جدید بر دوش سازمان گذاشتند.

وی در خصوص گزارش اخیر وزیر کار و مدیرعامل تامین‌اجتماعی به نمایندگان مجلس، گفت: اینها متولی سازمان تامین‌اجتماعی هستند و پیگیر دریافت طلب خود هستند که در جلسه غیرعلنی مجلس هم به وضوح این مساله دیده شد. اما مساله این است که این بدهی آنقدر بزرگ شده که دولت در تمامی سال‌های گذشته نتوانسته است از عهده پرداخت آن برآید و اکنون هم توان پرداخت آن را ندارد.

جمالی تاکید کرد: باید چاره‌اندیشی شود و منابعی برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود و اگر اتفاق درستی رخ ندهد، آینده تامین‌اجتماعی نگران‌کننده خواهد بود و بازنشستگان این سازمان نیز مانند بازنشستگان صندوق فولاد دچار مشکل خواهند شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=238361

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر