3

لزوم حمایت جدی‌تر جامعه بین الملل از حقوق فلسطینیان /همگرایی بیشتر کشورهای اسلامی در زمینه توسعه اقتصادی

  • کد خبر : 242155
  • ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰

اتحاد در جهان اسلام سبب از بین رفتن جدایی ها می شود و برای تحقق این هدف باید به اصول بپردازیم اگر در چارچوب اعتقادات مشترک حرکت کنیم می توانیم با ایجاد تنوع در اقتصاد خود برای ملت هایمان رفاه ایجاد کنیم.

به گزارش سمیه نباتی خبرنگار افق نیوز
اغاز سیزدهمین دوره اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با سخنان رئیس جمهور آغاز شد .
اقای روحانی امروز در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی همه کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امّت اسلامی را تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی می داند.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می‌کند، اظهار داشت: ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفتگو و همکاری کنیم.
همگرایی بیشتر کشورهای اسلامی در زمینه توسعه اقتصادی
در ادامه علی لاریجانی از رئیس مجلس مالی که از سال گذشته تلاش کرد اتحادیه در مسیر اساسنامه خود به خوبی اداره شود قدردانی و به چالش های پیش روی کشورهای اسلامی در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: اجلاسیه ها و تروئیکای اتحادیه جلسات ویژه ای گذاشت و پس از تصمیم امریکایی ها درباره قدس شریف هم شاهد جلسه ویژه کمیته فلسطین اتحادیه در یک ماه اخیر بودیم.
وی گفت: من از اظهار همدردی رئیس مجلس مالی و دیگر مهمانان این اجلاس درخصوص حادثه دردناک نفتکش ایرانی سپاسگزاری می کنم و امیدوارم با توجه به مسائل پیچیده امروز ازجمله در بحث تروریسم که امنیت کشورها را تضعیف کرده است، بتوانیم در این اجلاسیه تصیمات مهمی بگیریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث موضوع حقوق بشر هم مباحث خوبی مطرح شد و کشورهای اسلامی مبانی خوبی در حقوق بشر دارند که امیدواریم در این اجلاسیه به آن بیشتر از گذشته توجه شود.
آقای لاریجانی افزود: بحث حضور زنان در توسعه کشورها نیز موضوع مهم دیگری است و هم اکنون با حضور چشمگیر زنان در پارلمان ها مواجهیم.
وی گفت: مسأله قدس هم که برای آن کمیته دائم وجود دارد باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و حوادث به طور مستمر پیگیری شود و خوشبختانه هم پارلمان ها به موضوع قدس حساس هستند و با آزاداندیشی اظهار نظر می کنند و پیگیر مسائل مردم مظلوم فلسطین هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش از رئیس جمهور به سبب شرکت در این کنفرانس قدردانی و از وی برای سخنرانی دعوت کرد.
رئیس مجلس لبنان در این اجلاس با اشاره توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ گفت: هرگونه عدم پایبندی به همه کشور‌های جهان صدمه می‌زند.
لزوم حمایت جدی تر جامعه بین الملل از حقوق فلسطینیانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ،نبیه بری رئیس مجلس لبنان در جریان سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی که امروز (سه شنبه، ۲۶ دی) در تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در حمایت از فلسطین و حمایت از مسائل بشردوستانه در صف نخست قرار داشته است، افزود: ایران همواره در دفاع از مسائل انسانی و سیاسی فلسطین نقش مهمی داشته و همواره در حمایت از کشور لبنان و در مبارزه با اسرائیل که ده ها تن از هموطنان لبنانی ما را به شهادت رساند، گام برداشته است.
رئیس پارلمان لبنان بر همین اساس تصریح کرد: به یاد می آورم در کنفرانس فلسطین که در ۲۰۱۷ در تهران برگزار شد درباره تصمیم کشور امریکا در تغییر سفارت خود به قدس صحبت شد که کشور ایران موضعی بسیار محکم در مقابل این موضع امریکا اتخاذ و اعلام کرد که قدس پایتخت فلسطین است.
وی در ادامه اظهار داشت: صهیونیست ها به دنبال یهودی سازی قدس هستند و کار شهرک سازی صهیونیستی و حمایت از آن را ادامه می دهند و تلاش می کنند مسجدالاقصی را آلوده کنند و به دنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی و قدس شریف هستند و حفاری هایی در ذیل سرزمین مسجدالاقصی انجام داده اند و تلاش دارند ساکنان عرب قدس را کاملا بی هویت کنند و آنها را به طور اجباری به جاهای مختلف کوچ می دهند.
بری در ادامه با یادآوری برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در سال های گذشته در تهران بیان داشت: یکی از سخنرانان این تهدید را به همه ما گوشزد کرد که متوجه همه دیانت های مسیحی و اسلامی است اما هیچ کس به این هشدارها توجه نکرد و ما امروز دیدیم که چگونه در کنست اسرائیل مصوبه قدس یکپارچه تصویب شده که به ضرر و زیان ملت فلسطین است و ما متأسفانه شاهد بحث و جدل میان کشورهای عربی بر سر محل پایتخت فلسطین هستیم.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه با بیان اینکه متأسفانه هر روزه دامنه اختلافات شدیدتر شده و متاسفانه فقط به صدور بیانیه و محکومیت ها بسنده شده است، ابراز داشت: این باعث تلف شدن وقت می شود در حالی که هدف اصلی را فراموش کرده ایم و باید به آینده فلسطین فکر کنیم چرا که نزدیک است

همه چیز را از دست بدهیم و ممکن است ملت فلسطین هرچه را در کشور خود دارند به خاطر ادامه اشغالگری و یهودی سازی اسرائیل از دست بدهند.
وی با تأکید بر ضرورت هوشیاری ملت های مسلمان افزود: از زمان صدور تصمیم اخیر ترامپ تا به امروز صدها نفر به شهادت رسیده یا بازداشت شده اند از این رو تأکید می کنم ملت های عربی و اسلامی به رغم تظاهرات و راهپیمایی هایی که برای دفاع از ملت فلسطین برگزار شده است و تأکید می کنیم این روند باید ادامه پیدا کند، باید دولت های کشورهای اسلامی نیز اقدام عملی دربرابر این تصمیم وقیحانه اتخاذ کنند.
نبیه بری ادامه داد: تاکنون همه شبیخون هایی که برای یهودی سازی قدس انجام شده به شکست انجامیده و مقاومت پیروز شده است لذا اگر اراده کنیم حتما پیروز می شویم و باید بدانیم امریکا حامی اصلی اسرائیل است از این رو این چالش ها فقط با دعا حل نمی شود بلکه باید اقدامات عملی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس پارلمان لبنان ادامه داد: از همه عزیزان می خواهم که تمام سفارت های خود را به قدس منتقل و کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند و همه مذاکرات و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هرچه سریع تر متوقف و شهرک سازی های صهیونیستی در اراضی مقدس فلسطین محکوم شود.
وی افزود: همچنین باید دولت های خود را ملزم کنیم تا موضع آشکاری در قبال شناسایی قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین بگیرند و مهم تر از همه باید از مقاومت همه جانبه و در همه اشکال خود حمایت کنیم و این ادامه پیدا کند تا حقوق حقه ملت فلسطین و بازگشت آوارگان ادا شود.
بری ادامه داد: ما نباید در کارهای خود درجا بزنیم و باید همانطور که حافظ اسد مرحوم اشاره کرده بود مقاومت کنیم و در این راستا اتحادیه های جهانی پارلمانی هم باید برای تحقق این هدف گام بردارند ضمن اینکه ما مخالف هر گونه ایجاد پایتخت جایگزین برای ملت فلسطین هستیم و باید برای بازسازی به امور تشکیلاتی و سازمانی کمک کنیم تا بتوانند در تمامی عرصه ها به نحو احسن گام بردارند.
رئیس پارلمان لبنان با بیان اینکه تحقق این اهداف نیازمند اجماع میان گروه های فلسطینی است و رژیم صهیونیستی باید محاصره غزه را متوقف کند، اذعان داشت: کنفرانس کنونی نیز باید جهت تقویت تفاهم های داخلی فلسطینی اقدام و تلاش کند که تمام امکانات موجود در دسترس ملت های مسلمان در اختیار مسائل مهم امت اسلام از جمله فلسطین، سوریه، یمن، مصر و سایر نقاط دنیای اسلام صرف شده و باید به کشورها کمک کنیم تا در برابر تروریسم مقاومت کنند.
وی ادامه داد: امروز با یک چالش مهم مواجه هستیم و این به خاطر سیاست های اخیر امریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس که مغایر با همه کنوانسیون ها و مصوبات پیشین سازمان ملل است لذا جا دارد به توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ اشاره کنم که هرگونه عدم پایبندی به همه کشورهای جهان صدمه می زند.
رئیس پارلمان لبنان در پایان با بیان اینکه از همه کشورها می خواهیم به بندهای برجام پایبند باشند، خاطرنشان کرد: دیواری در مرزهای مورد اختلاف در لبنان است که نیروهای حافظ صلح در لبنان هم در جریان ایجاد این دیوار قرار گرفته اند البته لبنان با اینگونه فشارها و تصمیم ها مخالف است و آن را به عنوان مزاحمتی می داند لذا انتظار داریم با یکدیگر همبستگی بیشتری داشته باشیم و اتحاد میان ما بیشتر شود.
آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت های رئیس مجلس لبنان خواستار پیگیری پیشنهادهای ارائه شده در این کنفرانس در اتحادیه بین المجالس شد.

لزوم حمایت جدی‌تر جامعه بین الملل از حقوق فلسطینیان
رئیس مجلس مالی بر لزوم اقدامات جدی تر جامعه جهانی برای حمایت از حقوق فلسطینیان تاکید کرد.
ایساکا سیدیبه در افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس بین المجالسشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: پس از یک سال از گذشت نشست دوازدهم بین المجالس اسلامی در مالی، تضادها و تهدیدهای زیادی در جهان اسلام ایجاد شده است و متاسفانه سوء تفاهمات بسیاری نیز وجود دارد و در حال افزایش است اما مسلمانان جهان باید اختلافات را کنار بگذارند و متحد شوند.
وی افزود: اتحاد در جهان اسلام سبب از بین رفتن جدایی ها می شود و برای تحقق این هدف باید به اصول بپردازیم اگر در چارچوب اعتقادات مشترک حرکت کنیم می توانیم با ایجاد تنوع در اقتصاد خود برای ملت هایمان رفاه ایجاد کنیم.
رئیس مجلس مالی اضافه کرد : فشارها همواره وجود دارد اما نباید به آن تن بدهیم و همواره باید برای ایجاد وحدت تلاش کنیم تا مراحل دشوار کنونی را پشت سر بگذاریم برای پیشبرد اهداف مشترک مانند مبارزه با تروریسم همه تلاش هایمان باید برای رسیدن به صلح و توسعه باشد.
ایساکا سیدیبه گفت: مجالس کشورهای عضو با چالش هایی مواجه هستند که باید برای رفع آن در یک جهت گام برداریم.
وی پرونده فلسطین و وضع بیت المقدس را یکی از موضوعات بسیار مهم دانست و افزود: پیرو تصمیم رئیس جمهور امریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس ، ملت فلسطین اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت ماست.
رئیس مجلس مالی تاکیدکرد: قطعنامه مصوب سازمان ملل متحد در خصوص قدس شریف نشان می دهد که جامعه بین المللی موافق تصمیم ترامپ نیست اما این کفایت نمی کند و باید اقدامات شدیدتری از جامعه بین المللی در حمایت از حقوق ملت فلسطین، به ویژه در خصوص پناهندگان و آوارگان این کشور و حفظ قدس به عنوان پایتخت فلسطین اعمال شود.
ایساکا سیدیبه افزود: بی تفاوتی کشورها باید در این خصوص کنار گذاشته شود و آنان باید نشان دهند که مخالف اقدام امریکا هستند و آن را به عنوان اقدامی بسیار نامساعد محکوم می کنند .
وی گفت: سازمان همکاری اسلامی از همان نخستین روزهای پس از اظهارات رئیس جمهور امریکا در خصوص انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس نشست فوق العاده ای با تروئیکای اسلامی و کمیته فلسطین در تهران برگزار کرد که بیانیه نهایی و مصوب این نشست باید سند و اقدامی برای حمایت از فلسطین باشد ما معتقدیم یگانه راه برای حفظ اعتقاداتمان این است که در پیشبرد این پرونده گام برداریم.
رئیس مجلس مالی در ابتدای سخنانش با محکومیت دو انفجار اخیر در عراق با مردم این کشور اعلام همدردی کرد.
وی همچنین با اشاره به سانحه غرق شدن نفتکش ایرانی به نمایندگی از جانب حاضران در کنفرانس بین المجالس سازمان همکاری اسلامی به ملت ایران تسلیت گفت و آرامش جانباختگان و سلامت بازماندگانشان را از خداوند خواستار شد.

رئیس مجلس الجزایر: حقوق ملت فلسطین قابل تصرف و دستکاری نیست
رئیس مجلس الجزایر گفت: حقوق ملت فلسطین قابل تصرف و دستکاری نیست.
سعید بوحجه در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود: ما در برابر چالش های بزرگی هستیم که جهان اسلام را دستخوش تهدیدات کرده است.
وی گفت: امریکا همه قوانین بین المللی را هم زیر پا می گذارد؛ مثل تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر انتقال سفارت کشور امریکا به قدس شریف که از آن به عنوان پایتخت اسرائیل یاد کرده است.
سعید بوحجه ادامه داد: امریکا خود را حافظ صلح و منافع جهان و منطقه می داند در حالی که طرفدار اشغالگران است.
رئیس مجلس الجزایر افزود: این برنامه ریزی گسترده ای است که همه را در مسیر صلح تحمیلی قرار دهد و مانع تشکیل دولت مستقل فلسطین شود.
وی گفت: مواضع بین المللی در شورای امنیت و سازمان ملل بیانگر مخالفت بین المللی با این تصویبنامه است که مخالف منشور سازمان ملل است.
سعید بوحجه تأکید کرد: حقوق ملت فلسطین قابل تصرف و دستکاری نیست و امریکا باید تصمیم خود را در قبال انتقال سفارتخانه اش به قدس شریف پس بگیرد.
وی گفت: اساس وجود اتحادیه عرب پیگیری مسأله فلسطین است یقینا خطر بزرگی درباره ملت فلسطین وجود دارد که قطعاً خاورمیانه را هم با تشنج مواجه خواهد کرد.
رئیس پارلمان الجزایر تأکید کرد: مسأله فلسطین مسأله ای جهانی است و باید صدای ملت مظلوم فلسطین را بشنویم که حق خود را برای زندگی، بازگشت مهاجران و متوقف کردن شهرک سازی های صهیونیستی مسلم می دانند.
وی افزود: ما از برادران فلسطینی می خواهیم که وحدت خود را حفظ کنند.
سعید بوحجه تصریح کرد: تروریسم بین المللی و جرایم سازمان یافته از چالش های پیش روی جهان اسلام است که همه باید مقابل این تندروی ها بایستیم و مواضع دشمنان را بشناسیم.
رئیس مجلس الجزایر در ادامه گفت: نسل کشی و از بین بردن نژاد در روهینگیا چالش خطرناک دیگری است که مسلمانان این منطقه را تهدید می کند و وظیفه دینی و انسانی ما این است که طرح های گفتگو و سازش را در این زمینه تقویت کنیم.

مسلمانان قربانی تروریسم در جهان هستند
رئیس مجلس پاکستان گفت: ۲۵ کشوری که اکثریت مسلمان را دارند ۷۵ درصد کل قربانیان تروریسم را در سال ۲۰۱۵ داشته اند که اکنون این رقم افزایش هم یافته است.
سردار ایاز صادق در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود: در دو سال گذشته شاهد تفرقه بیش از پیش در میان مسلمانان بودیم که این تفرقه مانع رشد ملت هاست، به رغم ثروت های غنی مسلمانان ما شاهد فقر و بیسوادی در کشورهای اسلامی هستیم.
وی گفت: پنج کشور اسلامی در میان فقیرترین کشورهای جهان قرار دارند و از هر ۱۰ مسلمان شش نفر بیسواد هستند و دانشگاه های ما هنوز نتوانسته اند فردی را برای جایزه نوبل تربیت کنند.
ایاز صادق افزود: ما باید در امور جهانی نقش رهبری ایفا کنیم همانطور که دیدیم مسلمانان در شکست دادن القاعده و داعش چه نقش کلیدی ای را ایفا کردند .
وی گفت: کشورهای توسعه یافته منابع ما را استثمار می کنند و زمان آن رسیده است تا چشم انداز جهان را به نفع کشورهای اسلامی تغییر دهیم.
رئیس پارلمان پاکستان افزود: اسلام هراسی در جهان رو به گسترش است و در سال های اخیر تهاجم به خانه های مسلمانان در اروپا و امریکا افزایش یافته است.
ایازصادق گفت: انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به شهر قدس تلاش در جهت تضعیف صلح و امنیت خاورمیانه بود، قدس پایتخت اصلی فلسطین است و ما در این زمینه مصالحه ای نخواهیم داشت .
وی افزود: در این سال ها شاهد پاکسازی مسلمانان در کشمیر و روهینگیا بودیم از طرفی در سه سال گذشته نیروهای اشغالگر هندی بیش از صد هزار مسلمان را در کشمیر کشته اند و هزاران زن مسلمان را مورد تجاوز قرار داده اند.
رئیس پارلمان پاکستان گفت: در سال ۲۰۱۷ حداقل دویست مورد تعدی مرزی از سوی هند به کشور ما شده است در حالی که پاکستان به دنبال حل مناقشه کشمیر است و انتظار داریم جوامع اسلامی به وضع مسلمانان کشمیر توجه کنند.
وی در پایان با اشاره به لزوم وحدت در کشورهای اسلامی افزود: قرآن به مسلمانان تاکید می کند که با هم اجماع و وحدت داشته باشند و از تفرقه بپرهیزند.

رئیس مجلس ترکیه: ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود/حمایت ایران، ترکیه و روسیه از وحدت سیاسی در عراق
رئیس مجلس ترکیه گفت: ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود زیرا این نهاد توان التیام بخشی به آلام مردم جهان را ندارد.
اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ترکیه صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: با دعوت اردوغان رئیس جمهور ترکیه نشستی در خصوص مسأله قدس برگزار شد و اقدام امریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس محکوم شد و این اجلاس ترکیه نشانه اهمیت مسأله فلسطین است.
رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه شورای امنیت قطعنامه ای در مورد مسأله فلسطین صادر کرد ولی ازجانب امریکا وتو شد که این موضوع نشان داد شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند آلام جهانی را التیام بخشد، بیان کرد: باید در ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد تجدیدنظر شود.
وی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل مصوبه ای وضع شد که نشان داد جهان بزرگ تر از چند کشور شورای امنیت است همچنین ادیان ابراهیمی نیز اقدام امریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
اسماعیل قهرمان با بیان اینکه براساس مرزهای ۱۹۶۷ باید کشور فلسطینی تشکیل شود، ادامه داد: اوضاع مسلمانان روهینگیایی نیز بحرانی است و ترکیه وضعیت را پایش می کند و در این زمینه طرح ابتکاری ترکیه در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت و مسلمانان باید به سرزمین اصلی خود میانمار بازگردند که توافقی نیز بین بنگلادش و میانمار انجام شده است.
رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه سازمان های امدادرسانی و هلال احمر ترکیه از روهینگیایی های آواره حمایت می کنند و برای حل مشکل به دنبال چاره می گردند، ادامه داد: اقدامات کره شمالی نیز بسیار مهم است زیرا بدون توجه به قطعنامه ها و تحریم ها همچنان به آزمایش های هسته ای ادامه می دهد.
اسماعیل قهرمان با بیان اینکه ترکیه مسائل بشردوستانه را به عنوان اساس سیاست خارجه خود قرار داده است، متذکر شد: سه و نیم میلیون آواره سوری را ترکیه مورد پناه خود قرار داد تا آلام مردم سوریه التیام یابد و سیاست ما همواره درهای باز در خصوص مردم سوریه بوده است.
وی با بیان اینکه اردوغان با حمایت رؤسای جمهور ایران و روسیه از وحدت و ثبات سیاسی در عراق حمایت کرده است که این موضوع برای جهان نیز مهم است، افزود: ملت عراق توانسته است در جنگ علیه داعش موفق شود و امیدواریم این کشور به صلح دائمی برسد و ترکیه نیز کمک های خود را به عراق ادامه می دهد.
اسماعیل قهرمان با بیان اینکه ترکیه طرح های ابتکاری را برای صلح آماده کرده است و رئیس جمهور ترکیه با توجه به مسئولیتی که در سازمان همکاری اسلامی دارند، جلساتی را در خصوص میانجیگری بین کشورها برگزار کرده است، گفت: ترکیه به دنبال این است برای مقابله با بحران ظرفیت سازی کند.
رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه مسأله قبرس شمالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا مردم این منطقه مورد تبعیض قرار گرفته اند و باید تلاش کرد تا صلح پایدار در جزیره قبرس ایجاد شود، متذکر شد: باید از مسلمانان ترک تبار در قبرس حمایت شود.
وی با بیان اینکه برای حل و فصل مسئله قره باغ همه باید حمایت کنند، ادامه داد: با وجود همه تنش هایی که در منطقه وجود دارد اما نباید فراموش کنیم که اولویت همه کشورهای اسلامی فلسطین است و باید به آرمان فلسطین توجه داشته باشیم.
اسماعیل قهرمان با اشاره به اینکه باید به تراژدی جاری در افغانستان پایان دهیم، اظهار داشت: در چند دفعه اخیر نیز شاهد بودیم که اعتراضاتی در ایران انجام شد ولی سخنان رئیس جمهور ایران در این زمینه مثبت بود و خوشحالیم این اعتراضات به صورت مسالمت آمیزی پایان یافت.
رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه از تلاش های سازمان ملل برای ایجاد صلح در یمن حمایت می کنیم، گفت: باید توجه کنیم که مسئله کشمیر سال هاست که پایان نیافته است و این موضوع باید حل شود.
اسماعیل قهرمان با اشاره به اینکه تروریست ها همواره دست به جنایات جدید می زنند، گفت: باید برای متوقف کردن آن ها کشورها با یکدیگر همکاری کنند و برای مقابل با داعش و پ.ک.ک نیاز به همکاری کشورها با یکدیگر است، همچنین باید تلاش کنیم تا اسلام هراسی در جهان پایان یابد.

رئیس مجلس عمان: باید با تصمیمات ترامپ درباره مسأله فلسطین مبارزه کرد
رئیس مجلس شورای سلطنت عمان با اشاره به اینکه نمی توان در مقابل اقدامات ضد حقوق بشری علیه مسلمانان روهینگیا سکوت کرد، گفت: باید از طریق کانال های بین المللی برای دفاع از مسلمانان کشور گام های موثری برداشت.
خالد بن هلال المعولی صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اینکه این کنفرانس در حالی برگزار می شود که امت اسلامی با مسائل و چالش های گسترده ای رو به روست، گفت: بر این اساس باید تلاش های زیادی انجام شود تا چالش ها باعث تضعیف و تفرقه بین کشورهای اسلامی نشود.
رئیس مجلس شورای سلطنت عمان با اشاره به اینکه هم اکنون به مقدسات تجاوز می شود لذا برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی مسئولیت سنگینی برعهده داریم و به عبارتی در نقطه عطف تاریخی قرار گرفته ایم، اظهار کرد: بر این اساس باید اتحاد بیشتری بین کشورهای اسلامی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه باید راهکارهای عملی برای مبارزه با چالش ها در نظر بگیریم، افزود: براین اساس می توان ملت های اسلامی را تقویت کرد تا از مقدسات خود دفاع کنند.
خالد بن هلال المعولی با اشاره به اینکه تصمیم انتقال سفارت امریکا به قدس اقدامی است که سبب بر هم خوردن صلح و آزادی در فلسطین می شود، تصریح کرد: این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که باید دولت اسلامی فلسطین تشکیل شود؛ لازم است تصمیم امریکا هر چه زودتر نقض شود و به عبارتی آنها از موضع خود عقب نشینی کنند.
رئیس مجلس شورای سلطنت عمان با بیان اینکه باید با نهادهای بین المللی و شورای امنیت ارتباط بیشتری برقرار کنیم، اظهار کرد: براین اساس می توان با تصمیم ترامپ در خصوص مسأله فلسطین که یکی از چالش های اخیر است مبارزه کرد.
وی با اشاره به اینکه جنگ ها، پاکسازی های نژادی، انتشار فقر و مرض و کمبود منابع اقتصادی از مهم ترین چالش های پیش روی کشورهای اسلامی است، افزود: این عوامل سبب تضعیف سیاسی این کشورها، و در مقابل سبب بروز ضعف در قبال مصوبه های بین المللی ضد حقوق بشری می شود.
خالد بن هلال المعولی با اشاره به اینکه مسأله مسلمانان روهینگیا یکی از مهم ترین موضوعاتی است که نمی توان در قبال آن سکوت کرد، گفت: واجب است از طریق کانال های بین المللی در این خصوص گام هایی برداشته شود تا تجاوزهای ضد حقوق بشری رخ ندهد و از مسلمانان این کشور دفاع کنیم.
وی با اشاره به اینکه جوانان هر جامعه برای رسیدن به اهداف و آرمان های آن جامعه اهمیت زیادی دارند، اظهار کرد: براین اساس باید برای اینکه جوانان اوقات فراغتشان به صورت مفید طی شود و برای مبارزه با چالش ها آمادگی داشته باشند کشورهای اسلامی باید استعدادهایشان را پرورش دهند.
رئیس مجلس شورای سلطنت عمان خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی باید جوانانشان را که دارای استعدادند و در کشورهای غربی پراکنده هستند توانمند کنند تا بتوانند برای توسعه در ابعاد مختلف و سپردن مسئولیت به آنها آمادگی داشته باشند.

رئیس مجلس ترکمنستان: ارتقای روابط پارلمانی زمینه‌ساز صلح پایدار در جهان می شود
رئیس مجلس ترکمنستان ضمن تأکید بر اهمیت اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: این اتحادیه می‌تواند به توسعه روابط کشورها منجر شود و برای گسترش همکاری‌ها بسیار مفید خواهد بود.
آنکجانور بردیوا، رئیس مجلس ترکمنستان صبح امروز (سه شنبه ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود: موقعیت جغرافیای ترکمنستان برای توسعه پایدار منطقه و حتی جهان ظرفیت بسیار خوبی را دارد و کشور ترکمنستان به در پیش گرفتن سیاست بی طرفی و حرکت در مسیر صلح پایدار متعهد است.
رئیس مجلس ترکمنستان با بیان اینکه سیاست‌های خارجی این کشور بی طرفی را دنبال می کند و به هیچ وجه در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی کند، گفت: سیاست خارجی کشور ترکمنستان بر اساس اهداف صلح آمیز و بشردوستانه تنظیم میشود.
آنکجانور بردیوا ضمن تأکید بر اهمیت اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ادامه داد: این اتحادیه می‌تواند به توسعه روابط کشورها منجر شود و برای گسترش همکاری‌ها بسیار مفید خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط پارلمانی بین کشورها به ویژه کشورهای اسلامی افزود: ارتقای روابط پارلمانی، زمینه ساز صلح پایدار می شود.

رئیس مجلس گینه بیسائو: پیشرفت‌های ایران الگویی برای سایر کشورهاست/ با بازبینی توافق برجام ازجانب کشورهای غربی مخالفیم
رئیس مجلس گینه بیسائو با بیان اینکه با بازبینی توافق برجام ازجانب کشورهای غربی مخالفیم، گفت: همواره از توسعه‌ها و توفیقات جمهوری اسلامی حمایت کرده ایم و آن را الگویی برای خود می دانیم.
سیپریانو کاساما، در جریان سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی که امروز (سه شنبه، ۲۶ دی) در تهران در حال برگزاری است با تسلیت حادثه نفتکش ایرانی که ۳۲ شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند، افزود: امیدواریم در این کنفرانس بتوانیم همبستگی بیشتری را میان کشورهای اسلامی برقرار کنیم.
رئیس مجلس گینه بیسائو ضمن اعلام مراتب دوستی خود، اظهار داشت: بی شک تمام اعضا در راستای تصمیمات اتحادیه گام بر می دارند چرا که با چالش های مهمی به خصوص در حوزه تروریسم، بیگانه ستیزی رو به رو هستیم که این کنفرانس می تواند نقش مهمی را میان کشورهای اسلامی برای مقابله با این چالش ها بردارد و وحدتی که میان کشورهای اسلامی وجود دارد، عنصر مهمی است که می توانیم به عنصر هماهنگی میان کشورها دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به مسأله فلسطین به خصوص به رسمیت شناخته شدن یکجانبه آن به عنوان پایتخت اسرائیل ازجانب امریکا، عنوان کرد: این تصمیم با تمام کنوانسیون ها و معاهدت بین المللی مغایر است و قطعا باید تغییر کند همچنین اعضای این کنفرانس به طور کامل تصمیم امریکا برای انتقال به بیت المقدس را رد می کند.
کاساما در ادامه با بیان اینکه کشورهایی که خواستار رد این تصمیم هستند باید بیش از پیش گام بردارند، اظهار داشت: ما خواستار تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی هستیم که پایتخت آن نیز باید بیت المقدس باشد لذا همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین برای رسیدن به آرمان های آنها اعلام می کنیم.
رئیس پارلمان گینه بیسائو در ادامه با بیان اینکه از آخرین صحبت های غیرمسئولانه ترامپ درباره افریقایی ها شوکه شدیم، اظهار داشت: افریقا قاره مهمی است و این اظهارات را محکوم می کنیم و بر تنوع فرهنگی میان کشورها به عنوان یک اصل بین المللی تأکید داریم.
وی با اشاره به توافقنامه برجام و حمایت از آن، عنوان کرد: به هیچ وجه از بازبینی این توافق ازجانب برخی کشورها حمایت نمی کنیم همچنین همواره از توسعه ها و توفیقات جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف حمایت می کنیم چرا که این توسعه به عنوان یک مدل برای کشورهای ماست.
سیپریانو کاساما همچنین با محکومیت تحمیل تحریم ها ازجانب امریکا به ایران، ابراز داشت: این تحریم ها باید به صورت کامل برداشته شود و سوءتفاهم ها باید کنار گذاشته شود و از ایران به خاطر پیشرفت ها، هم افزایی ها و مبارزات آن باید تشکر و حمایت شود چرا که اگر جامعه بین الملل با ایران همکاری کند نفع زیادی خواهد داشت و کنار گذاشتن ایران به ضرر کشورهاست.
وی با بیان اینکه جایگاه ایران در دهکده جهانی جایگاهی مسئولانه است که به وظایف خود نیز عمل می کند، گفت: من رئیس مجلس گینه بیسائو و رئیس کمیته اجرایی اتحادیه پارلمانی افریقا هستم که در قالب این دو سمت با شما صحبت می کنم لذا اجازه می خواهم اعلام کنم سازمان ما باید همچون گذشته در خصوص رسیدن به صلح بیشتر گام بردارد و با سازمان های بین پارلمانی و منطقه ای همکاری کند.
رئیس مجلس گینه بیسائو در پایان خاطرنشان کرد: از همه کشورهای عضو می خواهم اجازه دهند امکانی ایجاد کنند که اتباع کشورهایمان به راحتی میان کشورهایمان جا به جا شوند و تردد کنند.

رئیس مجلس عراق: بیت المقدس مهم ترین موضوع جهان اسلام است/ تلاش های منطقه ای و بین المللی لازمه تحقق صلح در عراق
رئیس مجلس عراق گفت: با توجه به وضع نابسامان بین المللی و منطقه ای نیاز به همکاری و هماهنگی بین کشورها برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک وجود دارد تا بتوانیم به راهکارهایی برای مبارزه با چالش های منطقه ای دست یابیم.
سلیم الجبوری صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود: برگزاری چنین همایشی در زمانی که وضع نابسامان بین المللی و منطقه ای وجود دارد نیاز به همکاری و هماهنگی بین کشورها برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک دارد تا بتوانیم به راهکارهایی برای مبارزه با چالش های منطقه ای دست یابیم.
رئیس مجلس عراق با اشاره به اینکه باید از تمام توانمندی هایمان برای ایجاد آمادگی بین ملت های کشورهای اسلامی در مقابل تغییرات منطقه ای استفاده کنیم، اظهار کرد: براین اساس باید گفتگوها سبب برقراری صلح در تمام کشورها شود؛ نگاهمان نیز باید بر مبنای آزادی مداری و دموکراسی مداری در کشورهای اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینکه عراق امروزه خود را برای برگزاری انتخابات مجلس در ماه های آینده آماده می کند، افزود: همچنین برای ایجاد جو مسالمت آمیز به منظور بازگشت آوارگان به عراق نیاز به اتحاد ملت عراق است که در سایه همکاری کشورهای اسلامی محقق خواهد شد.
سلیم الجبوری با اشاره به اینکه جهان اطرافمان شاهد پیشرفت روزافزون است، گفت: براین اساس باید تلاش کنیم با افزایش اتحاد با چالش ها مبارزه کنیم لذا از کشورهای اسلامی دعوت می کنیم به اصول ثابت بین کشورها پایبند و با اتحاد به دنبال ایجاد منافع مشترک باشند.
رئیس پارلمان عراق تصریح کرد: باید از طریق کانال های گفتگویی بین تمدن ها و فرهنگ ها براساس احترام متقابل منافع مشترک ایجاد شود؛ ملت های اسلامی باید تلاش کنند جنگ را از منطقه دور کنند و آرامش را به کشورها بازگردانند.
وی با اشاره به اینکه چالش های موجود در منطقه مانند جنگ یمن می طلبد ملت های کشورهای اسلامی به هم نزدیک تر شوند، اظهار کرد: این چالش ها موجب کشته شدن ده ها هزار نفر می شود و پیامدهای منفی برای منطقه خواهد داشت.
سلیم الجبوری با اشاره به اینکه محافل بین المللی باید برای حمایت از حقوق بشر گفتگوهای جدی داشته باشند تا بتوانیم صفحه جدیدی در تاریخ برای ملت ها باز کنیم، گفت: براین اساس می توان آزادی و عدالت را به کشورها بازگردانیم.
رئیس مجلس عراق تصریح کرد: امروزه عراق می کوشد با گروه های بین المللی همکاری داشته باشد و اعتقاد دارد صلح جدیدی که به وجود می آید نیازمند تلاش منطقه ای و بین المللی است.
وی با اشاره به اینکه چالش بیت المقدس یکی از مهم ترین موضوعات جهان اسلام است، افزود: بر این اساس همواره بر اهمیت این موضوع تاکید کرده و توجه خاصی به آرمان های فلسطین داشته و آن را در اولویت قرار داده ایم.
سلیم الجبوری ادامه داد: با توجه به وضع کشور فلسطین بعد از تصمیم ترامپ در خصوص بیت المقدس، می طلبد اقدامات قاطعانه ای انجام شود و امکانات لازم برای حمایت از مردم فلسطین مهیا شود تا حقوق پایمال شده آنان بازگردد و این مسئولیت مهمی است.
رئیس مجلس عراق خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تلاش در سازمان همکاری اسلامی به تحقق عزت و کرامت برای ملت های اسلامی کمک کنیم.

رئیس مجلس اندونزی: کشته شدن ۶۷۰۰ مسلمان میانماری در یک ماه/ عدم امنیت و ثبات بزرگ ترین مشکل کشورهای اسلامی
رئیس مجلس اندونزی با اشاره به وضع نامناسب مسلمانان میانمار و فلسطین تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید بزرگ ترین مشکل عدم امنیت و ثبات قدم را برطرف کنند.
فضلی زون صبح امروز (سه شنبه ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن تسلیت به ملت ایران و بنگلادش به علت جان باختن تعدادی از خدمه نفتکش سانچی در آتش سوزی اخیر گفت: باور دارم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تنش‌های جدید را مدیریت کند. فلسطین و قدس نیز برای آینده اسلام بسیار مهم است بنابراین ثبات قدم در حمایت از این ملت را باید نشان دهیم.
رئیس مجلس اندونزی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور امریکا در خصوص انتقال پایتخت اسرائیل و سفارت امریکا به بیت‌المقدس افزود: واکنش جهان اسلام در برابر موضع ترامپ باید به شکل قوی‌تری نشان داده شود. بیش از نیمی از منابع دنبال در اختیار کشورهای اسلامی است اما این کشورها از فقر روزافزون رنج می‌برند. برخی از رژیم‌ها نیز تراژدی تأسف باری برای مسلمانان رقم زده‌اند.
فضلی زون ادامه داد: متأسفانه ۶۷۰۰ نفر در مدت یک ماه در میانمار کشته شده‌اند، تعدادی از مسلمانان نیز به کشور بنگلادش فرار کرده‌اند، پارلمان اندونزی به عنوان اولین پارلمانی که به این منطقه سفر کرد شاهد بدترین جنایات، انواع تجاوزات جنسی و بدترین تسویه نژادی دراین منطقه بودیم.
وی تأکید کرد: پارلمان و دولت میانمار به طور جد باید صلح و ثبات را به این منطقه و کشور بازگردانند، همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد میانمار باید اجرا و راه برای کمک رسانی انسانی به این منطقه باز شود.
رئیس مجلس اندونزی با بیان اینکه حس مسئولیت‌پذیری را باید به دنیای اسلام نشان دهیم، گفت: ما به نظم جهانی بر اساس آزادی اعقاد داریم، همچنین معتقد به حمایت از آرمان های فلسطین جدا از مذهب و ترجیحات این ملت هستیم از این رو در برابر اشغالگران اسرائیل باید از آنها حمایت شود و استعمار در همه جای دنیا از بین برود.
وی نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول را یادآور شد و گفت: در این نشست نیز بر به رسمیت شناختن فلسطین تأکید شد، همچنین اولویت قرار دادن فلسطین در میان کشورهای جهان اسلام مورد تأکید قرار گرفت.
فضلی زون راهنمایی و تظاهرات ماه گذشته را قاطع ترین واکنش عمومی به اظهارات ترامپ در مورد انتقال سفارت خود به قدس دانست و گفت: به عنوان نمایندگان کشورهای اسلامی با اوضاع چالش برانگیزی مواجهیم لذا باید واکنش هایی مناسب نشان دهیم که سبب پیشرفت کشورهای اسلامی شود. عدم امنیت و ثبات قدم بزرگ ترین مشکل کشورهای اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجلس اندونزی بر اتحاد کشورهای اسلامی در راستای منویات پیامبر اسلام تأکید کرد و گفت: صلح و امنیت پایدار باعث کامیابی و موفقیت مشترک کشورهای اسلامی می شود.

رئیس مجلس قطر: تحریم‌ها علیه قطر یک جنگ اقتصادی است/ کشورهای اسلامی در مسأله فلسطین متحد عمل کنند
رئیس مجلس قطر با بیان اینکه طبق گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر تحریم‌ها علیه قطر از حدود دیپلماتیک خود خارج شده است، گفت: تحریم‌ها علیه قطر یک جنگ اقتصادی است.
احمد بن عبدالله بن زاید آل محمود صبح امروز (سه شنبه ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی رخ داده است، گفت: جهان اسلام امروزه در معرض خطرها و ظلم‌های بسیاری قرار گرفته است که ملت‌های مسلمان را تهدید می‌کند و مقدسات مسلمین مورد تجاوز قرار می گیرد.
رئیس مجلس قطر با بیان اینکه وضع به گونه‌ای شده است که ضعیف ترین کشورها نیز به خود اجازه می‌دهند تا به مسلمانان توهین کنند، بیان کرد: در میانمار و برخی نقاط دیگر در جهان نیز شاهد این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی با جنگ با یکدیگر مشغول شده اند و دشمن با استفاده از اتهام پراکنی روابط بین دولت‌های اسلامی را تخریب می کند، افزود: دشمنان از این وضع سوء استفاده می کنند، این در حالی است که خداوند ما را به برادری و وحدت دعوت می کند.
احمد بن عبدالله بن زاید آل محمود با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی دچار تفرقه شده اند و توانایی یکدیگر را به هدر می دهند، متذکر شد: در شرایطی که برای قطر به وجود آمده کمیساریای عالی حقوق بشر در گزارش رسمی خود تأکید کرده است که تحریم کشورها علیه قطر از حد و حصر اقدامات دیپلماتیک گذر کرده و نقض حقوق اقتصادی قطر شده و آن را جنگ اقتصادی نامیده است.
رئیس مجلس قطر خطاب به حاضران در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: از شما می‌خواهم فریب دشمنان شما را تحت تأثیر قرار ندهد.
وی افزود: نام دانشمندان اسلامی همچنان در آسمان علم جهان و کشورهای غربی می درخشد که از جمله این دانشمندان می توان به خیام، جابربن حیان، ابن سینا و ابن هیثم اشاره کرد.
رئیس مجلس قطر با بیان اینکه اسلام دین رحمت و سازش ملت هاست، گفت: باید تلاش کنیم تا از پایداری ملت فلسطین دفاع شود و قطر از همه کشورها دعوت می‌کند تا در موضوع فلسطین متحد شوند.
احمد بن عبدالله بن زاید آل محمود با بیان اینکه قطر بین تروریسم و دفاع از حق تفکیک قائل می‌شود، اظهار داشت: علاوه بر ابعاد امنیتی که باید در مبارزه با تروریسم مورد توجه قرار گیرد باید در مسائل فرهنگی و فکری نیز با تروریسم مقابله شود.
رئیس مجلس قطر گفت: تعدادی از زنان عضو مجلس قطر هستند که در این زمینه می‌توان گفت نقش زنان در مسائل سیاسی این کشور افزایش یافته است.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی: لزوم همکاری جهان اسلام برای مقابله با تروریسم
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، همکاری های کشورهای جهان اسلام را برای مقابله با حملات بیرحمانه گروه های تروریستی بسیار مهم و ضروری دانست.
آقای قلیچ در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: جهان اسلام با همکاری یکدیگر توفیقات مهمی در شکست تروریست ها در بسیاری مناطق از کشورهای اسلامی داشتند و فقط گروه های پراکنده ای از آنها باقی مانده اند که آنان را نیز ریشه کن می کنیم زیرا به فرموده خداوند حق ماندنی و باطل نابودشدنی است.
وی تأکید کرد: ما اقدامات جنایتکاران صهیونیست را محکوم می کنیم که در سرزمین های اشغالی فلسطین مرتکب می شوند و اقداماتی مانند کشتار ملت فلسطین و گسترش شهرک سازی ها را خلاف کنوانسیون های بین المللی می دانیم.
قلیچ دیپلماسی پارلمانی در جهان اسلام را در برقراری صلح و امنیت در مناطق مختلف جهان مهم دانست و افزود: در برهه مهم کنونی از مجالس کشورهای اسلامی می خواهم تا نشست این مجمع را برای اجرای راهبردمان تقویت کنند.
وی تأکید کرد: ما قطعنامه هایی را در حوزه های سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و حقوقی تصویب کرده ایم که باید اجرا شود. همکاری های ما برای مقابله با حملات بیرحمانه گروه های تروریستی و مقابله با همه اقداماتی که به منظور اسلام هراسی صورت می گیرد، بسیار مهم است که باید تقویت شود.
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین از حضور رئیس جمهور ایران بابت حضور در افتتاحیه این کنفرانس قدردانی کرد و آن را نشان دهنده اهمیتی دانست که آقای روحانی برای سازمان همکاری اسلامی قائل است.
قلیچ همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی بابت میزبانی بسیار گرم از حاضران در این کنفرانس و نیز مدیریت خوب و هماهنگی ها برای برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المجالس سازمان همکاری اسلامی قدردانی کرد.

دبیرکل جدید اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی از سنگال انتخاب شد
شیخ محمد قریشی نیاس از کشور سنگال به عنوان سومین دبیرکل اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی انتخاب شد.
پیش از این پروفسور محمود ارول قلیچ از ترکیه این سمت را در اختیار داشت.
بر اساس اساسنامه اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی انتخاب دبیرکل این اتحادیه باید به صورت چرخشی باشد و پس از دبیر کل اول که از مصر و از گروه عربی و دبیر کل دوم هم از ترکیه و از گروه آسیایی بود، این بار می بایست دبیرکل باید از گروه افریقایی انتخاب می شد .

کشورهای الجزایر و سودان که پیش از این نامزد این انتخابات بودند به دلیل پیوستن به گروه عربی از نامزدی برای دبیرکلی کناره گیری کردند.
آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این انتخاب را به شیخ محمد قریشی نیاس، دبیرکل جدید تبریک گفت.

آغاز سیزدهمین دوره اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در تهران
سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران آغاز به کار کرد.

¬لاریجانی در دیدار رئیس مجلس گینه بیسائو: اظهارات سخیف ترامپ ذات سردمداران امریکا را نشان می‌دهدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در این اجلاس که رؤسا، نواب رئیس و نمایندگان ۴۱ کشور اسلامی حضور دارند، علاوره بر رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز سخنرانی خواهد کرد.
روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری نشست های کمیته های دائمی و تخصصی و نیز مجمع عمومی این اجلاس با حضور نمایندگان و کارشناسان عضو سازمان همکاری های اسلامی برگزار شد.
در نشست های تخصصی و کارشناسی و نیز کمیته های اجرایی و عمومی، مباحثی همچون امور سیاسی و روابط خارجی، حقوق بشر، زنان و امور خانواده، امور حقوقی و فرهنگی، گفتگوی تمدن ها و مذاهب، امور اقتصادی و محیط زیست، مشارکت زنان در پارلمان های کشورهای اسلامی و نیز تهیه پیش نویس نهایی کنفرانس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
نمایندگان پارلمان های ۴۱ کشور از آسیا و افریقا در این اجلاس حضور دارند که شامل ۱۲ رئیس مجلس، ۹ نایب رئیس و نیز رؤسای هیأت های شرکت کننده و همچنین نمایندگانی از روسیه خواهند بود.
در این نشست رؤسای مجالس مالی، کامرون، افغانستان، گینه بیسائو، عمان، سنگال، الجزایر، ترکیه،لبنان، پاکستان، عراق و موریتانی حضور دارند.
همچنین نواب رؤسای مجالس کشورهای بورکینافاسو، گینه، چاد، نیجر، سودان، اردن، مغرب، مالزی و موزامبیک نیز از اعضای شرکت کننده در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی هستند.
این کنفرانس عصر روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان خواهد داد.
دوازدهمین دوره این کنفرانس سال پیش در کشور افریقایی مالی برگزار شد.

پایان نشست افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامی
نشست روز نخست سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پایان یافت.

پایان نشست افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ دی) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: سخنرانی رئیس جمهور سوریه و سنگال و نواب و رؤسای پارلمانی به جلسه بعدی موکول شد از این رو پایان نشست روز نخست را اعلام می کنیم.
قلیچ دبیرکل سابق اتحادیه نیز یادآور شد: رؤسا و نمایندگان پارلمانی حاضر در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز عصر سه شنبه، ۲۶ دی با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت از این رو نشست بعدی فردا صبح چهارشنبه، ۲۷ دی ماه برگزار می شود.
در این حال عصر روز چهارشنبه نیز مراسم اختتامیه این اجلاس با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان خواهد داد
روزهای شنبه ، یک شنبه و دوشنبه هفته جاری نشست های کمیته های دائمی و تخصصی و نیز مجمع عمومی این اجلاس برگزار شد با حضور نمایندگان و کارشناسان عضو سازمان همکاریهای اسلامی برگزار شد.
در نشست های تخصصی و کارشناسی و نیز کمیته های اجرایی و عمومی مباحثی همچون امور سیاسی و روابط خارجی، حقوق بشر، زنان و امور خانواده، امور حقوقی و فرهنگی، گفتگوی تمدن ها و مذاهب، امور اقتصادی و محیط زیست، مشارکت زنان در پارلمان های کشورهای اسلامی و نیز تهیه پیش نویس نهایی کنفرانس مورد بحث، تبادل نظر قرار گرفت
نمایندگان پارلمان های ۴۱ کشور از آسیا و آفریقا در این اجلاس حضور دارند که شامل ۱۲ رئیس مجلس و ۹ نائب رئیس و نیز روسای هیئت های شرکت کننده و همچنین نمایندگانی از روسیه خواهد بود .
در این نشست روسای مجالس مالی، کامرون، افغانستان، گینه بیسائو، عمان، سنگال، الجزایر، ترکیه،لبنان، پاکستان، عراق و موریتانی حضور دارند.
همچنین نواب روسای مجالس کشورهای بورکینافاسو ، گینه، چاد، نیجر،سودان، اردن، مغرب، مالزی و موزامبیک نیز از اعضای شرکت کننده در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی هستند.
دوازدهمین دوره این کنفرانس سال پیش در کشور آفریقایی مالی برگزار شد..

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=242155

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر