2

آرامش شکننده در مرز لیبی و تونس پس از درگیری گروه‌های لیبیایی/ نیروهای تونس در آماده‌باش هستند

  • کد خبر : 241173
  • ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

پس از درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های لیبیایی نزدیک گذرگاه مرزی “رأس جدیر” که منجر به بسته شدن موقت این گذرگاه شد، آرامش شکننده به این منطقه بازگشت.

گذرگاه مرزی لیبی و تونس

پس از درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های لیبیایی نزدیک گذرگاه مرزی “رأس جدیر” که منجر به بسته شدن موقت این گذرگاه شد، آرامش شکننده به این منطقه بازگشت.

به گزارش افق نیوز به نقل از رای الیوم، منابع امنیتی در تونس اعلام کردند، در پی درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های لیبیایی در گذرگاه مرزی رأس جدیر واقع در مرز تونس و لیبی، آرامش نسبی به این گذرگاه بازگشت اما اوضاع همچنان در وضعیت هشدار است و تردد مسافران به کندی صورت می‌گیرد.

هر از چندگاهی میان نیروهای وابسته به شورای ریاستی لیبی و شبه نظامیان مسلحی که به دنبال تسلط بر گذرگاه مرزی رأس جدیر هستند، درگیری‌هایی روی می‌دهد.

مسؤول محلی شهر “زواره” واقع در ۱۰۰ کیلومتری طرابلس گفت، درگیری‌های اخیر میان ائتلاف گروه‌های مسلحی که دولت طرابلس اخیرا آن را برای تامین امنیت قسمت غربی لیبی تشکیل داده و گروه‌های دیگر نزدیک این گذرگاه، منجر به توقف عبور و مرور شد و نیروهای تونس برای ممانعت از پیشروی افراد مسلح دست به تیراندازی‌های هشدار دهنده زدند.

گزارش‌های رسانه‌ای محلی تونس حاکی از آن است که نیروهای حامی دولت فائز السراج، نخست وزیر لیبی بر گذرگاه مرزی رأس جدیر کنترل یافته و به طور رسمی اداره آن را بر عهده گرفتند.

خبرگزاری تونس نیز به نقل از منبع امنیتی اعلام کرد، اوضاع تحت کنترل است، اما ممکن است اوضاع باردیگر متشنج شود، نیروها در هوشیاری و آماده‌باش کامل قرار دارند.

این منبع افزود، با شدت گرفتن درگیری‌ها در مرز لیبی برخی از نیروهای لیبیایی ضمن درخواست پشتیبانی به اماکن امنیتی تونس پناه آورده، سلاح و خودروی خود را تحویل داده و وارد خاک این کشور شدند.

در پی سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی در ۲۰۱۱، نا امنی بر این کشور حاکم شد و سه دولت بر سر اداره آن باهم درگیر هستند که عبارتند از: دولت موقت برخاسته از پارلمان لیبی، دولت توافق ملی لیبی که از حمایت بین المللی برخوردار است و دولت نجات ملی لیبی که برخاسته از کنگره ملی است که دوره زمامداری‌اش به پایان رسیده است.

از ۲۰۱۱ به بعد گروه‌های مسلح شهر زواره به اتهام همکاری با باندهای قاچاق سوخت به تونس و دریای مالت، به رأس جدیر کنترل یافته‌اند.

تجارت با لیبی از منابع اصلی درآمد ساکنان جنوب شرقی تونس است و مقامات این کشور می‌گویند به دلیل اوضاع متشنج لیبی مذاکره با مقامات آن دشوار است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=241173

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر