1

طرح براندازی آمریکا در ایران و ابعاد غیرقانونی نشست شورای امنیت

  • کد خبر : 241330
  • ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

آمریکا کمتر از یک ماه قبل به دلیل اقدام «دونالد ترامپ» درباره فلسطین در سازمان ملل محکوم شد و جمعه شب نیز در شورای امنیت نه تنها از جانب رقیبان خود یعنی چین و روسیه حمایت نشد بلکه از جانب یکی از متحدانش یعنی فرانسه نیز جواب «نه» شنید.
 

با وجود پایان کار عوامل فرصت طلب، فتنه گر و آشوبگرِ تحت حمایت سرویس های جاسوسی بیگانه در ایران، ایالات متحده آمریکا همچنان قصد ندارد که از مواضع خصمانه خود در این زمینه علیه تهران دست بکشد. نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که با هدف بررسی تحولات ایران و به درخواست واشنگتن برگزار شد، بدون هیچگونه نتیجه ای به کار خود پایان داد. آمریکا کمتر از یک ماه قبل به دلیل اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده، در خصوص فلسطین در سازمان ملل محکوم شد و جمعه شب نیز در شورای امنیت نه تنها از جانب رقیبان خود یعنی چین و روسیه حمایت نشد بلکه از جانب یکی از متحدان خود یعنی فرانسه نیز جواب «نه» شنید. نشست شورای امنیت در عمل به صحنه انزوای آمریکا در سوء استفاده از این شورا تبدیل و بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و موضوع تحولات داخلی ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد. وضعیت به گونه ای رقم خورد که حتی رسانه های آمریکایی هم نتوانستند بر شکست ایالات متحده در صحن شورای امنیت سرپوش بگذارند. سی ان ان در این رابطه می نویسد: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکا در باره ایران نشستی برگزار کرده بودند، واشنگتن را به دخالت در امور داخلی ایران و داشتن انگیزه های پنهانی متهم کردند».

اذعان واشنگتن به توطئه علیه نظام اسلامی

علت اصلی مواضع مقامات ایالات متحده آمریکا در حمایت از اغتشاشات در ایران، این است که پروژه تخریب و آشوبگری، پروژه خودشان است. زمانی که شما پروژه ای طراحی می کنید و آن پروژه در مسیر تحقق اهدافش پیش می رود، طبیعی است که نسبت به آن دغدغه داشته باشید و آن را به شدت پیگیری کنید. پروژه همیشگی ایالات متحده آمریکا طی قریب به ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده و هست. این مسئله ای نیست که ما آن را عنوان کنیم. خودِ مقامات آمریکایی بارها بر این مسئله صحه گذاشته اند. تاکنون مقاماتی همچون وزیر دفاع و وزیر خارجه و دیگر مقامات واشنگتن، از هدف اصلی ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران صراحتا پرده برداشته اند. پس از آغاز اغتشاشات، برآیند آمریکایی ها این بود که تحقق پروژه براندازی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی از همین طریق قابل تحقق است. لذا به حمایت تمام قد از آن پرداختند.

پروژه براندازی با اسم رمز «ترویج دموکراسی»!

پیشتر نیز «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا صراحتا اعلام کرده بود که حمایت های ایالات متحده از تحرکات تخریبی در ایران فراتر از حمایت زبانی است و واشنگتن حمایت های دیگری را از این تحرکات به عمل می آورد. بنابراین، این اذعان خودِ آمریکایی هاست که هدف اصلی واشنگتن در ایران، سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است و حمایت از اغتشاشات نیز در همین چارچوب صورت می پذیرد. شما نگاهی به بودجه سال ۲۰۱۷ ایالات متحده آمریکا بیندازید. در این بودجه آمریکایی ها سه میلیارد دلار را به عنوان هزینه ای تحت عنوان «ترویج دموکراسی» اختصاص داده‌اند که در واقع، هدفشان ایران، روسیه و چین است. این هزینه بسیار بالایی است. دموکراسی برای جمهوری اسلامی ایران، از دیدگاه مقامات آمریکایی معنا و مفهومی جز براندازی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ندارد.

ژست رقابتی ترامپ با اوباما

درحال حاضر، دونالد ترامپ خود را در حمایت از اغتشاشات در ایران در رقابت با «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق امریکا می بیند. درست به همین دلیل است که تاکنون حمایت های زیادی را از این اغتشاشات به عمل آورده است. نقد ترامپ به اوباما این بود که وی در سال ۲۰۰۹ آنگونه که باید و شاید از اغتشاشات و آشوبگری ها حمایت نکرده است. این درحالی است که سخنان ترامپ پاسخ «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری سابق را به دنبال داشت. وی تصریح کرد که دولت اوباما نیز از تحرکات خشونت آمیز سال ۲۰۰۹ در ایران حمایت کرد و این حمایت صرفا زبانی نبود و به صورت عملی نیز حمایت هایی صورت گرفت.

لذا ترامپ با توجه به نقدهایی که در قبال مواضع پیشین اوباما داشت، اکنون معتقد است که در راستای همان نقدها، باید مواضع جدی تر و حمایت های بیشتری از اغتشاشات در ایران داشته باشد. یکی از نقدهای ترامپ به ایران، اتهام واهی حمایت از تروریسم است. کاملا واضح و آشکار است که ایالات متحده خود حامی اصلی تروریسم محسوب می‌شود و ما بارها و در مناسبت های گوناگون به طور مفصل در این خصوص سخن گفته ایم. آمریکا در جایگاهی نیست که ایران را به عنوان حامی تروریسم در منطقه و یا جهان معرفی کند.

نشست شورای امنیت غیرقانونی بود

واقعیت این است که نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست ایالات متحده آمریکا و با هدف بررسی تحولات ایران جمعه شب برگزار شد، غیرقانونی بود. از لحاظ قانونی، برگزاری این نشست مغایر بند ۳۴ منشور سازمان ملل متحد به حساب می آید. طبق بند ۳۴ منشور سازمان ملل متحد، زمانی شورای امنیت سازمان ملل صلاحیت ورود به مسئله ای را دارد که آن مسئله تهدیدی برای «صلح و امنیت جهانی» باشد. اتفاقاتی که در ایران رخ داد، حتی صلح و امنیت منطقه‌ای در شهر تهران را نیز تهدید نکرد چه برسد به صلح و امنیت جهانی! از این جهت، درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحولات ایران، کاملا غیرحرفه ای بوده است. این مسئله نشان داد که خصومت آمریکا با ایران همچون گذشته ادامه دارد و دستخوش تغییر نشده است. مقامات آمریکایی نشان دادند که از کوچکترین ابزار در نزد خود علیه مردم ایران، صرفنظر نمی کنند. البته این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که با توجه به بی‌نتیجه بودن نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، آبروی خودِ آمریکایی ها در این میان ریخته شد و نه جمهوری اسلامی ایران.

هدف واحد جمهوریخواهان و دموکرات‌ها

مواضع چند سال اخیر حاکمیت آمریکا در قبال ایران ـ اعم از جمهوریخواهان و دموکرات ها ـ نشان داده است که هدف هر دو حزب و جناح آمریکایی در قبال جمهوری اسلامی ایران واحد است و تنها تاکتیک هایشان برای تحقق این هدف واحد با یکدیگر تفاوت هایی دارد. حداقل، تجربه قریب به یک دهه ریاست جمهوری باراک اوباما و اکنون رفتار دونالد ترامپ، گویای همین واقعیت است. به عنوان مثال، برخی شخصیت های دموکرات معتقد هستند که اگر ما از فتنه گران در ایران حمایت بکنیم، این حمایت به ضرر آن ها تمام خواهد شد.

این درحالی است که ترامپ معتقد است که باید از نیرهای همسوی با خود در ایران دفاع کنیم و این به نفع آنهاست. در هر صورت، اختلافات در چنین تاکتیک هایی وجود دارد اما هدف، واحد است و آن هم همانطور که بدان اشاره شد، براندازی نظام جمهوری اسلامی است. اکنون اعتراضات به وضعیت حقوق بشر در ایران توسط مقامات آمریکایی و به ویژه دونالد ترامپ درحالی مطرح می شود که وضعیت حقوق بشری در این کشور بسیار خراب است.

تحریم؛ ابزار همیشگی آمریکا برای مقابله با ایران

همانگونه که اشاره شد، هدف‌گذاری ایالات متحده آمریکا در قبال ایران مشخص است. این هدف چیزی جز سرنگونی نظام حاکم بر ایرانِ اسلامی نیست. یکی از ابزارهای همیشگی آمریکایی ها برای تحقق این هدف نیز، تحریم است. کما اینکه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرده که تحریم های غیرهسته ای بیشتری علیه ایران در راه است. آمریکایی ها احساس می‌کنند که با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران قادر به امتیازگیری از آن خواهند بود. حال برای آمریکایی ها تفاوتی ندارد که به چه بهانه ای می توانند علیه ایران تحریم وضع کنند. بهانه امروز آنها نیز همین اغتشاشاتی است که در کشور انجام شد. زمانی که چنین اغتشاشاتی در کشور شکل می‌گیرد، طبیعی است که آمریکایی ها به فکر اعمال فشارهای بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران می‌افتند تا هدف اصلی خود یعنی براندازی را جامه عمل بپوشانند. یکی از اقدامات آمریکایی ها برای زمینه سازی جهت اعمال تحریم علیه هر کشوری، این است که تلاش می کنند حکومت آن کشور را نامشروع جلوه دهند. لذا اغتشاشات و شعارهای ساختارشکنانه عده ای فرصت طلب، تاحدودی فضا برای بازی آمریکایی ها در این زمینه را فراهم کرد.

دکترفؤاد ایزدی: کارشناس مسائل آمریکا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=241330

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر