3

معتقدم در دوران اصلاحات اشتباهاتی داشتیم

  • کد خبر : 238532
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶

مؤسس حزب ندای ایرانیان گفت: جزو تفکری هستم که قائل است در دوران اصلاحات اشتباهاتی داشتیم که نتیجه آن سال ۸۴ پدید آمد و کشور با آسیب‌های فراوانی مواجه شد.

مؤسس حزب ندای ایرانیان گفت: جزو تفکری هستم که قائل است در دوران اصلاحات اشتباهاتی داشتیم که نتیجه آن سال ۸۴ پدید آمد و کشور با آسیب‌های فراوانی مواجه شد.

افق نیوز/صادق خرازی عصر امروز در همایش «اصلاحات و جنبش دانشجویی» در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه تمام اندیشه‌های سیاسی در یک سده گذشته از نهاد دانشگاه و نهاد علم آغاز شده است، اظهار کرد: اگر تحقیق کنیم می‌بینیم همه جنبش‌های سیاسی در دانشگاه شکل گرفته و باعث تحول در جامعه شده است.

وی افزود: اکثر این جنبش‌های اجتماعی پیام بزرگ آزادی و عدالت را داشته‌اند و مهم‌ترین رمز خود را در این جست‌وجو می‌کردند که جامعه و مسیر زندگی مردم خود را با منطق و اصلاحات و عمق و نوآوری و ابتکار عمل پیوند دهند، البته چنین پیوندی گاهی همراه با خشونت بود.

مؤسس حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه معتقدم رابطه متقابل جامعه و دانشگاه انفکاک‌ناپذیر بوده، هست و خواهد بود، ادامه داد: در اکثر جنبش‌های دانشجویی ایران معاصر اینگونه بوده است؛ ضمن اینکه هیچ نظام و سیستم سیاسی و قدرتی نمی‌تواند تاثیر سترگ دانشگاه بر جامعه و خاستگاه جنبش‌های اجتماعی دانشجویان را سرکوب کند و این درس تاریخ است.

وی بیان کرد: دانشگاه سرای آزادی و اردوگاه بلند سخن گفتن بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی است و بیانگر صدای مردمی است که قدرت نوشتن دارند و این قدرت را برای مردم و اگاهی جامعه به کار می‌گیرند.

خرازی عنوان کرد: هرگاه دانشگاه قدرت بیان موضوعی را داشته است آن جامعه به سمت فلاح و رستگاری رفته است و هر زمانی که دانشگاه را محدود کردند جامعه خاموش شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ آذر نماد چنین روزگار و واقعیتی در متن جامعه متحول ما است، تاکید کرد: از منظر ۱۶ آذر باید به روزهای سیاسی خودمان که گاهی تلخ و گاهی با مشکلاتی روبرو هستیم نگاه کرد؛ مهم‌ترین آرمان دانشگاه دانشجو  و استاد آزاد است.

مؤسس حزب ندای ایرانیان ادامه داد: مهم‌ترین آرمانی که دانشگاه آن را طلب می‌کند تجلی آزادی است و آزادی نیز آرمان و خاستگاه همه اقشار جامعه است چراکه دانشگاه متعلق به یک جریان فکری نیست.

وی ادامه داد: نمی‌توان بر دانشجو رنگ و ستاره و عنوان گذاشت و او را در محاق قدرت قرار داد و انتظار داشت آرمان جریان فکری در کشور باشد.

خرازی با بیان اینکه دانشگاه باید مطالبات جامعه و مردم خود را فریاد بزند، ادامه داد: چنین دانشگاه و دانشجویی به معنای بلوغ نیروهای فکری جامعه و مردم است.

وی با اشاره به اینکه امروز در برابر پرسشی بزرگ قرار داریم که چرا دانشگاه شور و هیاهو گذشته را ندارد؟ خود نیز پاسخ داد: مگر چیزی باقی گذاشته‌اند که دانشجو با اعتماد به نفس همه آرمان‌های خود را فریاد بزند؟ باید دید مگر در دانشگاه آزادی به صورت متری تعیین می‌شود؟

مؤسس حزب ندای ایرانیان بیان داشت: دانشجو و دانشگاه نمی‌خواهد زیر قیمومیت جریانی خاص زندگی کند؛ می‌خواهد برای آزادی و استقلال کشور و امنیت جامعه آزاد باشد و قدرت گفتن و نقد آگاهانه داشته باشد تا سرنوشت مردم را به آرمان‌های تاریخی پیوند بزند.

وی عنوان کرد: آرمان تاریخی ما مگر جز استقلال و آزادی است که پدران ما سرود آزادی را همراه با پیشرفت و توسعه فریاد می‌زدند؟ مگر دانشگاه چیزی بیشتر از این نیاز دارد؟ اما آنچه که مهم است دانشجو می‌داند مسیر زندگی‌اش چیست و چیستی آن در همه تفکرهای دانشجویی مبارز می‌توان مشاهده کرد.

خرازی اظهار داشت: همه جریان‌های فکری که دیدگاه‌های متفاوت داشته‌اند این گونه بودند اما همه در مقابل آزادی و استقلال و قدرت برون دانشگاه مشترک بوده‌اند، کسانی که با ادبیات دیگری می‌خواهند با دانشجو برخورد کنند بدانند به دیدگاه خود نخواهند رسید اما یکی از مهم‌ترین اردوگاه‌هایی که ثبات ایران را تضمین کرده را از ریشه می‌خشکانند و بدانند فرزندان خود نیز این اندیشه‌ها را قبول نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۴۰ سال زندگی در زیر پرچم انقلاب مردم پرسش‌هایی را دارند و جوان امروزی که متولد سال‌های بعد از انقلاب است می‌خواهد دستاوردهای انقلاب را بداند، اظهار کرد: این موضوع حق جامعه و حق دانشجوست؛ گفتنی‌ها بسیار است و مجاهدین بزرگی که از همین دانشگاه برخواسته‌اند سخن برای گفتن دارند اما قدرت و مجال بیان و اختیار سخن گفتن و قلم در دست گرفتن را ندارند.

مؤسس حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: ۴۰ سال می‌گذرد و مردم می‌خواهند به چیست‌های خود بپردازند و در برابر سوال‌ها پاسخ بگیرند، دانشجو می‌خواهد بداند روحانی‌هایش چطور زندگی می‌کنند، آیا مانند شهید مدنی در بین مردم زندگی می‌کنند یا زندگی او متفاوت شده است، این‌ها پرسش‌هایی است که مردم می‌خواهند بدانند.

وی ادامه داد: مردم می‌خواهند بدانند مسوولانی که به آن‌ها رای داده‌اند، آیا به رأی مردم که بر اساس آگاهی و عقلانی بوده است بر تعهد و شعار خود در هنگام رای‌گیری باقی مانده‌اند یا نه؟

خرازی با بیان اینکه مردم این نظام را حفظ کرده‌اند و دانشجو حافظ صلاح این نظام بوده است، گفت: چگونه می‌شود که دانشجو و استاد غریبه می‌شوند و نیروهای دلسوز جامعه پراکنده می‌شوند؟

وی با اشاره به اینکه دردهای جامعه درهای بزرگی است؛ اظهار کرد: ۱۶ آذرها باقی خواهند ماند و آنچه که می‌ماند مجاهدت‌های نسل امروز ما و پیوند با آرمان‌های تاریخی ماست.

مؤسس حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه نمی‌توان برای آزادی دیوار کشید؛ ادامه داد: عدالت دارای ویژگی‌ها و پیام خاصی است و هدف مشخص و آرمان معین دارد؛ مردم ما در انتظار اجرای عدالت و آزادی هستند و تحقق این دو خاستگاه فکری ماست و تا تحقق این‌ها نمی‌توان سخن از برابری و برادری کرد.

وی در ادامه به موضوع سیاست خارجی دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: آقای روحانی دکترینی در سیاست داشتند که آن را با مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی دنبال کردند چراکه هیچ رئیس‌جمهوری نیست که بخواهد مستقل تصمیم بگیرد و موضوع مهم سیاست خارجی را دنبال کند.

خرازی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی شورای عالی امنیت ملی باید در مواردی موضوع سیاست خارجی را بررسی کند و به اطلاع مقام معظم رهبری برسد و بعد از آن رئیس جمهور مجری آن باشد، تصریح کرد: آنچه که در قبال موضوع هسته‌ای و مناسبات ایران با سوریه و عراق و روسیه اتفاق می‌افتد بدون سمع و نظر رهبر معظم انقلاب و ساختار سیاسی کشور امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: در بیان موضع شاید رئیس‌جمهوری دیدگاه‌هایی داشته باشد و ذوق و سلیقه رئیس‌جمهور فعلی با دیگری متفاوت باشد اما اگر روحانی مذاکره کرد خودش آغازگر این مذاکره نبود و مذاکرات در دولت گذشته آغاز شده بود و هر آنچه که انجام گرفته است بر اساس نظر جمعی اعضای شورای عالی امنیت ملی بوده است.

مؤسس حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: اگر امروز آقای روحانی می‌گویند مذاکره دیوانگی است باید دید کدام آمریکا را می‌گوید آیا آمریکا را با رئیس‌جمهور اوباما می‌داند یا رئیس‌جمهور ترامپ که خود آمریکایی‌ها با او به مشکل خورده‌اند.

وی با بیان اینکه در سیاست خارجی نه دوست همیشگی داریم نه دشمن همیشگی، گفت: آنچه که اهمیت دارد منافع ملی است که باید به آن توجه کرد؛ در سیاست خارجی تجارب مختلفی داریم و آنچه که مهم است نباید منافع ملی قربانی منافع گروهی کرد و داعیه رفتاری را داشته باشیم که طرف‌های خارجی فکر کنند رفتار، دوگانه است.

خرازی عنوان کرد: جزو تفکری هستم که قائل است در دوران اصلاحات اشتباهاتی داشتیم که نتیجه آن سال ۸۴ پدید آمد و کشور با آسیب‌های فراوانی مواجه شد.

وی اذعان کرد: در سال ۷۸ از آقای هاشمی دفاع می‌کردم و کسی که در آن سال سر این موضوع با من دعوا می‌کرد زمانی که ایشان فوت کرد به دنبال این بود که زیر تابوت ایشان را بگیرد.

مؤسس حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: اگر ما فریاد آزادی را سر می‌دهیم و می‌گوییم برای دانشگاه مرز قائل نباشید قائل به این هم هستیم که با گفت‌وگو با حاکمیت باید جلو رویم و برای حیات سیاسی کشور کنار یکدیگر باشیم.

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=238532

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر