2

هزینه ده‌ها میلیاردی ۲ باشگاه تهرانی برای دولت

  • کد خبر : 238535
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی بزرگ و موفق در کشور نداریم و آن‌هایی هم که هستند خصولتی شده‌اند، گفت: ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی بزرگ و موفق در کشور نداریم و آن‌هایی هم که هستند خصولتی شده‌اند، گفت: ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است.

افق نیوز/ حمیدرضا فولادگر عصر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح حمایت از صنایع‌دستی که می‌تواند برای اصفهان مهم و تأثیرگذار باشد، در مرحله رفع ایرادات شورای نگهبان است، این طرح بیمه اساتید هنرهای دستی، تسهیلات، معافیت از مالیات، آموزش و … را شامل می‌شود.

وی افزود: صنایع‌دستی فصل مشترک صنعت و هنر است و از سوی دیگر با کمترین هزینه می‌توان فرصت‌های شغلی ایجاد کرد و در راستای اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به لایحه تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی، ادامه داد: برای بررسی این لایحه کمیسیونی مشترک ایجاد شد چون مربوط به حوزه‌های مختلف است؛ محل بحث در موضوع استاندار این است که بخش‌های مختلف شامل استاندارد، غذا و دارو و در برخی موارد دامپزشکی هم ورود می‌کنند.

فولادگر تصریح کرد: در رابطه با کالا و تجهیزات پزشکی پافشاری کردیم که نهایتاً لایحه به مجمع تشخیص مصلحت رفت و در آن جا نظر مجلس به تأیید رسید، نظر ما این است که استاندارد و وزارت بهداشت باید در این خصوص به توافق برسند.

وی بیان کرد: با تصویب این لایحه موسسه استاندارد تبدیل می‌شود به سازمان ملی استاندارد مثل سازمان محیط زیست زیر نظر رئیس جمهور خواهد بود، رئیس استاندارد هم از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شود.

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با بیان این که این کمیسیون این دوره هم مانند دوره‌های قبل تشکیل شد، عنوان کرد: در ۴ حوزه اصل ۴۴، تولید داخل، کسب و کار و اشتغال ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مباحث را دنبال می‌کنیم؛ گزارش ابتدایی این کمیسیون که شامل ۶۰ صفحه به علاوه ۲۰ صفحه پیوست بود در هفته گذشته در مجلس قرائت شد.

وی با اشاره به سهام عدالت عنوان کرد: سهام عدالت تاحدی اجرا شد اما بخشی هم اجرا نشد، حدود ۵۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند و پس از ۱۰ سال ارزش سهم هر نفر ۵۰۰ هزار تومان شده که ۶ دهک را شامل می‌شد، ۲ دهک پایین را دولت نیمی از هزینه را پرداخت کرده به همین دلیل حدود یک میلیون تومان قیمت سهامشان شده است.

فولادگر اضافه کرد: دولت فراخوان داد تا کسانی که می‌خواهند مابقی سهم خود را هم بخرند که از این طریق طی دو مرحله ۲۶ میلیارد تومان سهام خریداری شد، البته به طور کلی خیلی استقبال نشد.

وی با بیان این که در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان کمتر از آنچه در مورد ارش سهام پس از ۱۰ سال پیش‌بینی شده بود محقق شد، گفت: مردم هنوز مالک سهام نشده‌اند، دولت ادعا می‌کند در شرایط فعلی امکان اجرای کامل نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بخش خصوصی ما هنوز ضعیف است، در دنیا بخش خصوصی‌های موفق توانسته‌اند شرکت‌های بزرگ ایجاد کنند؛ بخش خصوصی بزرگ و موفق در کشور نداریم و آن‌هایی هم که هستند خصولتی شده‌اند.

فولادگر با اشاره به سابقه واگذاری‌ها در کشورهای مختلف عنوان کرد: چینی‌ها در قدم اول فضای کسب و کار را بهبود دادند و در واگذاری هم مدیریت‌ها را در ابتدا واگذار کردند نه سهام را و همین باعث شد شرکت‌های خصوصی ایجاد کنند که در دنیا حرف برای گفتن دارند.

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ اظهار داشت: ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است و از طرفی در مبارزه با فساد خوب عمل نکرده‌ایم، برخی می گویند اگر مفسدان را برخورد کنیم امنیت سرمایه‌گذاری به مشکل بر می‌خورد چون نتوانسته‌ایم این دو موضوع را با هم جمع کنیم.

وی در خصوص وجود فساد و رانت در سطوح بالای کشور تصریح کرد: شخصی را می‌شناسم که به عنوان کارآفرین و فعال اقتصادی مورد تقدیر قرار گرفته اما پس از مدتی به زندان افتاده است، جالب‌تر این که همین شخص پس از آزادی دوباره جایزه گرفته است.

فولادگر با بیان این که در خصوص واگذاری‌ها حوزه‌های سلامت، آموزش و فرهنگ مستثنا و منوط شد که دولت تا یک سال بعد لایحه بیاورد که نیاورد، گفت: توقف واگذاری ۴ باشگاه ورزشی دولتی در دوره یازدهم موضوع عجیب و قابل تاملی بود چرا که به صورت ناگهانی این باشگاه‌ها را فرهنگی عنوان کردند و دولت از واگذاری منصرف شد.

وی توضیح داد: دو تیم نفت و راه‌آهن واگذار شد اما پرسپولیس و استقلال، بعد از ۴ بار مزایده اعلام کردند که فرهنگی هستند و قابل واگذاری نیست، این در حالی است که وقتی کنفدراسیون آسیا ۱۵ سال قبل لیگ ایران را حرفه‌ای اعلام کرد مشروط به این بود که تیم‌ها سهامی عام بشوند؛ از طرفی در قانون پنجم تاکید کرده که دولت نباید در ورزش حرفه‌ای ورود کند.

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ با انتقاد از بودجه بالای این دو باشگاه یادآور شد: رشته‌های مختلف درگیر چند ده میلیون پول هستند و توانایی کسب رتبه در جهان را دارند اما باشگاه‌های فوتبال ده‌ها میلیارد هزینه برای دولت ایجاد می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون شرایط کسب و کار گفت: دولت‌های نهم و دهم قانون بهبود کسب و کار را اجرا نکرد، دولت یازدهم هم که شروع کرد بیش از نیمی از احکام آن را هنوز اجرا نکرده است.

فولادگر با اشاره به مسائل استان اصفهان ابراز داشت: با استقرار استاندار جدید که در کنار تجربه جایگاه سیاسی، سابقه فعالیت اقتصادی داشته امیدواریم وضعیت صنعت در استان بهبود پیدا کند؛ اصفهان در گذشته جلودار بوده اما امروز عقب افتاده است، استاندار اصفهان به عنوان نخستین اولویت باید موانع سرمایه گذاری را بررسی و برطرف کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: لازمه این موضوع آن است که استاندار نگاه سیاسی نداشته و از تمامی ظرفیت‌های استان استفاده کند، این را به شهردار هم گفته‌ایم که به نظر می‌رسد تا الان به یک گروه سیاسی خاص بسنده کرده‌اند.

وی با اشاره به مساله آب عنوان کرد: نمی‌خواهیم تفرقه ایجاد کنیم اما باید اطلاع‌رسانی دقیق به مردم انجام شود تا بدانند چرا زاینده‌رود به اینجا رسید و کشاورزان با گذشت دو ماه هنوز آب برای کشت پاییزه خود را تحویل نگرفته‌اند؟ در اصفهان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در این بخش کمتر استفاده کرده‌ایم.

فولادگر با بیان این که وزیر جدید نیرو قول داده است از تصمیم‌گیری بخشی پرهیز کند، تصریح کرد: کرمان و یزد منتظر پروژه‌های فلات مرکزی نشده و انتقال آب از خلیج فارس را پیگیر هستند، از ۵۰۰ کیلومتر مورد نیاز ۲۰۰ کیلومتر را لوله‌گذاری کرده‌اند، البته این آب هزینه بالایی دارد و برای آشامیدن و کشاورزی به صرفه نیست اما برای صنعت می‌توان استفاده کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز دعوت کردیم از استاندار و بقیه مسؤولان و سفر کوتاهی به شرق داشتیم برای بازدید از اقدامات بیابان‌زدایی و ریزگردها، همزمان با این بازدید ۹۰۰ هکتار مالچ باشی و نهال کاری هم آغاز شد؛ البته باید دقت داشت مالچ باشی راه حل نیست و یک مُسکن است، تنها کاری که برای بیابان‌زدایی مؤثر بوده نهال کاری است.

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ یادآور شد: معادن و کارگاه‌های گچ در شرق اصفهان مصوبه انتقال دارد اما برخی از آن‌ها چون محل جدیدی برایشان تعیین نشده هنوز فعالیت می‌کنند، برخی از کارگاه‌های آجرپزی هم هستند که با تغییر ساز و کارشان آلایندگی گذشته را ندارند.

فولادگر در پاسخ به سؤالی پیرامون بودجه سال آینده گفت: آن طور که گفته شده هفته آینده دولت بودجه را به مجلس تحویل می‌دهد؛ سال گذشته به دلیل همزمان با تدوین برنامه ششم و انتخابات، بودجه ۹۶ را نتوانستیم منطبق کنیم، نخستین درخواستمان این است که بودجه ۹۷ با برنامه ششم مطابقت داشته باشد.

وی اضافه کرد: توقع داریم ظلمی که به برخی استان‌ها از جمله اصفهان در خصوص سهم اعتبارات می‌شود اصلاح شود، درآمدی که برای کشور ایجاد می‌کنیم دوم هستیم اما سرانه استان ما ۲۹ است؛ در خواست دیگرمان این است که پروژه‌های ملی که بودجه‌های خیلی کمی تعلق می‌گیرد از جمله آب، مترو، فاضلاب، راه و … به صورت ویژه دیده شوند.

این نماینده مجلس در رابطه با توسعه فرودگاه اصفهان عنوان کرد: فرودگاهمان شایسته اصفهان نیست، ایرلاین‌های خارجی زیادی می‌خواهند دفتر داشته باشند چون موقعیت ما استراتژیک است؛ قراردادی بین وزارت اقتصاد، دفاع و شرکت فرودگاه‌ها منعقد شده تا زمین‌های ارتش خریداری یا تهاتری در اختیار فرودگاه برای توسعه قرار بگیرد.

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=238535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر