2

احضار مدیران نفتی به مجلس درباره اختلاس اخیر

  • کد خبر : 242876
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰:۰۴

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس سازمان های نظارتی کشور را در بحث اختلاس ۱۰۰ میلیاردی یکی از بخش های وزارت نفت مقصر دانست و از نحوه لو رفتن این مدیر اختلاس‌گر پرده برداشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس سازمان های نظارتی کشور را در بحث اختلاس ۱۰۰ میلیاردی یکی از بخش های وزارت نفت مقصر دانست و از نحوه لو رفتن این مدیر اختلاس‌گر پرده برداشت.

اسدالله قره خانی در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون جزییات و چرایی وقوع دزدی ۱۰۰ میلیارد تومانی در شرکت ملی مدیریت اکتشاف وزارت نفت گفت: آنچه در این میان جای تامل دارد این است که مجرم نفتی طی ۱۰ سال گذشته مبادرت به اختلاس می کرده و این در حالی است که هر سازمان و نهادی مباحث مالی خود را در پایان یک سال مالی محاسبه کرده و تراز مالی از آن گرفته می شود اما عجیب بنظر می رسد که چطور کسی در این مدت طولانی متوجه سیکل معیوب در چرخه هزینه و درآمد شرکت نفت نشده است.
وی عملکرد سازمان های نظارتی در مقوله فوق را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر حسابرس های شرکت مربوطه، حتی بازرسی کل و دیوان محاسبات کشور هم در جریان این اختلاس کلان قرار نگرفته اند و این موضوع حکایت از سهل انگاری دستگاه های ناظر بر عملکرد ارگان ها و وزارتخانه ها دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اختلاس فوق صرفا به دوره مدیران فعلی و قبلی وزارت نفت مرتبط نمی شود، خاطر نشان کرد: فرد مجرم سال هاست بصورت تدریجی از سمت خود که مسئولیت خزانه شرکت را به عهده داشته نهایت سوء استفاده را کرده و از محل های کور و نقاطی که چندان مورد توجه عموم نبوده اقدام به برداشت وجه کرده است و چون چک های واصله با امضای مشارالیه دریافت می‌ شده لذا وی با سند سازی و جلب اعتماد افراد طی این سال ها اقدام به اختلاس کرده است.

قره خانی در همین ارتباط تصریح کرد: یکی از عوامل مهمی که دست این مجرم نفتی را برای دزدی بیشتر باز گذاشته این است که اولا دارای یک سابقه سی ساله در شرکت بوده و در ثانی به واسطه اینکه پدرش کارمند سابق وزارتخانه بوده، با زرنگی و تبحر به گونه ای رفتار کرده که هیچ یک از همکاران متوجه تخلفات وی در سازمان نشده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نحوه لو رفتن دزدی های فرد اختلاس گر در شرکت اکتشافات پاسخ داد: طبق گزارش ها زمانی که سیستم های نرم افزاری تغییر داده شده مغایرت هایی در زمینه مباحث مالی مشخص شده و به همین سبب شخص مسئول احضار و در یک جلسه از وی توضیحاتی پیرامون مغایرت در حساب ها از وی خواسته شد که البته قادر به ارایه توضیح شفافی نشده بود.

وی افزود: مقرر شد اختلاس کننده در جلسه بعدی اسناد و مدارک خود را برای روشن شدن موضوع ارایه دهد اما به فاصله ۳ ساعت این فرد با همدستی همسر خود که گویا کارمند یا صاحب یک آژانس مسافرتی بوده بلیط فرار وی را آماده کرده و از آنجایی که دو ملیتی بوده و اقامت کانادا را داشته، بلافاصله به ترکیه رفته و از ترکیه به کانادا متواری می شود.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: چون برخی نهادها بعد از انتشار خبر در آن مقطع از این اختلاس مطلع بودند، شایسته بود سیستم فرد خاطی را برای تعیین تکلیف ماجرا بلافاصله ممنوع الخروج می کرد. اما تصور نمی شود وی برای فرار بجز همسر خود همدستان دیگری ( مثلا تبانی در فرودگاه هنگام فرار) داشته باشد. چرا که آنقدر در طول این مدت پیچیده عمل کرده که هیچ کس از اقداماتش مطلع نبود. لذا بعید به نظر می رسد اختلاس مذکور سیستماتیک و با همکاری چند نفر صورت گرفته است.

قره خانی از ورود دادستانی کل کشور و قوه قضاییه بعنوان مدعی العموم به اختلاس بزرگ ۱۰۰ میلیاردی در وزارت نفت خبر داد و گفت: احضار افراد و تحقیق و تفحص در این خصوص آغاز شده است . از طرفی آنچه به مجلس مربوط ما حتما مسئولین مربوطه را برای ارایه توضیحات دعوت خواهیم کرد. ولی چون کمیسیون با چند دستور کار و بررسی برخی لوایح درگیر است لذا فعلا به موضوع بطور جدی ورود نکرده ایم اما پیگیری آن حتما در دستور کار ما قرار دارد.

وی افزود: به احتمال زیاد مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل شرکت اکتشاف به عنوان افراد مطلع جز مدعوین باشند. در خصوص رقم اختلاس هم فعلا به عدد ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد رسیده ایم اما اینکه قبل از آن فرد مذکور یا دیگر افراد اختلاسی در این حوزه داشته اند در گزارشات آتی این پرونده مشخص خواهد شد.

اما بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس به جام جم آنلاین گفت: فعلا کمیسیون در زمینه اختلاس ۱۰۰ میلیاردی ورود پیدا نکرده و شکایتی هم در این خصوص به ما واصل نشده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=242876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر